شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرنگونی پهپاد ایرانی در بلوچستان ازسوی پاکستان

مقامات پاکستانی اعلام کردند که یک جت جنگنده‌ی آن کشور، در استان بلوچستان در جنوب غربی پاکستان، پهپادی ایرانی را سرنگون کرده است.

وب‌سایت خبری دیلی‌پاکستان روز سه‌شنبه، ۳۰خردادماه، به نقل از منابع نظامی اعلام کرد که یک جنگنده‌ی نیروی هوایی ارتش پاکستان در همان روز، یک پهپاد جاسوسی ایرانی را در بخش پنجگور استان بلوچستان در آن کشور سرنگون کرده است. بنابر این گزارش، پهپاد ایرانی با نقض حریم هوایی آن کشور، ۴۵ کیلومتر به عمق خاک پاکستان نفوذ کرده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو مقام پاکستانی که به‌دلیل مجاز نبودن به گفت‌وگو با رسانه‌ها، خواسته‌اند نام‌هایشان فاش نشود، هر دو روز سه‌شنبه، ۳۰ خردادماه به این خبرگزاری گفته‌اند این هواپیمای بدون سرنشین که وارد حریم هوایی پاکستان شده بود، آخرهفته‌ی گذشته سرنگون شده است.  

نیروی هوایی پاکستان از هرگونه اظهارنظری در این زمینه خودداری کرده است.

سرنگونی پهپاد ایران ازسوی پاکستان، در تاریخ هم‌جواری این دو کشور همسایه‌ی مسلمان که حدود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند، نخستین حادثه از این دست به‌شمار می‌آید.

این حادثه در روزهای آخر هفته گزارش شده است؛ یعنی همزمان با نشست اضطرای مقامات مرزی دوکشور در رابطه‌با شلیک غیرمجاز چندین خمپاره ازسوی ایران به خاک پاکستان.

به نقل از منابع نظامی، این پهپاد در حال عملیات جاسوسی در داخل خاک پاکستان بوده و بعد از سرنگونی، قطعات لاشه‌ی آن جمع‌آوری و برای شناسایی فرستاده شده است.  

ایران در ماه‌های اخیر، بارها در مورد تحرکات شبه‌نظامیان فعال در مرزهای این کشور با پاکستان، اظهار نگرانی کرده است. فرمانده ارتش ایران اخیراً هشدار داده بود که این کشور قصد حمله به ستیزه‌جویان را در داخل پاکستان دارد؛ این اظهارات، باعث اعتراض شدید اسلام‌آباد شده بود.

روز یکشنبه‌ی گذشته، نیروهای امنیت مرزی ایران چندین خمپاره به سمت بخش پنجگور پاکستان شلیک کرده بود که البته کشته‌ای برجای نگذاشته است.

ششم خردادماه (۲۷ ماه مه) نیز شلیک خمپاره ازسوی ایران، در بخش پنجگور استان بلوچستان، یک کشته برجای گذاشت. یک هفته پیش از آن، در ۳۱ اردی‌بهشت ماه هم دست‌کم ۵ خمپاره ازسوی مرز ایران به‌سمت بخش تفتان بلوچستان شلیک شده بود.

پاکستان در چند سال گذشته، بارها نیروهای ایرانی را به نقض تمامیت ارضی آن کشور متهم و اعتراضات خود را در این زمینه، با ایران مطرح کرده است.

ایران و پاکستان در سال ۲۰۱۴ به‌منظور محو تروریسم در مرزهای دو کشور، تصمیم به تقویت هماهنگی اطلاعاتی میان دو کشور گرفتند. پاکستان در این راستا، به‌عنوان بخشی از تلاش‌های ضدتروریستی خود، اخیراً در تلاش برای زیر نظر گرفتن تحرکات مرزی افراد مظنون به شرکت‌ در عملیات تروریستی، مدیریت مرزی خود را افزایش داده است؛ اما از آن‌سو، مقامات ایرانی در پی حوادث مختلف تروریستی در مرزهای شرقی کشور، پاکستان را به سهل‌گیری در مورد تحرکات گروه‌های مظنون به تروریسم متهم می‌کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More