شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: همه‌پرسی؛ پایان اختلاف‌ها

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در مراسم روز ۲۲بهمن‌ماه، تأکید کرد که برای حل اختلاف نظرها، باید به آراء مستقیم مردم و همه‌پرسی مراجعه کرد. او همچنین گفت که انقلاب، وقتی پیروز شد که همه باهم بودیم و در قطار انقلاب، مسافران فراوانی بودند؛ حالا برخی‌ها خودشان خواستند از قطار انقلاب پیاده شدند، اما برخی‌ها را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم. 

روحانی افزود که از پیروان تمام ادیان، هرکس که قانون اساسی ما را قبول دارد، انقلابی است و باید به او احترام بگذاریم.

 

  • می‌خواستند عراق را دو شقه کنند

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، تأکید کرد که در سال جاری بر تروریسم پیروز شدیم و موفقیت‌های فراوانی درخصوص نابودی تروریست‌ها و داعش در منطقه داشتیم.  او با اشاره به تحولات اخیر عراق، گفت: «می‌خواستند عراق را دو شقه کنند». او افزود که کمک‌ ایران به مردم سوریه و عراق،  به ثمر نشست و ملت‌های این منطقه از شر تروریست‌ها نجات پیدا کردند و «نگذاشتیم که توطئه‌گران در منطقه‌ی ما، دنبال تجزیه‌ی کشورهای همسایه باشند».

رئیس جمهوری ایران، در مورد لبنان هم گفت که «می‌خواستند در لبنان ناآرامی طولانی به‌وجود آورند و این کشور را به میدان جنگ تبدیل کنند».

 

 

  • شکست آمریکا در زمینه‌ی دخالت در امور داخلی ایران

روحانی در ادامه با اشاره به آن‌چه که «شکست آمریکا در یک سال گذشته» خواند، گفت: «آمریکایی‌ها می‌خواستند در امور داخلی ما مداخله کنند، اما مردم ما به آن‌ها جواب رد دادند».

او  همچنین با تأکید بر این‌که راه حل منطقه، راه حل سیاسی است، اضافه کرد که باید با همکاری کشورهای دیگر، بتوانیم این انقلاب و ثبات را در سراسر کشور مستقر کنیم.

روحانی با اشاره به تلاش‌های ناموفق آمریکا برای کنار گذاشتن برجام، افزود که آمریکایی‌ها به شورای امنیت سازمان ملل رفتند و می‌خواستند علیه ایران توطئه کنند، اما اعضای شورا به آمریکا پاسخ منفی دادند.

رئیس جمهوری ایران تأکید کرد که آمریکایی‌ها اگر بخواهند از پیمان خارج شوند، به‌زودی ضرر آن را خواهند دید.

 

 

 

  • وعده‌ی رشد اقتصادی

روحانی با اشاره به این‌که ایران در یک‌سال گذشته، بیش از همه‌ی سال‌ها سرمایه‌ی خارجی، به ارزش ۳۲میلیارد دلار جذب کرده است، وعده داد که نرخ رشد اقتصادی کشور بیش از متوسط جهانی خواهد شد.

او تأکید کرد که «ما حقمان را در بخش نفت، پس گرفتیم» و با بیان این‌که برای اولین‌بار از همسایه‌مان قطر، در تولید نفت و گاز پیشی گرفته‌ایم، اضافه کرد که در ابتدای دولت یازدهم، تولید ما از منطقه‌ی پارس جنوبی، ۲۸۵میلیون مترمکعب در روز بود، اما در حال حاضر، ۵۵۳میلیون مترمکعب تولید داریم.

رئیس جمهوری ایران، در ادامه توضیح داد که طی ۴ سال، تولید ایران به دوبرابر افزایش پیدا کرد و «اگر این قدم را ما برنمی‌داشتیم، همسایه‌مان قطر این گام را برمی‌داشت».

او همچنین مدعی شد که ایران درخصوص فضای مجازی، جزو پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه است و اضافه کرد که دولتش در سایه‌ی اینترنت و پهنای باند و همچنین موبایل‌های نسل دوم و سوم، ۲۰۰هزار شغل ایجاد کرده است.

روحانی همچنین تأکید کرد که ما امروز هواپیما، ‌تانک، موشک،‌ هلی‌کوپتر و ماهواره را خودمان می‌سازیم و در سطح جهان اعلام کرده‌ایم که توانمند هستیم.

 

  • با مردم شفاف صحبت نکردیم

او با بیان اینکه شاید در بیان واقعیت با شفافیت با مردم خودمان صحبت نکردیم گفت که در زمینه‌ی بودجه‌ریزی و سرمایه‌گذاری عقب‌ماندگی‌هایی داریم.

رئیس جمهوری ایران با انتقاد از مصرف ۵/۵ میلیون بشکه نفت ازسوی مردم ایران، این مقدار مصرف را غیرقابل‌قبول دانست، اما افزود که با برنامه‌ریزی در چند‌سال، می‌توانیم یک میلیون بشکه در مصرف صرفه‌جویی کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه مردم خوزستان روزها و هفته‌ها گرفتار گردوخاک هستند،‌ گفت که در برابر ریزگرد و آلودگی تسلیم نمی‌شویم و باید با آلودگی و ریزگرد مقابله کنیم.

او با اشاره به زلزله‌خیز بودن ایران، وعده‌ی ساخت خانه‌هایی با سود ۶درصد را داد که نمونه‌ی آن، در تاریخ نباشد.

 

  • صداوسیما به مردم دروغ نگوید

رئیس جمهوری ایران با تأکید بر این‌که رسانه‌ها باید واقعیت را به مردم بگویند،‌ اضافه کرد که «از رسانه‌ها ازجمله صداوسیما، خواهش می‌کنم به مردم دروغ نگویید تا واقعیت‌های کشور را به‌خوبی منعکس شود».

 

  • سال آینده، سال نشاط در ایران

روحانی با تأکید بر اینکه سال آینده، سال نشاط خواهد بود، گفت که از همه‌ی احزاب خواهش می‌کند کینه‌ها را کنار بگذارند و افزود: «سخن ناروا را کنار بگذارید، زیرا منافع مشترک داریم».

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش، به موضوع رد صلاحیت‌ها در انتخابات اشاره کرد و گفت: «در اسلام، اگر ۴۰ نفر شهادت دادند فردی خوب است، می‌پذیرند و خدا هم از گناه فرد می‌گذرد؛ اما در کشور ما، یک جناح و میلیون‌ها آدم شهادت می‌دهند این آدم خوب است، کافی نیست؟ به مردم اعتماد کنیم».

رئیس جمهوری ایران، تأکید کرد که وقتی انتخابات تمام شد، از همه‌ی احزاب، خواهش می‌کنم هر کسی که انتخاب شد،‌ آن منتخب مردم است و به آن احترام بگذارند.

 

 

 

  • مردم را راحت بگذاریم و در حریم خصوصی مردم دخالت نکنیم

او با تأکید بر راحت‌گذاشتن مردم و دخالت نکردن در حریم خصوصی مردم، اضافه کرد که «حریم خصوصی مردم، از آن مردم است و برای یک‌بار هم شده، فرمان هشت ماده‌ای خمینی در سال ۶۱ را بخوانیم و طبق آن فرمان عمل کنیم و آستانه‌ی تحمل خود را بالا ببریم».

 

  • همه‌پرسی؛ پایان اختلاف‌ها

رئیس جمهوری ایران با بیان اینکه ثمره انقلاب ما قانون اساسی است، گفت که بسیاری از مشکلات امروز ما در حوزه  آزادی‌ها، روابط اجتماعی، ناشی از عمل نکردن به قانون اساسی است.

روحانی با تاکید بر اینکه تمام قوا و نیروهای مسلح باید به قانون اساسی عمل کنند، اضافه کرد: قانون اساسی بن‌بست‌ها را برداشته و ظرفیت بسیار بزرگی دارد.

او ادامه داد: «اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم، اصل 59 قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسایل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی،  مراجعه به آراء مستقیم مردم است.

 

 

رئیس جمهوری ایران گفت که اگر در دو تا مسأله اختلاف نظر داریم، جناح‌ها اختلاف دارند، دعوا و شعار ندارد، صندوق آراء را بیاوریم و طبق اصل 59 قانون اساسی هر چه مردم گفتند، به آن عمل کنیم، این ظرفیت قانون اساسی ماست و باید به ظرفیت‌های قانون اساسی‌مان عمل کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: یک مقدار مدارا و آستانه تحمل ما باید افزایش یابد و در کنار هم، برای کشور‌ و ملت تلاش کنیم.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More