شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: واگذاری اقتصاد از دولت‌بی‌تفنگ به دولت‌باتفنگ، خصوصی‌سازی نیست

 

ضیافت افطار شامگاه پنجشنبه اول تیرماه  حسن روحانی به دیدار با فعالان اقتصادی اختصاص داشت که در آن او از نقش‌ نهادهای دولتی و نظامی در اقتصاد ایران انتقاد، و بار‌دیگر بر خصوصی‌سازی اقتصاد و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید کرد.

رئیس جمهوری ایران در این سخنرانی تلویحا سپاه پاسداران را متهم کرد که عرصه را برای فعالیت‌های خصوصی و رقابت آزاد اقتصاد تنگ کرده است.

حسن روحانی در این دیدار گفت: «ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ برای این بود که اقتصاد به مردم واگذار شود و دولت از اقتصاد دست بکشد، اما ما چه کار کردیم؟ بخشی از اقتصاد دست یک دولت بی‌تفنگ بود که آن را به یک دولت با تفنگ تحویل دادیم، این اقتصاد و خصوصی سازی نیست.»
رییس دولت یازدهم اضافه کرده است: «از آن دولتی که تفنگ نداشت، می ترسیدند چه برسد به اینکه اقتصاد را به دولتی دادیم که هم تفنگ دارد و هم رسانه را در اختیار دارد و همه چیزی دارد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند.»

 

پیشتر نیز حسن روحانی از تمرکز قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی در یک نهاد انتقاد کرده و گفته بود:‌ «اگر اطلاعات، تفنگ، پول، روزنامه، خبرگزاری و دیگر مظاهر قدرت در یک نهاد جمع شود، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود.»

حسن روحانی در سخنرانی انتخاباتی‌اش  در مشهد نیز از سپاه پاسداران خواسته بود که در عرصه‌های اقتصادی مانع از رقابت آزاد نشود. او در آن روز گفته بود: «می‌خواهید دستگاه فرهنگی و خبرگزاری داشته باشید؟ می خواهید شرکت اقتصادی داشته باشید؟ ما مخالف نیستیم، ولی جای مردم را تنگ نکنید.» او  پیشتر هم در جریان یک سخنرانی دیگر گفته بود نهادی که هم اسلحه دارد و هم دستگاه امنیتی، نباید فضای کار را برای بخش خصوصی تنگ کند.

رییس جمهوری ایران افزود: «براساس آمار واگذاری های دولت یازدهم همگی درست و به بخش خصوصی واقعی بوده است، اما واگذاری های دولت قبل طبق این آمار به بخش واقعی خصوصی حداکثر ۱۳ درصد بود که این بسیار کم است.»
 

  • امنیت تنها با داعش به خطر نمی‌افتد

حسن روحانی در جمع فعالان اقتصادی همچنین روحانی خواهان برقراری امنیت برای بخش خصوصی شد و گفت: «امنیت تنها با داعش به خطر نمی‌افتد، بلکه دولت، مجلس و قوه قضائیه می‌توانند روزانه با وضع آیین‌نامه‌ها و بر هم زدن آرامش بازار، امنیت را بر هم بزنند و یا  متقابلاً می توانند امنیت را تقویت کنند.» رییس جمهوری ایران تاکید کرده است:«همواره می گفتند که بخش خصوصی ما ضعیف است اما در دو سال اخیر برای ما آشکار شد که بخش خصوصی واقعاً ضعیف است، چرا که فضای بسیار خوبی برای صادرات در روسیه و چند کشور دیگر مهیا شد، اما دیدیم که تاجر قوی برای انجام این کار در کشور وجود ندارد.» وی اضافه کرده است: «اگر نهایت امر را مردم بدانیم، آن وقت تولید، توزیع و تجارت ما و تلاش اصناف ما، در نهایت همه خدمت به مردم معنا می شود و اگر این وضع ایجاد شد، درست است. درست است که تجارت یعنی کسب سود و باید سود باشد تا حرکتی ایجاد شود، اما اصل و نهایت این فعالیت، باید خدمت به مردم باشد.»
 

  • تاکید دوباره بر نقش مردم

حسن روحانی در این سخنرانی درجمع فعالان اقتصادی باردیگر بر نقش مردم در حکومت تاکید کرد و گفت: «خداوند به پیامبرش هم می گوید تو وکیل نیستی که بخواهی بالای سر مردم باشی و به آنها امر و نهی کنی، بلکه موظف هستی راه هدایت را به مردم نشان بدهی تا هر کس خواست آن راه را برگزیند. اما برخی از ما فکر می کنیم که بالاسر مردم فرمان می دهیم و مردم مجری فرمان هستند. پیامبر و امامان خودشان هم اینچنین نبودند. میدان باید میدان تحمل باشد و همدیگر، افکار و سلایق مختلف را تحمل کرده، بپذیریم و به رسمیت بشناسیم.»
طی روزهای اخیر جنگ لفظی میان حامیان رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی بر سر نقش مردم در حکومت بالا گرفته است. حسن روحانی گفته بود، نظر و انتخاب مردم «مبانی ولایت و حکومت» است. مجلس خبرگان رهبری دو روز پس از سخنان حسن روحانی در بیانیه‌ای این نظر که رأی و نظر مردم منشأ مشروعیت حکومت اسلامی است «مردود و مغایر دین اسلام» دانست. آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه در قم نیز گفت، انتخاب حاکم در اسلام به عهده مردم نیست، بلکه «خداوند باید ولی را تعیین کند.»
محمد مجتهد شبستری، از چهره های اصلاح طلب در پاسخ به آیت الله مکارم شیرازی گفت:«ابوبکر بغدادی، رهبر خودخوانده داعش، هم همین مدعای شما را دارد و براساس پاره‌­ای از مبانی و دلائل کلامی و فقهی که شبیه همان مبانی و دلائل شما است ادعا می‌­کند از سوی خدا منصوب شده است. شما چگونه می‌­توانید با حفظ مبانی و دلائل ثابت کنید که او از سوی خدا منصوب نشده است؟»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More