شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سعید مرتضوی مجدداً از حضور در دادگاه پرونده کهریزک امتناع کرد

 

جلسه دادگاه تجدید نظر سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، در ارتباط با وقایع بازداشتگاه کهریزک امروز سه‌شنبه ١٨ مهر، درحالی برگزار شد که وکیل متهم با ارایه گواهی پزشک خبر از اغیبت متهم از حضور در جلسه دادگاه را داد.  

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در جلسه امروز دادگاه کهریزک، عبدالحسین روح‌الامینی و میرمجید طاهری، ولی دم  و  وکیل‌ پرونده محسن روح‌الامینی حضور داشتند. میرمجید طاهری، وکیل سعید مرتضوی با اعلام خبر غیبت وی در جلسه دادگاه گفته است: "آقای مرتضوی در ارتباط با دو پرونده تحت پیگرد قرار داشته است. یکی از این پرونده‌ها به اتهامات مربوط به سوء‌استفاده هنگام سرپرستی سازمان تامین اجتماعی ارتباط دارد و دیگری به نقش او در ماجرای بازداشت معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ١٣٨٨ و مرگ تعدادی از آنان در بازداشتگاه کهریزک."
به گفته‌ی طاهری، پرونده سعید مرتضوی در ماجرای کهریزک به جلد ۳۲ رسیده و بالغ بر ۱۵ هزار صفحه است.

جلسه مزبور در شعبه ٢٢ دادگاه تجدید نظر استان تهران برای بررسی و رسیدگی به اعتراض خانواده محسن روح‌الامینی، یکی از کشته‌شدگان بازداشگاه کهریزک، به حکم دادگاه قبلی تشکیل شد.

دادگاه بدوی در رسیدگی خود به این پرونده در مردادماه دو سال پیش که با شکایت اولیای دم محسن روح‌الامینی برگزار شده بود، سعید مرتضوی را در اتهام معاونت در قتل عمد بی‌گناه دانست و به تبرئه او رأی داد.

سعید مرتضوی ۲۱ شهریور سال گذشته در نامه‌ای سرگشاده خطاب به قاضی پرونده‌، از بازماندگان کشته‌شدگان بازداشتگاه کهریزک عذرخواهی و بابت بروز این حوادث ابراز شرمندگی کرد. موضوعی که خشم فعالان مدنی و قربانیان فاجعه کهریزک را برانگیخت و بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و شبکه‌‌های اجتماعی داشت. بسیاری نقش او در فجایع کهریزک را غیرقابل انکار می‌دانند و خواهان مجازات او هستند.

سعید مرتضوی که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، دادستان تهران بود، با فشار افکار عمومی پس از حوادث کهریزک از این سمت برکنار و پس از آن با حمایت رئیس‌جمهور وقت به ریاست سازمان تأمین اجتماعی منصوب شد.

به گفته وکیل شاکیان پرونده، جلسه بعدی  دادگاه تجدید نظر ۳۰ آبان برگزار می‌شود. او اظهار امیدواری کرده که این بار دادگاه به تصمیم نهایی برسد.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More