شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

سخنرانی سعید جلیلی در جمع معترضین بانه نیمه‌تمام رها شد؛ اعتصاب کماکان ادامه دارد

 

سخنرانی نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی در جمع اعتصاب‌کنندگان بانه ناتمام ماند و معترضان بر ادامه اعتصاب تا حصول نتیجه تاکید کردند.

به گزارش رسانه‌های محلی، شامگاه روز چهارشنبه ۲۹ فروردین، نشست سعید جلیلی، عضو ارشد شورای عالی امینت ملی در مسجد جامع شهر بانه برای تشریح دلیل بسته‌ماندن مرزها، با اعتراض مردم به دلیل عدم گرفتن «پاسخی قانع‌کننده»، نیمه‌کاره رها شد.

گزارش‌ها حاکی است پس از ناتمام ماندن سخنرانی‌ این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیروهای امنیتی سعید جلیلی را به فرمانداری شهر «بانه» منتقل کردند. به دنبال آن معترضان حاضر در مسجد نیز به مقابل فرمانداری رفته و خواستار پاسخی روشن از او در خصوص باز شدن مرزها شدند.

به نقل از وبسایت اعتماد آنلاین، جمال اعتماد، رئیس شورای شهر بانه گفته است که حضور سعید جلیلی در این شهر با درخواست مقامات و علمای استان کردستان از دفتر رهبر جمهوری اسلامی برای حل مشکل بسته‌ماندن مرزها انجام شده است.

ماموستا «ملا عبدالله عبدالهی»، امام جمعه بانه در این گردهمایی خطاب به سعید جلیلی گفت: «جناب آقای دکتر جلیلی شکواییه‌ ما را توجه بفرمایید و به گوش مقامات بالا برسانید که تعداد بی‌شماری مجتمع تجاری داریم اما اکنون مرزها بسته شده است. عاجزانه از مسؤولان تقاضای بازکردن مجدد مرز‌ها را داریم که بیش از ۷ هزار نفر از راه آن ارتزاق می‌کنند».

تجمع‌کنندگان در این جلسه با دادن شعارهایی تاکید کردند که تا باز شدن مرزها اعتصاب سراسری بازاریان شهر بانه ادامه خواهد داشت.

یکی از جوانان  حاضر در این سخنرانی در مسجد جامع بانه رو به سعید جلیلی گفت: «تا الان پنج شش ماه است در مرزها کولبرکُشی شده است؛ نیروی انتظامی درست است در مرزها از کمر به پایین حق تیر دارد، ماهم می‌توانیم به اندازه خودمان از قانون حرف بزنیم، ولی تا میآییم دهنمان را باز کنیم، یکی می‌آید گوشمان را می‌گیرد که ساکت باش».

 

 

 

 

این شهروند با ادامه سخنانش رو به سعید جلیلی می‌گوید:«بگذارید رُک حرف بزنم آقای جلیلی، ما چهار روز است اعتصاب کردیم، فرماندار نیامده بگوید آقا چکار می‌کنید، نیروی ضد شورش برایمان فرستادند….؛ بیست سال است تا حالا یک درگیری در بانه دیدید؟ ندیدید، به خاطر چه؟ مردم دنبال کار هستند، کار باشد هیچ مشکل نداره».

پس از سخنان این معترض، یکی از حاضران در این جلسه با انتقاد شدید از نماینده شهر بانه در مجلس شورای اسلامی به زبان کردی گفت: «بزگترین مشکل ما در این شهر این است که نماینده‌ای ناکارآمد و بی‌وجدان داریم».  

ساعاتی پیش از سفر به بانه، سعید جلیلی در جمع معترضان شهر مریوان نیز حاضر شد. او که در دانشگاه این شهر و در جمع دانشجویان و برخی از اعتصاب‌کنندگان سخنرانی می‌کرد گفت: «اینکه جوانان مریوانی برای کسب مجوز کولبری اقدام می‌کنند، اکتفا کردن به حداقل‌هاست، زیرا هر جوان کولبر می‌تواند تبدیل به یک «صادر کننده مرزی» باشد».

 

 

او در این سخنرانی به راه‌حل احتمالی مقامات برای درخواست اصلی اعتصاب‌کنندگان مبنی بر بازکردن مرزها هیچ اشاره‌ای نکرد.

در حالی که پس از سه روز اعتصاب و گسترش آن به پنج شهر کردستان، مردم پاسخی از مسئولان نگرفته‌اند، روز چهارشنبه ۲۹ فروردین، نیروی‌های امنیتی تعدادی از معترضین را به اتهام تحریک مردم برای شرکت در اعتصاب، بازداشت کردند. به نقل از گزارش رسانه‌های محلی کردی تاکنون ۱۲ نفر بازداشت شده‌اند.

به دنبال بی‌نتیجه‌ماندن حضور سعید جلیلی در بانه، روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین نیز به نقل از یک منبع محلی، بازار شهر بانه در اعتصاب به سر می‌برد.

 

دعوت به اعتصاب سراسری در کل استان کردستان

جمعی از کسبه شهرهای بانه، مریوان، جوانرو، سردشت، هورامان، سقز، منطقه ترگور- مرگور ارومیه و پیرانشار طی بیانیه‌ای با اشاره به لزوم اقدام فوری برای تشکیل «اتحادیه کاسبکاران»، از بازاریان سراسر کردستان خواسته تا به اعتصاب بپیوندند.

به گزارش وب‌سایت فرات نیوز که به مسائل کردها می‌پردازد، روز پنجشنبه ۳۰ فروردین، به دنبال بی‌نتیجه ماندن سفر سعید جلیلی به شهرهای کردستان، و نیز ادامه اعتصاب در چندین شهر، جمعی از بازاریان کُرد خواستار سراسری‌شدن اعتصاب در مناطق مرزی شدند.

این بیانیه با اشاره به «مرزها» به عنوان «تنها راه پیداکردن لقمه‌ای نان شرافتمندانه برای همه»، می‌گوید: «ما برای تامین یک زندگی ابتدایی و کارعادلانە و برابری در حقوق دست بە اعتصاب زدەایم».

بازاریان در این بیانیه ضمن اشاره به «لزوم تشکیل یک اتحادیه» برای بازاریان در مناطق مرزی به منظور «اعتراضات فعال و موثر گستردەی مدنی»، می‌گویند که خواسته مسؤولان برای پایان‌دادن به اعتصاب به این معنی است که «هیچ کس پاسخگو نیست».

این بیانیه همچنین ضمن تاکید بر سراسری‌شدن اعتصاب، به لزوم پهن‌ماندن «سفره فقر» (سفره خالی که معترضان به نشانه اعتراض در خیابان‌ها پهن می‌کنند) اشاره کرده است.

در پایان این بیانیه بازاریان با درخواست از تمام همکاران خود برای تجمع در روز جمعه ۳۱ فروردین جلوی فرمانداری‌های کردستان می‌گوید: «فردا با پهن کردن سفره‌های خالی جلوی در فرمانداری‌های کردستان به تجمع و اعتراضات خود تا بازگشایی مرزها، بە حداقل رساندن تعرفەهای گمرکی و تامین بیمەهای اجتماعی و ساماندهی اشتغال میلیون‌ها جوان بیکار کردستان ادامە خواهیم داد».

ویدئوهای اعتصاب در شهرهای کردستان
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More