شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنگوی وزارت خارجه دیدار هیأت بریتانیایی با خانواده نازنین زاغری را تایید کرد

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، در نشست خبری این هفته خود از دیدارهیأت بریتانیایی که برای شرکت در مراسم تحلیف به تهران سفر کرده بود، با خانواده نازنین زاغری خبرداد. او در همین چارچوب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قرار است بین ایران و بریتانیا تبادل زندانی صورت بگیرد، افزود: «هیچ بحثی در این مورد وجود ندارد.»

آلیستر برت، معاون وزیرخارجه‌ی بریتانیا، که برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر کرده بود، با خانواده‌ی نازنین زاغری، از جمله گابریلا، دختر خردسال او، دیدار کرد.

او در توییتر خود نوشته بود:«از اینکه در سفرم به تهران موفق شدم با خانواده‌ی نازنین زاغری- راتکلیف دیدار کنم و از طرف  خانواده‌ی گابریلا در بریتانیا هدایایی به او بدهم، خیلی خوشحال شدم.»

 

ریچارد رتکلیف

 

آلیستر برت، در توییتر خود همچنین از دیدارش با محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران خبر داد که در آن دوطرف درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای گفت‌وگو کردند.

ریچارد رتکلیف، همسر نازنین زاغری، اظهار امیدواری کرده بود که دیدار یک مدیر ارشد از وزارت خارجه بریتانیا از ایران بتواند به آزادی او بیانجامد. نازنین زاغری که همراه کودک دوساله‌اش برای دیدار خانواده و گذراندن تعطیلات نوروزی، به ایران سفر کرده بود، روز ۱۵ فروردین ۱۳۹۵ هنگام خروج از ایران از سوی اطلاعات سپاه پاسداران در فرودگاه بازداشت شد. او برای بنیاد خیریه تامسون رویترز کار می‌کرد. بازداشت و زندانی‌شدن نازنین زاغری بر روابط ایران و بریتانیا سایه افکنده است. برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا، دولت این کشور را متهم می کنند که برای آزادی نازنین زاغری اقدام موثری انجام نداده است. روزنامه گاردین روز سه‌شنبه ۲۷ تیرماه در این باره نوشت: «تولیپ صدیق که نماینده مجلس عوام از منطقه محل زندگی خانواده نازنین زاغری- رتکلیف است گفته وی در دیدار با مقامات وزارت‌خارجه بریتانیا از اینکه یکی از وزرای آن گفته است آنها نمی‌توانند برای آزادی نازنین کاری کنند، بهت زده شده است.»
ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، سال گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با حسن روحانی نسبت به وضعیت نازنین زاغری ابراز نگرانی کرد.

 

  • نابودی برجام به دست ایران خوابی است که تعبیر نمی‌شود

بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در تلاش هستند که با هزینه ایران برجام را نابود کنند، تصریح کرد: «این خوابی است که تعبیر نمی‌شود.» قاسمی ادامه داد: «تلاش دولت آمریکا این است که با هزینه ایران و با دست ایران برجام را تخریب و نقض کند. ایران نیز بارها اعلام کرده که ما پیش‌قدم در نقض برجام نخواهیم بود و در برابر بدعهدی‌ آنها، با هوشیاری تمام عمل خواهیم کرد و اقدامات مقتضی را در این ارتباط انجام خواهیم داد.»
وی همچنین به تشکیل جلسه هیات عالی نظارت بر برجام در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: «در آن جلسه نیز تصمیمات مناسبی اتخاذ شد.» قاسمی با بیان اینکه ما برای حفظ برجام تلاش می‌کنیم و در نقض آن پیش‌قدم نمی‌شویم ادامه داد: «در این چارچوب در تماس دائم با کشورهای ذی نفوذ این توافق هستیم. خانم موگرینی در اوایل هفته جاری در تهران بودند و این فرصت خوبی بود که مذاکراتی بین ایشان و مقامات ایرانی در این ارتباط انجام شود.» این مقام مسئول در وزارت خارجه تاکید کرد: «راه ما دیپلماسی، مذاکره و رایزنی است و تلاش‌‌های خود را در این چارچوب ادامه می‌دهیم.»
خبرنگاری در همین چارچوب از سخنگوی وزارت خارجه پرسید که مصادیق فاحش نقض برجام از نظر هیأت عالی نظارت بر اجرای برجام چیست؟ که وی در پاسخ گفت: «این مصادیق را هیأت نظارت بر اجرای برجام مشخص می‌کند. این موضوع یک بحث فنی است و فکر می‌کنیم در زمان خودش این هیأت می‌تواند در این خصوص اظهار نظر کند.»
 

  • روادید سفر تیم دیپلماتیک عربستان به ایران صادر شده است

بهرام قاسمی در این نشست خبری درباره صدور روادید جهت سفر هیأت عربستانی به ایران نیز گفت: «از حدود چند هفته قبل ویزای طرف عربستانی برای سفر به ایران صادر شده است و قرار بود که این هیأت با یک هواپیمای اختصاصی به ایران سفر کند. در مدت کوتاهی با تلاش وزارت خارجه و هماهنگی‌هایی که صورت گرفت مجوز پرواز برای این هیأت صادر شد ولی به‌علت برخی از مشکلات بروکراتیک و همچنین نبود کانال‌های مستقیم دیپلماتیک اطلاع این موضوع به عربستان با تأخیر مواجه شد، ولی همانطور که گفتم در حال حاضر هیأت عربستانی هر موقع که بخواهد می‌تواند این سفر را انجام دهد.»
وی درخصوص صدور ویزا از سوی عربستان برای هیأت ایرانی نیز تصریح کرد: «در شرف دریافت ویزا برای سفر هیأت ایرانی به عربستان جهت بازدید از اماکن دیپلماتیک کشورمان در عربستان هستیم و فکر می‌کنیم طی روزهای آینده، ویزا برای هیأت ایرانی را نیز دریافت کنیم.»

 

  • رایزنی‌های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی در حاشیه مراسم تحلیف

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در این نشست از رایزنی‌ها و گفت‌وگو میان مقامات ایرانی و هیأت‌های خارجی در حاشیه مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری خبر داد و افزود: «تاکنون بین این هیأت‌ها و مقامات ایرانی حدود ۱۳۵ الی ۱۴۰ ملاقات صورت گرفته و این ملاقات‌ها امروز و فردا نیز ادامه پیدا می‌کند.» این مقام وزارت‌خارجه تصریح کرده این ملاقات‌ها جنبه تشریفاتی نداشته و در جریان آن در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفت‌وگو شده است.
 

  • دیوار بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا بلندتر شده است

بهرام قاسمی، در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات آمریکایی درباره فعالیت‌های موشکی ایران و بی‌اعتمادی بین تهران و واشنگتن تاکید کرد: «بی‌اعتمادی بین ما و آمریکا وجود داشته و بحث جدیدی نیست.» وی افزود: «این بی‌اعتمادی ادامه دارد و اتفاقات اخیر دیوار بی‌اعتمادی بین دو کشور را بلندتر کرده است.» سخنگوی وزارت خارجه همچنین با تاکید بر این‌که بحث فعالیت‌های موشکی ایران جنبه دفاعی و بازدارندگی دارد خاطرنشان کرد: «فعالیت‌های موشکی ایران بحث داخلی ما است و این فعالیت‌ها هیچ مغایرتی با قطعنامه‌های شورای امنیت ندارد و ادعاهایی که آمریکایی‌ها در این ارتباط انجام می‌دهند بی‌ربط است.»
 

  • قرار نیست مقامات عراقی برای سفرهای‌شان از ما اجازه بگیرند

در این نشست مطبوعاتی خبرنگاری از سخنگوی وزارت‌خارجه پرسید: «اخیرا آقای مقتدی صدر به عربستان سفر کردند و در آنجا دیدارهایی را با مقامات عربستان انجام دادند. در حال حاضر بحث‌هایی نیز در مورد سفر آقای عمار حکیم به عربستان مطرح است. با توجه به نوع رابطه ایران با جریان تشیع در عراق، آیا ایران از این سفرها آگاه بوده است؟ موضع ایران در ارتباط با این سفرها و مباحث مطرح شده در آن چیست؟ سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ خاطرنشان کرد: «عراق کشور مستقلی است و قرار نیست که شخصیت‌ها و مقامات عراقی در سفرهای خود به خارج از عراق و گفت‌وگوهایی که با دیگران دارند،‌ از ما اجازه بگیرند یا به ما گزارشی بدهند. چنین بحثی مطرح نیست و ما در مسائل داخلی عراق دخالت نمی‌کنیم.»
 

  • بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در جریان است

قاسمی در پاسخ به این سوال که آیا در جریان سفر فدریکا موگرینی به تهران در مورد تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران بحث و گفت‌وگویی شد، خاطر نشان کرد: «بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در جریان است. این موضوع مراحل خود را طی می کند و هرگاه به نتیجه برسد،‌ آمادگی‌های لازم برقرار شود و مجوز آن صادر شود حتما اطلاع رسانی می‌کنیم و همانطور که گفتم این موضوع در دستور کار است.»
 

  • عربستان را برای تغییر سیاستش در قبال ایران تشویق می‌کنیم

سخنگوی وزارت‌خارجه ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از تحلیلگران با اشاره به سفر حجاج ایرانی به عربستان و همچنین دیدار کوتاه محمدجواد ظریف و عادل الجبیر در استانبول این گمانه‌زنی را مطرح می‌کنند که عربستان می‌خواهد سیاست خود را در مورد ایران تغییر دهد، اظهار کرد: «این‌که عربستان بتواند سیاست خود را در مورد ایران تغییر دهد امر خوبی است و ما آنها را تشویق می‌کنیم که سیاست‌شان را در مورد ایران تغییر دهند و منش جدیدی داشته باشند.»
این مقام مسئول در وزارت خارجه تاکید کرد: «ما امیدواریم عربستان رفتار گذشته خود را تصحیح کند و ما بارها گفته‌ایم علاقه‌مند به مفاهمه و رایزنی با کشورهای پیرامونی و همسایه خود هستیم.»
 

  • سلفی‌های خبرساز

حاشیه‌های ایجاد شده در مورد سلفی تعدادی از نمایندگان با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، سوال دیگری بود که در این نشست از سخنگوی وزارت‌خارجه پرسیده شد. در همین چارچوب خبرنگاری خطاب به سخنگوی وزارت خارجه گفت روز شنبه شاهد گرفتن سلفی تعدادی از نمایندگان با خانم موگرینی بودیم که از آن می‌توان به عنوان «سلفی تحقیر» نام برد. در این رویداد حسن قشقاوی خلاف عرف دیپلماتیک اقدام به گرفتن عکس از خانم موگرینی با این نمایندگان کرد. آیا به آقای قشقاوی در مورد این اقدام خلاف دیپلماتیک تذکری داده شده است یا خیر؟ که بهرام قاسمی در واکنش گفت: «آنچه که در صحن مجلس اتفاق افتاد، مربوط به مجلس است و با توجه به موضوع تفکیک قوا در کشور من نمی‌توانم وارد این مساله شوم و اظهار نظر کنم. در این ارتباط شما باید از سخنگویان مجلس سوال کنید.» او افزود: «من در آن جلسه حضور نداشتم و صحنه را ندیده‌ام . فقط تعدادی عکس در فضای مجازی در این ارتباط دیدم بنابراین اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.»

 

حاشیه‌های ایجاد شده در مورد سلفی تعدادی از نمایندگان با فدریکا موگرینی

سلفی بعضی از نمایندگان مجلس‌شورای اسلامی با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در جریان مراسم تحلیف حسن روحانی، خبرساز و با واکنش‌‌های عمدتا منفی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شد. منتقدان می‌گویند این رفتار در شأن نمایندگان مجلس نبوده است.  فرج الله رجبی، نماینده مردم شیراز و یکی از کسانی که با خانم موگرینی سلفی گرفته، از اقدام خود عذرخواهی کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More