شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رییس مجلس: آقای اژه‌ای با حرفهایتان سرمایه‌گذاران را فراری ندهید

 

علی لاریجانی رییس مجلس در همایش سراسری قوه قضاییه، اطمینان سرمایه‌گذاران و حمایت قوه قضاییه از آنان را از عوامل رشد اقتصادی کشور دانست و خطاب به سخنگوی قوه قضاییه گفت: «برادر عزیزم آقای محسنی‌اژه‌ای حرف‌هایی که سرمایه گذاران را از کشور فراری می‌هد را بیان نکنیم. نباید در دامن رسانه‌ها افتاد. مسائل را در محافل خصوصی حل و فصل کنید، مسائل تنش‌زا مطرح نکنید مردم باید احساس آرامش کنند. سرمایه گذاران باید مطمئن شوند که قوه قضاییه پشت آن‌ها است. آنان باید دلگرم شوند به هنگام مشکلات سرمایه حذف می‌شود، نباید در کشاکش رسانه‌ها افتاد».

او با تاکید بر این‌که باید حواشی را کاهش دهیم و همه باید مسئول باشیم، گفت:«در صحبت‌ها و مصاحبه‌ها باید تلاش کنیم این حواشی کاهش پیدا کند. نکته دوم کابینه جدید است. قانون برنامه وجود دارد هدف هم روشن است که اقتصاد مساله اصلی است اما افراد کارآمد باید زیر بار این بروند کابینه آینده باید کابینه کار باشد نه خط و خطوط».
لاریجانی با اشاره به شرایط اقتصادی ایران خاطر نشان کرد: «جمع‌بندی من از شرایط اقتصادی این است که ما به یک تصویر روشن از شرایط و یک هماهنگی تمام در مسائل اداره کشور نیاز داریم و باید از حاشیه پرهیز کرد. این جدال‌ها در کشور و مسائل حاشیه‌ای غلط است این طور نمی‌شود مشکلات اصلی  کشور را حل کرد. این جدال‌های امروز فرعی است یا اصلی؟ مساله اصلی ما وضعیت اقتصادی است ما تا تولیدمحور و صادرات‌محور نشویم، نمی‌توانیم ثروت ایجاد کنیم این ساز و کار افراد فهیم می‌خواهد».
رییس مجلس در مورد تشکیل کابینه توسط رییس جمهور گفت: «معیار اصلی رییس‌جمهور درانتخاب کابینه  باید انقلابی و کارآمدی  آن‌ها باشد. میان قوا و بخش‌های بحرانی کشور باید هماهنگی وجود داشته باشد چرا که بدون هماهنگی ممکن نیست ما امروز بیش از گذشته نیاز به هماهنگی داریم. مدیرکل دادگستری و استاندار باید با هم نشست داشته باشند و هم تحلیل و هم راستا شوند».

رییس قوه مقننه به مشکل بیکاری در کشور اشاره کرد و گفت: «درست که ما در مسیری قرار می‌گیریم که بر بعضی از مشکلات فائق می‌آییم و در برخی ناهنجاری‌ها از نظر رکود و نرخ رشد به سمت رشد حرکت می‌کنیم. این مسیر از لحاظ راه روشن است اما ما  با پدیده بیکاری مواجه هستیم در صورت بیکاری سرمایه‌گذاری ممکن نیست».
رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: «شاید خوب نباشد گفتن این‌که ما ۱۵ یا ۱۶ مساله مهم اقتصادی در کشور داریم که بدون وفاق ملی امکان حل آنها نیست.در حال حاضر ۹۰ درصد بودجه کشور جاری است اما ما ۱۰ درصد بودجه را صرف مسائل عمرانی می‌کنیم و این صحیح نیست».

او درادامه گفت: «حل این مساله بدون تصمیم جدی امکان ندارد. این مساله اهتمام عمومی می‌خواهد. در مورد قاچاق هم اهتمام بین قوای مجریه، قضاییه و مقننه نیاز است که حل مساله قاچاق که در چند سال گذشته در مورد آن خوب هم عمل شده و به پایین ۱۴ میلیون دلار رسیده است بدون اهتمام جمعی امکان ندارد».

رییس مجلس با اشاره به قوانین و طرح‌ها و لوایح در مجلس، گفت: «طرح مقابله با تقلب با آثار علمی در کمیسیون کارش به اتمام رسیده و طرح اصلاح کانون مبارزه با قاچاق کالا و طرح حمایت از کودکان و نوجوانان در کمیسیون در دست بررسی است».
لاریجانی با اشاره به وضعیت و شرایط کشور گفت: «تحولاتی در منطقه در حال رخ دادن است که از جهتی مسرت‌بخش است و این که داعش در عراق سرکوب شد از این دست قرار دارد که نقش آیت الله سیستانی در این زمینه مشهود بود و نیروی قدس تلاش جدی داشت».

او با طرح این سوال که آیا با مجموع تحولات در منطقه از تروریسم رهایی می‌یابیم، گفت: «بسیار بعید است و به نظر نمی‌آید در میان مدت از پدیده تروریسم خلاصی یابیم و ارزیابی من این است که مساله تروریسم اگر رشد نکند خیلی کاهش پیدا نمی‌کند».
لاریجانی با اشاره به اهداف آمریکا‌یی‌ها خاطرنشان کرد :« من تصور می‌کنم آمریکایی‌ها اخیرا شفاف‌تر سیاست‌هایشان را بیان می‌کنند. این‌ها مقداری پیچیده عمل می‌کردند. لذا مصاف‌شان با ایران دقیق‌تر شده و برخی طرح‌های آنها مشخص است به چه سمتی است. یکی از آنها مسائل منطقه‌ای ایران است».
لاریجانی با بیان این‌که اداره حکومت سازماندهی، هدف‌گذاری و هماهنگی نیاز دارد، گفت: «بعد از انقلاب دچار پریشانی بودیم و هر کسی از تریبون‌ها سعی می‌کرد قدرتش را نشان دهد. قوه قضاییه با تدبیر خوب ریاست قوه با همکاری مجلس در برنامه ششم متن خوبی را ارائه دادند، اهداف کیفی را برنامه کردند که به اهداف کمی تبدیل شد. مسیر قوه قضاییه کاملا در برنامه ششم مشخص است و تمامی مراحلش عنوان شد».
او تشریح کرد: «از مباحثی که در بخش قوه قضاییه مطرح شد می‌توان به کاهش جرایم اشاره کرد که مقرر شد عوامل شناسایی و به مجلس ارائه شود. بحث دوم جایگزینی مجازات دیگر جای زندانی کردن افراد بود، ما قانونی را ارائه کردیم که در شورای نگهبان به مشکل برخورد و مدتی هم در مجمع تشخیص مصلحت نظام ماند اما تصویب شد».

رییس قوه مقننه با بیان این‌که برخی از آمار‌ها نشان می‌دهد ما مشکلات جدی مثل قتل، داریم، گفت: «درست است که کاهش ۸ درصدی داشته‌ایم اما باید بررسی شود. سن قتل پایین آمده و عموما در سنین جوانی است، آمار سرقت و تجاوز به عنف درست است کاهش یافته اما باید حل شود. قاچاق بحث دیگری است که مهم است و همه قوا باید با هم در جهت رسیدگی به آن گام بردارند».
لاریجانی با اشاره به بحث آموزش برای جلوگیری در جرم، بیان کرد: «باید در این زمینه بسیارکارکرد و قوه قضاییه باید بتواند با آموزش کاهش جرم را سامان دهد و قوه قضاییه اهتمام کند و ساختاری به وجود آورد تا تمام دستگاه‌ها در راستای آموزش، کارهایی انجام دهند».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More