شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: دولت را نقد کنید که هزینه‌ آن کمتر است

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، ضمن تأکید بر این‌که دانشگاه نیز باید به‌اندازه‌ی حوزه‌ی علمیه، فضای طرح نقد آزادانه داشته باشد،نقد دولت و مسؤولان دولتی را حق دانشجویان دانست. او گفت که اگر دولت را نقد کنند، هزینه‌اش کمتر است و در میان دولت هم، رئیس جمهور را نقد کنند، باز هزینه‌اش بسیار کمتر است.

رئیس جمهور، در اولین سفر استانی دولت دوازدهم، همزمان با هفته وحدت، صبح روز شنبه ۱۱ آذرماه، به‌منظور دیداری دو روزه از استان سیستان و بلوچستان، وارد فرودگاه زابل شد. روحانی در زابل، ضمن تأکید بر جبران عقب‌ماندگی‌های استان در روند توسعه، از اقدامات گسترده‌ی دولت برای «توسعه‌ی شتابان استان سیستان و بلوچستان» خبر داد. او پس از سخنرانی در جمع مردم زابل، به زاهدان رفت و روز یک‌شنبه نیز به چابهار خواهد رفت.

روحانی شامگاه شنبه یازدهم آذرماه، در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه سیستان و بلوچستان، ضمن ابراز خشنودی از برگزاری مراسم ۱۶آذر امسال در یک دانشگاه استانی و خارج‌از مرکز، یکی‌از تلاش‌های دولت را در دوره‌ی دولت یازدهم، «شکوفا شدن روز دانشجو» عنوان کرد و گفت: «دانشجو و دانشگاه امروز با صدای رسا و بدون لکنت زبان سخن می‌گوید».

رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت هیچ تشکل دانشجویی را به‌عنوان تشکل مخالف خود نمی‌داند، همه‌ی آن‌ها را محترم دانست. او همچنین، نقد دولت و مسؤولان دولتی را حق دانشجویان دانست و گفت: «انتقاد حق شماست و حتماً هم دولت را نقد کنید؛ چراکه هزینه‌ی آن کمتر است و در مجموعه‌ی دولت هم رئیس جمهور را نقد کنید؛ چراکه هزینه‌ی بسیار کمتری دارد».

حسن روحانی، با اشاره به این‌که اگر در دانشگاه فضای طرح نقد آزادانه نباشد، خلاقیت و در نتیجه نوآوری هم نخواهد بود، تأکید کرد که دانشگاه باید به‌اندازه‌ی حوزه‌ی علمیه، آزادی نقد داشته باشد، تا به گفته ی او، «همان‌طور که در حوزه، یک طلبه‌ی جوان، مطلب یک استاد در حد مرجع تقلید را مورد نقد قرار می‌دهد، در دانشگاه نیز کسی محدودیتی برای انتقاد نداشته باشد».

حسن روحانی: ستاره جایش در آسمان است، نه در دانشگاه

رئیس دولت دوازدهم، با اشاره‌ی ضمنی به موضوع دانشجویان ستاره‌دار و محروم از تحصیل، تأکید کرد که دانشجو باید نسبت‌به آن‌چه احساس می‌کند صحیح نیست، آزادانه انتقاد کند و نباید فضا به‌شکلی باشد که دانشجو وقتی می‌خواهد حرفی بزند، مراقب باشد که آیا کسی اسم او را یادداشت می‌کند، یا نه. او افزود: «ستاره جایش در آسمان است، نه در دانشگاه».

روحانی با اشاره به آن‌چه که «نگرانی مدام عده‌ای نسبت‌به ارزش‌ها» خواند، گفت: «مگر کسی مخالف ارزش‌هاست؟ همه در این کشور مدافع ارزش‌های دینی و ملی هستند؛ اما ارزش‌ها در جامعه‌ی ما، متولی خاص ندارد و همه‌ی دانشجویان و همه‌ی ملت ایران متولی ارزش‌ها بوده و ایران، اسلام و جمهوری اسلامی را دوست دارند».

رئیس‌ جمهوری با اشاره به این‌که عده‌ای، همه‌ی مشکلات را ناشی‌از فضای مجازی می‌دانند و خواستار بسته‌شدن آن هستند، افزود: «شرط اول پیشرفت در جوامع امروزی، دسترسی آزاد به اطلاعات است که اگر فضای مجازی را ببندیم، این دسترسی در جهان امروز، به‌شدت محدود خواهد شد». او همچنین بخش مهمی از تلاش‌ها در ایجاد اشتغال و رونق فضای کسب‌و‌کار را امروزه متکی‌بر دسترسی به فضای مجازی دانست و گفت: «چطور باید عرصه‌ای را که می‌تواند این‌چنین به حل مشکلات بزرگ ما مثل بی‌کاری کمک کند،محدود یا مسدود کنیم».

او همچنین با تأکید بر حق بزرگ مردم استان سیستان و بلوچستان بر گردن کشور و دولت و انقلاب و امنیت ملی، گفت: «مردم استان، اعم‌از شیعه و سنی و بلوچ و سیستانی، همه کنار هم بوده و تحت تأثیر مسیر انحرافی برخی از افراطیون و تندروهایی که امروز در منطقه درپی خشنونت و ترور هستند، ‌قرار نگرفتند و برای کشور، انقلاب و حفظ مرزهای خود ایستادگی کردند».

روحانی مشروعیت دولت را برمبنای عهد و پیمانی که در انتخابات با مردم بسته است، دانست و افزود: «اگر بخواهیم از آن عقب‌نشینی کنیم، یعنی از مشروعیت خود عقب‌نشینی کرده‌ایم». او با تأکید بر پای‌بندی به عهد خود با مردم، گفت: «باید به هر آن‌چه که وعده داده‌ایم، عمل کنیم. این‌که گفته می‌شود، روحانی دیروز به رأی مردم احتیاج داشت و امروز دیگر احتیاج ندارد، حتماً سخن ناروایی است. روحانی هر روز به رأی فرد فرد مردم ایران احتیاج دارد و اگر مردم با دولت نباشند و دولت هم صدا با مردم نباشد و گوش شنوا در برابر مردم نداشته باشد، در چنین صورتی، نه شاهد جمهوریت خواهیم بود و نه اسلامیت نظام؛ چرا که اسلام به ما توصیه می‌کند که به وعده‌ی خود وفادار باشیم و جمهوریت هم می‌گوید که حق حکومت با مردم است و ما تا زمانی که با مردم هستیم، مشروعیت حکومت در دولت را داریم».

رئیس‌ جمهوری افزود: «پای وعده‌های خود ایستاده‌ام و عقب‌نشینی نکرده و نخواهم کرد و در این راه، از هیچ کس هراسی ندارم و راه ملت ایران را که راه جمهوری اسلامی است با قوت ادامه خواهم داد».

او در ادامه‌ی سخنان خود، ضمن ضروری دانستن متانت، انسجام و وحدت در جامعه، برای رسیدن به اهداف وعده داده شده، با دقت و کمترین هزینه، افزود: «قطعاً هدف ما این نبود که در این انتخابات پیروز شویم و در عرصه‌ی حکومت و دولت قرار گرفته و ۴ سال امور را اداره کنیم؛ بنای ما این است که به آنچه وعده دادیم، بر آن عمل کنیم».

رئیس دولت دوازدهم، انتخابات همه‌ی وزرا، معاونان، استانداران و مسؤولان کشور را برمبنای «صلاحیت، توانمندی، اعتدال و قبول حق مردم، جمهوریت و اسلامیت نظام» دانست و با تأکید بر این‌که تمام وزرا درنهایت با نظر خودش انتخاب شده‌اند، افزود: «این‌که گفته می‌شود وزیری بر من تحمیل شده، کاملاً ناصحیح و غیرواقعی است».

روحانی در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به شرایط بسیار خاص امروز در منطقه و جهان، با اشاره‌ به تصمیم‌گیری‌های محمدبن سلمان در عربستان سعودی، گفت که «در کشورهای اطراف ما، جوانانی قدرت را در دست گرفته‌اند که تجربه‌ی کافی و لازم ندارند».  او دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را نیز فردی خواند که «بر کشور ابرقدرتی حکومت می کند که رفتار فردایش برای هیچ‌کس قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌دانند او فردا چه خواهد کرد» و افزود که این غیرقابل پیش‌بینی بودن ، حتی اروپا را نیز نگران فردای خود کرده است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به نقش بسیار مؤثر جمهوری اسلامی ایران در حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در حال حاضر، تأثیرگذاری به این وضوح و روشنی را بی‌سابقه و یا دست‌کم، کم‌سابقه خواند و افزود: «پیش از این نیز کم در منطقه تأثیرگذاری نداشتیم؛ اما کاری که با شکست داعش انجام دادیم، خیلی فراتر از شکست دادن یک گروه تروریستی بود؛ چرا که این شکست دادن یک توطئه‌ی بین‌المللی علیه خاورمیانه بود».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More