شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی و اولین مصاحبه مطبوعاتی

 

حسن روحانی دراولین مصاحبه مطبوعاتی خود بعد از پیروزی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری  تلاش کرد که بخشی از مواضع رادیکال خود در مناظرات و کارزارهای انتخاباتی را تعدیل کند و رهبری و نهادهای قدرت مانند سپاه پاسداران را مورد دلجویی قراردهد . او تاکید کرد که ولایت فقیه و مقام رهبری فراجناحی است و در این انتخابات مردم به کسانی که قصدشان پایین آوردن مقام رهبری و مقام سپاه، بسیج و ارتش به گرایشات جناحی بود، نه گفتند. در حقیقت روحانی می‌خواست بگوید کار رقیبش ابراهیم رییسی بوده که با سنگر گرفتن در پشت این نهادها رای جمع کند ولی مردم این  روش را از او نخریدند.  روحانی به خوبی می‌داند که چالش‌های علنی می‌تواند به مانع‌تراشی در اداره حکومت منجرشود. روحانی در مورد تحریم‌ها هم سعی کرد برخلاف مناظرات که گفته بود من تحریم‌های غیرهسته‌ای را برمی دارم این بار مدعی شد که درصورت حمایت مردم قرار گرفتن پشت سر رهبری این کار انجام پذیر می باشد. در حقیقت تعدیل مهمی در سخنانش انجام داد.  

اما مهم‌ترین بخش سخنان او به مسائل مریوط به گردهمایی دیپلماتیک کشورهای اسلامی در عربستان و سخنان رادیکال ترامپ و پادشاه عربستان علیه ایران اختصاص یافت. روحانی  سعی کرد با توجه به موقعیت دشواری که درآن واقع شده روشی اتخاذ کند که بتواند از این روش برای آینده با ثبات ریاست جمهوریش به‌کار ببرد او می‌داند که چالش جدیدی که از سوی عربستان و امریکا مطرح شده  بسیار جدی می‌باشد ولی ملاحظات دیگری هم دارد که عبارتند از:

الف- از یک طرف گروه‌ها و نهادهای درون قدرت را منسجم کند به ویژه با اختلافاتی که بعد از انتخابات ایجاد شده است وبحران منطقه‌ای را عاملی برای کاهش نزاع‌های درون ساختارقدرت کند .

ب- از سوی دیگر در موقعیت کنونی او نمی‌تواند زبان تند و رادیکالی علیه امریکا وعربستان اتخاذ کند، زیرا این کار بهانه‌ای به دست مخالفان ایران خواهد داد که حملات خود را علیه ایران شدت بیشتری ببخشند بنابراین هدفش باید آرام کردن فضا باشد.

ج- روحانی برای توسعه و اشتغال نیاز به جذب سرمایه گذاری خارجی دارد. هرگونه تولید فضای خصمانه دربرابرعربستان وامریکا ریسک سرمایه گذاری در ایران را بالا می‌برد و کمپانی‌های اروپایی را که منتظر نتیجه انتخابات بودند را ممکن است به طور کلی دلسرد کند و آنها عطای بازار ایران را به لقایش ببخشند .

د- روحانی درارتباط با جامعه نیز با ارائه تصویری امیدبخش به صحنه آمده است. هرگونه افزایش فضای خصمانه در روابط بین‌المللی هواداران انتخاباتی او را دلسر خواهد کرد و تصویر امید بخش از آینده را مخدوش می‌کند .

بنابراین روحانی از سویی سعی کرد از بیان مواضعی که نیروهای درون قدرت واکنش نشان دهند اجتناب ورزد و از سوی دیگر سعی کرد با بیان انتقاداتی در مورد خرید سلاح از سوی عربستان و مقایسه نظام انتخاباتی ایران با عربستان در عین حال خواستار مصالحه و مذاکره برای رفع اختلافات شد. او در مورد امریکا نیز مواضع بسیار نرمی اتخاذ کرد وگفت ایران آماده مقابله با تروریسم است و گفته مابا مدل دوران با اوباما حاضریم وارد گفتگو بازی برد برد با امریکا شویم .

روحانی خاطر نشان کرد که هرسه روش دخالت در امور داخلی دیگران ، کمک مالی به تروریسم و حمله نظامی به بن‌بست رسیده است بدون آنکه به نقش ایران دراین موارد اشاره کند  و بنابراین با آنکه انتقادات ملایمی را مطرح کرد ولی سعی کرد درهای گفت و گو ومصالحه رانبندد  و اجازه دهد که توپ نخست را آنها بازی کنند .

 

 

منیژه بهمن‌یار
تحلیل‌گر مسايل سیاسی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More