شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رویکرد جدید و جوانگرایی در انتصاب امامان جمعه ایران

 

در سال‌های اخیر تعدادی از امامان جمعه به دلایلی همچون بیماری و سالخوردگی، یا از کار برکنار شده و یا تریبون خود را به افراد جوان‌تر داده‌اند.

وبسایت تابنک در گزارشی امروز ۸ اردیبهشت به این موضوع پرداخته و به همزمانی این تغییرات با انتصاب «حاج علی اکبری» به عنوان رئیس شورای سیاست‌گذاری امامان جمعه از سوی رهبر جمهوری اسلامی در دی‌ماه ۹۶ اشاره کرده و نوشته است که این موضوع «نشان از رویکرد جدید و جوانگرایی» در این حوزه دارد.

بر اساس این گزارش، اسفند سال ۹۶ یکی از مهمترین تغییرات در انتصاب‌های جدید امامان جمعه  در تهران اتفاق افتاد و آیت الله احمد جنتی،‌ دبیر شورای نگهبان و امام جمعه موقت سابق تهران،‌پس از ۲۵ سال  جای خود را به «سید محمد‌حسن ابوترابی فرد»،نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی داد.

تغییر مهم دیگر در این حوزه، کنار رفتن «آیت الله مجتهد شبستری» از امامت جمعه تبریز به دلیل بیماری و انتصاب«سید محمد‌علی آل هاشم» به جای او بود.

بر اساس این گزارش،‌، رئیس شورای سیاستگذاری امام جمعه آذربایجان‌شرقی از رهبر جمهوری اسلامی برای این مسله درخواست کرده و این درخواست با اقبال روبرو شد.

به دنبال حاشیه‌هایی در مورد اظهارات «آیت الله یحیی جعفری» امام جمعه کرمان در سال گذشته در خصوص حمایت او از برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب، او نیز از مقام خود استعفا داد.

برخی در تحلیل ها و نوشته های خود عنوان کردند، کناره گیری  آیت الله یحیی جعفری که از یاران هاشمی رفسنجانی و محمدجواد باهنر و همچنین افرادی نظیر حجتی کرمانی و سیدمحمود دعایی بوده و دارای مواضع و مشی اعتدالی است، با با اراده های دیگری غیر از اراده امام جمعه سابق این شهر حاصل شده است.

استعفای امام جمعه کرمان از طرف آیت‌الله خامنه‌ای پذیرفته شد و «حسن علیدادی سلیمانی» به جای او منصوب شد. شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه علت درخواست استعفای او را کهولت و بیماری ذکر کرد.

امامان جمعه رشت، شیراز، جیرفت، مهران، میاندوآب و بیرجند نیز در یک سال گذشته از مقام خود کنار رفته و جای خود را به دیگر چهره‌ها داده‌اند.

این گزارش همچینن می گوید که در گذشته البته افرادی نظیر آیات استادی، امینی و هاشمی رفسنجانی که در مقام خطیب نماز جمعه مسئولیت داشتند بدون اعلام استعفا، از امامت جمعه برکنار شدند.

این گزارش در نتیجه با جمع‌بندی از این اتفاقات در حوزه امامان جمعه در سراسر کشور یادآوری می‌کند که «برخی عنوان می‌کنند، در دوره جدید شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بنا بر استفاده از نیروها و حوزویان جوان‌تر در تریبون نماز جمعه است. برخی هم استعفاهای اخیر ائمه جمعه را سیاسی جلوه می‌دهند».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More