شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سرلشکر باقری: احتمال تجاوز نظامی به ایران پایین است

 

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ضمن پایین دانستن احتمال تهاجم نظامی به ایران، گفت که اگر هم شروع جنگ را آنها تعیین کنند، با توجه به قدرت بالای بازدارندگی ایران، قطعاً زمان و مکان خاتمه‌ی آن را آنها مشخص نخواهند کرد و جمهوری اسلامی ایران این موارد را به آنها دیکته خواهد کرد.

به‌گزارش تسنیم، سرلشکر باقری، جمعه ۱۱ شهریورماه، در بازدید از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، در جمع کارکنان آن قرارگاه، با اشاره به تأکید خاص آیت‌الله خامنه‌ای به اولویت پدافند و سرمایه‌گذاری بیشتر در این زمینه، خاطرنشان کرد که معنای مرزداری در دنیای امروز تغییر کرده است و «پدافند هوایی‌ها»، مهم‌ترین مرزداران ایران‌اند.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح، در سخنان خود، رأس «قدرت‌های استکباری» را «بی‌خردان و جاهلانی» دانست که «جرأت و شهامت تهاجم به ایران را ندارند» و افزود: «آنها با اندک اندیشه و عقل خود می‌فهمند تهاجم به ایران نه تنها صرفه‌ای برایشان ندارد بلکه هزینه‌های زیادی متحمل می‌شوند».  

سرلشکر باقری گفت: «اگر شروع جنگ را آنها تعیین کنند، قطعاً زمان و مکان خاتمه‌ی آن را آنها مشخص نخواهند کرد». او تأکید کرد که «قطعاً آنها نمی‌توانند مکان این جنگ را محدود به جمهوری اسلامی ایران نگه دارند» و حتی اولویت نبرد در مرزهای ایران را آنها تعیین نمی‌کنند، بلکه به سبب توان بازدارندگی ایران، این موارد را قدرت جمهوری اسلامی ایران به آنها دیکته خواهد کرد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح، با اشاره به نامه‌ها و اصرارهای فراوان داوطلبان برای اعزام به سوریه و «دفاع از حرم» و مبارزه با تکفیری‌‌ها، گفت: «ما درصد پایینی را برای این تهاجم نظامی متصور می‌شویم». او افزود که توان زمینی ما به‌حدی است که بسیار بسیار بعید است آنها «بی‌عقلی کنند» و با تجاوز زمینی بخواهند با رزمندگان سلحشوری که یک نمونه‌ی آن «شهید حججی» است، درگیر شوند.

سرلشکر باقری همچنین در حاشیه‌ی بازدید از نمایشگاه دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، در جمع خبرنگاران، با اشاره به وجود هرچند اندکِ تهدیدهای تهاجم هوایی و موشکی به ایران، از در اولویت قرار گرفتن «پدافند هوایی» در چند سال اخیر و بررسی و تحقیق در زمینه‌ی سامانه‌های به‌روز جهان برای مقابله با تهدیدات فرامنطقه‌ای و پیشدستی در برابر آنها و برنامه‌ریزی‌های فراوان در این زمینه خبر داد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح، با تأکید بر توجه همه‌ی مدیران نیروهای مسلح به اولویت قرارگاه پدافند هوایی، گفت که قرارگاه با استفاده از ظرفیت‌های ارتش و سپاه در یک مجموعه، توان خوبی ایجاد کرده و ما دیگر در حوزه‌ی پدافند هوایی، دچار عقب‌ماندگی نیستیم.

او با اشاره به فضای امنی که این قرارگاه در کشور ایجاد کرده است، افزود: «به همین دلیل است که بسیاری از هواپیماها و مسیرهای هوایی خارجی مسیر خود را به سمت آسمان امن ایران تغییر می‌دهند».

سرلشکر باقری درحالی از در اولیت قرار گرفتن پدافند هوایی برنامه‌ریزی و تحقیق برای تقویت آن صحبت کرده است که در مراسم معارفه‌ی امیر سرلشکر صالحی به‌عنوان «جانشین رئیس ستادکل نیروهای مسلح»، چهارم شهریورماه نیز بر لزوم بازنگری و به‌روزرسانی انواع سلاح‌ها و تجهیزات در نیروهای مسلح، به‌منظور «امکان پاسخ‌گویی به‌موقع و متناسب با تهدیدات» به‌عنوان یکی‌از خواسته‌های رهبری تأکید کرده بود.

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح دولت دوازدهم نیز روز سه‌شنبه، ۷ شهریورماه، در حاشیه‌ی بازدید از نمایشگاه دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا، با شاره به خواسته‌ی رهبر جمهوری اسلامی ایران، گفته بود: «نیاز به تقویت کمی و کیفی پدافند هوایی داریم».

مجلس شورای اسلامی، ۲۲ مردادماه در مصوبه‌ای دولت را موظف کرد که ۱۰هزار میلیارد ریال، برای «تقویت بنیه‌ی دفاعی کشور»، «افزایش توان بازدارندگی کشور» و «گسترش فعالیت‌های موشکی»، در اختیار «ستاد کل نیروهای مسلح» قرار دهد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More