شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی و مسأله ارتش

 

از خبرهای رسیده برای تشکیل کابینه گفته میشود که روحانی اینبار قصد دارد برای پست وزارت دفاع از کاندیداهای ارتشی به جای اعضای سپاه پاسداران استفاده کند. حسن روحانی در چند سال گذشته همواره درمورد سیاست دفاعی، سیاست خارجی، تخصیص بودجه، فعالیتهای اقتصادی وامنیتی سپاه پاسداران با آنها دچاراختلاف نظربوده واین اختلافها به صورت علنی در حوزه‌های عمومی  مطرح می‌گردیده است. در دوره انتخابات این مجادلات تشدید شد و به‌نظر می‌رسید که سپاه  پاسداران وسازمان بسیج  برخلاف سال ۹۲ از کاندیدای رقیب روحانی حمایت می کرد و در سازماندهی انتخاباتی‌اش نقش مهمی داشت. بعد از انتخابات نیز به‌نظر می‌رسد که آنها از پیروزی درخشان روحانی عصبانی‌اند و به هرقیمتی سعی دارند در مسیر حرکتش اختلال ایجاد کنند. در چنین وضعیتی روحانی به‌ناچار به یارگیری درون ساختار قدرت و جامعه مدنی دست زده است. انتخاب وزیر دفاع از میان افراد ارتشی در صورتی که به مانع رهبر برخورد نکند، از جمله این روشها می‌باشد. اکنون او بخوبی درک کرده است که ارتش بنا به دلائلی احساس میکند که مورد تبعیض واقع شده است :

 

  • تبعیض در حقوق و مزایا

اعضای ارتش در مورد حقوق و مزایای افراد هم‌طراز مشغول به کار و بازنشستگان احساس تبعیض زیادی می کنند. در برخی موارد  تفاوت حقوق و مزایا به سه برابرهم می‌رسد. مضافا که سپاه  بر خلاف ارتش فعالیت اقتصادی جانبی مفصلی دارد از جمله  اخذ قرارداد با شهرداری‌ها و وزارت نفت و نیز داشتن اسکله‌های غیرمجاز برای ورود کالا بدون پرداخت  عوارض گمرکی .
همه این تبعیضها و تفاوت در مزایاهای اقتصادی، حس تبعیض پرسنل ارتش را نسبت به سپاه پاسداران و کلیت نظام  مسئله‌دار و دچار فاصله کرده است.

 

  • تغییر ترتیب سازمانی برای تحت نظر قرار دادن ارتش زیرنظر سپاه

یکی از تکنیک‌هایی که در سالهای اخیر جمهوری اسلامی و رهبر اعمال کرده، تقسیمات منطقه‌ای ارتش را در کشور برخلاف گذشته از لشکر به صورت تیپ در آورده است و تقسیم جغرافیایی سپاه به‌صورت لشکر است و در نتیجه ازجنبه عملیاتی در مناطق  مختلف  کشور، فرمانده سپاه ارشدیت فرماندهی بر فرمانده ارتش منطقه دارد.

 

  • به حاشیه راندن ارتش در عملیات دفاعی و نظامی کشور

از جنبه‌های دیگری که پرسنل ارتش احساس میکنند به حاشیه رانده شده، آن است که در کارهای عملیاتی و اسنتراتژیک و دفاعی چه در مرزها و چه در  تصمیم گیری‌ها و چه در مدیریت امور و فرماندهی، سپاه عملا اکثر موقعیت‌ها را به خود اختصاص داده و بسیاری از افراد سپاهی که ازجنبه دانش و تجربه نیزضعیف‌اند مسئولیت‌های اموردفاعی و عملیاتی را به عهده گرفته‌اند و ارتشی‌های باتجربه وشایسته باید به حاشیه رانده شوند.

 

  • نصب فرماندهان ضعیف و ناتوان

از دیگر مشکلاتی که ارتشیان با آن مواجهند، نصب قرماندهان ضعیف در سطوح فرماندهی ارتش از سوی رهبر است که در دفاع از حقوق صنفی همکاران و نیز موقعییت ارتش در فرماندهی و مدیریت دفاعی کشور بیشتر مطاع هستند و موقعیت خودشان مد نظر شان هست و در دفاع از ارتش و همکارانشان حاضر به هزینه کردن نیستند. نصب این افراد ضعیف و نادیده گرفتن افراد شایسته ولایق که گاه صرفا برای تضعیف ارتش صورت میگیرد، از جمله عوامل نارضایتی ارتشیان شده است.
از مجموع این دلائل، نارضایتی عمیقی در ارتش وجود دارد و برخلاف سپاه، اکثریت پرسنل و خانواده های پرسنل ارتش در انتخابات از روحانی حمایت کرده اند. روحانی که بخاطر سوابق و تجربیاتش در ارتباط با ارتش اهمیت و ارزش این امر را دریافته است، درمواجهه با طرحی که قصد پایین کشیدن او را دارند و بخشی از تندروهای سپاه آن‌را کلید زده‌اند، قصد یارگیری در ساختار قدرت دارد. استفاده بیشتر از ارتشیان در وزارت دفاع و هویت بخشیدن به تواناییهای آنها دراموردفاعی و امنیتی کشور می‌تواند به او در این مسیر کمک کند.

 

تحلیل گر مسائل سیاسی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More