شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سپاه پاسداران داعش را تهدید به ادامه‌ی حملات موشکی کرد

 

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،  روز دوشنبه، ۲۹ خردادماه، گروه داعش را تهدید کرد که درصورت ادامه‌ی حملاتشان به ایران، مواضع آنها را باردیگر هدف قرار خواهد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رسول سنایی‌راد، معاون سیاسی سپاه پاسداران، تأکید کرده که حملات موشکی روز یکشنبه‌ی سپاه به مناطقی از خاک سوریه، برای انتقام از حملات ۱۷ خرداد دو گروه مسلح به آرامگاه آیت‌الله خمینی و مجلس شورای اسلامی بوده است. این مقام سپاه افزود که حمله‌ی موشکی سپاه، این پیام را به «تروریست‌ها» داد که «اگر بخواهند به شرارت‌هایشان ادامه بدهند، با سیلی محکمی مواجه می‌شوند».

در حمله‌ی تروریستی به آرامگاه آیت‌الله خمینی و مجلس شورای اسلامی در روز ۱۷ خرداد، ۱۷ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند. گروه حکومت اسلامی (داعش) مسؤولیت این حملات را بهرعهده گرفته و گفته بود که حملات دیگری علیه ایرانیان در راه است. سپاه پاسداران در همان روز حملات، تهدید کرده بود که از عاملان حملات تهران انتقام می‌گیرد.

 

  • سپاه عملیات موشکی علیه داعش را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرد

 

حمله‌ی موشکی سپاه به دیرالزور سوریه

 

سپاه پاسداران، حمله‌ی موشکی علیه مواضع داعش در دیرالزور سوریه را «موفقیت‌آمیز» توصیف کرده و گفته مخاطب «پیام هشدارآمیز»، حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای «تروریست‌ها» بوده‌اند.
سپاه پاسداران در آخرین ساعات روز یک‌شنبه، ۲۸ خردادماه، اعلام کرد که «مقر فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودروهای انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه‌ی دیرالزور در شرق سوریه» را با موشک مورد حمله قرار داده است. این نهاد نظامی در عملیاتی که نام «شب قدر» (لیلة‌القدر) بر آن گذاشته است، شش موشک از استان‌های غربی کردستان و کرمانشاه ایران به‌سوی دیرالزور در سوریه شلیک کرد. رسول سنایی‌راد، میزان تلفات به گفته‌ی او «تروریست‌های تکفیری» را بالا پیش‌بینی کرد و درباره‌ی «حمله‌ی مجدد» به «مراکز تجمع تروریست‌ها» گفت: چنین اقدامی تابع تصمیماتی است که در مجموعه‌ی «شورای‌عالی‌ امنیت‌ ملی» و «ستاد فرماندهی کل قوا» و مجموعه‌ی سپاه گرفته شود و بستگی به موقعیت‌های پیش‌ رو خواهد داشت. امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه هم گفته است: «اگر تروریست‌ها به شرارت ادامه دهند، نتیجه‌ی پرهزینه‌ای برایشان رقم خواهد خورد».
 

  • برای شلیک موشک‌ها با سوریه هماهنگ شده بود

رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران در اظهاراتی اعلام کرده است که موشک‌ها از دو استان «عمدتاً سنی‌نشین» شلیک شده و حاوی «پیام وحدت همه‌ی ایرانیان در مقابل تروریست‌ها» بوده است. به گفته‌ی سخنگوی سپاه پاسداران، «حامیان بین‌المللی و منطقه‌ای تروریست‌ها» باید پیام هشدارآمیز عملیات موشکی را درک کنند. رمضان شریف همچنین اعلام کرده است که برای شلیک موشک‌ها با سوریه هماهنگ شده بود.
 

  • منطقه‌ای را هدف گرفتیم که عملیات تروریستی تهران در آن طراحی شده بود

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه‌ی ایران نیز در سخنانی در ارتباط با حمله‌ی موشکی سپاه به دیرالزور سوریه، گفته است: «ما با افتخار اعلام می‌کنیم که همان منطقه‌ای و نقطه‌ای را که عملیات تروریستی تهران در آنجا طراحی شده بود، از خاک ایران هدف قرار داده، دقیقاً آن منطقه را منهدم کردیم».

 

  • دفاع نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حمله‌ی موشکی سپاه

عملیات موشکی سپاه پاسداران در دیرالزور سوریه، واکنش‌های بسیاری به‌دنبال داشت؛ ازجمله، برخی از نمایندگان مجلس که از این حمله حمایت و تأکید کردند که جمهوری اسلامی ایران هرگونه تجاوز و ناامنی را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

 

حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی

 

حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی «کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی» مجلس شورای اسلامی گفته: «همه‌ی ملت‌ها و دولت‌های منطقه بدانند اقتدار نظامی و موشکی جمهوری اسلامی ایران، برای تأمین امنیت منطقه خواهد بود و ما در کنار همه‌ی کشورها هستیم. آنها می‌توانند به این اقتدار تکیه و اعتماد کنند؛ چون جمهوری اسلامی توان نظامی و موشکی دارد که با تکیه‌بر آن می‌تواند با گروه‌های تروریستی و تکفیری که امنیت منطقه را به‌خطر انداخته‌اند،‌ مبارزه کنند. نقوی‌حسینی تصریح کرد: «اولین پیام به گروه‌های تروریستی و تکفیری این بود که اقدامات آنها بی‌پاسخ نخواهد ماند و ما حتی توان و قدرت زدنشان را در سوریه داریم. پیام دیگر به کشورهای تولید‌کننده‌ی تروریست است،‌ مبنی‌بر اینکه جمهوری اسلامی ایران قادر است و این توانمندی را برای مبارزه دارد و سکوت نخواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران در عمق استراتژیک خود هر تهدیدی را می‌تواند خنثی کند».
 

  • آمریکا بهتر است سپاه را برای زور‌آزمایی برنگزیند

محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی، در پیامی به سردار محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه‌ پاسداران در واکنش به عملیات موشکی سپاه پاسداران علیه داعش در سوریه گفت: «آمریکا بهتر است سپاه را برای زورآزمایی برنگزیند؛ چراکه عواقبی پشیمان‌کننده درپی خواهد داشت». محسن رضایی در این پیام  افزود: «آمریکا باید بپذیرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌عنوان سپر دفاع از حریم عزت و شرافت ملت ایران، تحریم ناپذیر است».
 

  • این حمله، شرایط تاکتیکی منطقه را تغییر خواهد داد

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی

 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره‌ی تغییرات احتمالی در سیاست‌های جمهوری اسلامی درپی حمله‌ی موشکی سپاه به مواضع داعش گفت: «جمهوری اسلامی تا الان برای مردم سوریه و عراق و برای مقابله با فتنه‌ی داعش وارد درگیری‌های منطقه شده بود؛ اما الان برای امنیت ملی خودش ورود پیدا کرده است و این تغییر تاکتیکی و استراتژیکی مهمی است». این نماینده‌ی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «این حمله هم شرایط راهبردی و هم شرایط تاکتیکی منطقه را تغییر خواهد داد».  فلاحت‌پیشه افزود: «این حمله، سه نتیجه خواهد داشت؛ یک نتیجه‌ی کوتاه‌برد که متوجه خود داعش است. این گروه تروریستی، این سیلی اول را خورد؛ او نتیجه‌ی میان‌برد این حمله را متوجه عربستان و اسرائیل دانست که می‌خواستند جنگ را به ایران بکشانند و تصریح کرد: «الان اینها به‌شدت دچار ناامنی می‌شوند و می‌دانند وقتی موشک میان‌برد ایران به مرزهای آنها می‌رسد، موشک دوربرد ایران حتماً می‌تواند آثار منفی‌تری برای امنیت آنها داشته باشد و نباید بیش از این دشمنی را با ایران ادامه دهند. این عضو کمیسیون امنیت ملی، نتیجه‌ی دوربرد حمله‌ی موشکی سپاه را متوجه آمریکا دانست و گفت: «آمریکایی‌ها باید بدانند همان‌طور که ایران نهایت دیپلماسی را در برجام نشان داد، امروز هم نهایت جنگ را در دفاع از امنیت ملی خود نشان می‌دهد و هیچ تعارفی ندارد».
عضو کمیسیون امنیت ملی درمورد مواضعی که مورد هدف بوده و مورد اصابت موشک‌ها قرار گرفته است نیز توضیح داد: «مقر فرماندهی داعشی‌ها و تجمع نیروها و مرکز انبار سلاح داعش، هدف این موشک‌ها بوده است. این انبارها مورد هدف قرار گرفته است. این موشک‌ها نقطه‌زن و میان برد، با برد ششصد تا هفتصد کیلومتر و شعاع تخریبی بالا هستند».
 

  • واکنش‌‌های توئیتری

حمله‌ی موشکی دیشب سپاه، واکنش‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی داشته است.

محمد جواد ظریف در واکنش‌به حمله‌ی موشکی سپاه علیه مواضع داعش در دیرالزور سوریه، در توئیتی نوشت: «توان موشکی ایران از شهروندانش با دفاع مشروع و قانونی حمایت می‌کند و همزمان، مبارزه‌ی مشترک جهانی با داعش و تروریسم افراط گرا را به‌پیش می‌راند».

 

 

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در بریتانیا نیز در توئیتر خود نوشت: «حمله‌ی موشکی ایران علیه پایگاه نظامی داعش، اراده و ظرفیت ایران را برای مقابله با تروریسم و تهدیدات امنیتی به نمایش گذاشت».

 

 

محسن رضایی در توئیتر، این حمله را پیام اقتدار ایران و شروع انتقام از داعش خواند.

 

 

عطاالله مهاجرانی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حساب توئیترش نوشته است که حمله‌ی موشکی، فراتر از انتقام عملیات تهران و پیامی «روشن و مقتدرانه» به همه است.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More