شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سپنتا نیکنام تا اصلاح قانون، در شورای شهر یزد حاضر می‌شود

 

محمدجواد کولیوند، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس،  که ناظر انتخابات شوراهاست از استمهال رای دیوان عدالت اداری در موضوع سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای شهر یزد، خبر داد و اعلام کرد: "تا اصلاح قانون، وی در جلسات شورای شهر یزد حاضر خواهد شد".
به گزارش ایسنا، محمدجواد کولیوند روز سه‌شنبه ۱۶آبان، در نشستی خبری افزود: "طبق مکاتبه‌ای که با رئیس قوه قضائیه صورت گرفت، قرار شد تا اصلاح قانون یا هر تصمیم‌گیری دیگری، سپنتا نیکنام در جلسات شورای شهر یزد حاضر شود".

کولیوند تصریح کرد: "جمع‌بندی مذاکرات به این رسید که قانون باید در این مورد اصلاح شود یا اینکه تبصره مورد نظر حذف شود. راه دوم این است که در شهرهای دارای اقلیت‌های مذهبی براساس یک حد نصاب معین یک کرسی در شورای شهر به این اقلیت‌ها اختصاص یابد. راه سوم هم این است که این موضوع به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود".
رئیس کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس افزود: "تبصره یک ماده ۲۶ قانون شوراها التزام عملی به اسلام را یکی از شرایط ثبت نام در انتخابات شورای شهر عنوان کرده است، در این قانون سوگند به کتاب آسمانی ادیان دیگر توسط اقلیت‌ها نیز آورده شده است".
کولیوند به تفسیری از آیت‌الله خمینی اشاره کرده که براساس آن غیر مسلم نمی‌تواند بر مسلمان حاکمیت کند و افزوده است: "ما باید این مساله را شرعی و منطقی حل کنیم و مسیری را برویم که شرع را پاسخ دهیم".

کولیوند ادامه داد: "شورای نگهبان معتقد است هر زمان به قانونی که خلاف شرع است برسد می‌تواند آن را ابطال کند، این موضوع نیز پس از شکایت یک عضو علی‌البدل به دیوان عدالت اداری و موافقت دیوان با شکایت و توقف حضور سپنتا نیکنام در شورای شهر مطرح شد و بازتاب یافت".

سپنتا نیکنام، منتخب مردم در شورای شهر یزد، به‌دلیل زرتشتی بودن، با دستور شورای نگهبان از فعالیت در این شورا منع شد و شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری نیز این حکم را تأیید کرد.

تعلیق حکم سپنتا نیکنام، عضو شورای شهر یزد با واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. برخی از نمایندگان مجلس و محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران نیز از آن انتقاد کردند.

روز گذشته حسن روحانی، رییس جمهور اعلام کرد که درباره سپنتا نیکنام، مُّر قانون باید رعایت شود و او در این زمینه نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More