شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی در سوئیس: مبادله دارو، درمان و غذا را حفظ خواهیم کرد

رئيس جمهور ایران و رئیس نوبتی شورای کنفدراسیون سوئیس امروز در جمع بازرگانان دو کشور در شهر برن حاضر شدند تا درباره آينده روابط تجاری و سیاسی گفتگو کنند. روحانی که در نخستین سفر اروپایی خود از ابتدای دولت دوازدهم به سوئيس سفر کرده است در سخنرانی خود برای بازرگانان گفت که تهران خواهان مبادلات به ویژه در زمینه دارو و محصولات غذایی است.

تاکید او بر مبادلات دارویی و مواد غذایی با سوئيس در شرایطی صورت می‌گیرد که نگرانی از کمبود این محصولات به دلیل تحریم‌های تازه ایالات متحذه رو به افزایش است. آمریکا گفته است که تحریم‌ها علیه ایران شامل صادرات محصولات دارویی نمی‌شود با این حال محدودیت‌ها برای مبادلات بانکی و ارزی با ایران ممکن است بر هرگونه صادراتی به ایران اثر بگذارد.

روحانی در جریان مذاکره خود با  آلن برسِت همچنین از تداوم روابط جمهوری اسلامی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد و گفت که این کشور به قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد. او  شامگاه دوشنبه نیز در گفتگوی جداگانه‌ای با رئیس نوبتی شورای کنفدراسیون سوئیس از  اقدام ایالات متحده برای خروج از برجام انتقاد کرده و گفته بود که آمریکا «به تعهداتش در عرصه بین‌المللی پایبند نیست.»

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری ایران در روایت خود از این ملاقات آورده که رئیس کنفدراسیون سوئيس در دیدار با روحانی بر حمایت کشورش از برجام تاکید کرده و گفته «این توافق پس از مذاکرات طولانی حاصل شده و به تایید شورای امنیت سازمان ملل هم رسیده و همه کشورها باید برای حفظ آن تلاش کنند.»

روحانی علاوه بر دیدار با مقام‌های سوئيسی در جمع ایرانی‌های شهر برن  نیز حاضر شد و به تلاش‌های آمریکا برای تحریم نفت ایران واکنش نشان داد. او گفت که «آمریکایی‌ها مدعی شده‌اند که میخواهند به طور کامل جلوی صادرت نفت ایران را بگیرند، آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود، اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه اش را ببینید.»

سفر روحانی به سوئيس پیش از ارسال بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا به ایران برای حفظ برجام صورت گرفته است. او قرار است بعد از پایان مذاکرات در سوئیس عازم اتریش شود و گفتگوها درباره آینده برجام را در شهر وین نیز پی بگیرد.

رئیس جمهوری ایران قبل از انجام سفرهای اروپایی خود گفته بود که این سفرها فرصتی است تا در مورد آینده برجام و بسته پیشنهادی اروپایی‌ها در این رابطه مذاکراتی صورت دهیم.

هفته نامه مثلث نزدیک به اصول‌گرایان مدعی دستیابی به جزئیاتی از بسته پیشنهادی اروپا شده که محور آن بر تضمین خرید نفت ایران است. به نوشته این هفته‌نامه «اروپا خرید یک میلیون بشکه نفت از ایران را تضمین خواهد کرد و در قبال آن از کانال مشخصی به ایران ارز پرداخت می‌شود.»

بنا بر ادعای هفته نامه مثلث اروپا همچنین پذیرفته است که میزان ۱۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و همتایان او از  فرانسه، چین، آلمان، روسیه وانگلیس قرار است روز جمعه قرار است درباره بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا گفتگو کنند. 

مقام‌های ایرانی می‌گویند که اگر اتحادیه اروپا نتواند خسارت اقتصادی ایران پس از خروج آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران را جبران کند ممکن است از توافق هسته‌ای خارج شود.



 

گفت‌وگو با حسین ابن یوسف ، کارشناس و مشاور نفت در این رابطه
گفت‌وگو با فریدون خاوند در این رابطه
گفت‌و گو با حسین علیزاده در این رابطه
تلاش روحانی برای حفظ برجام در گفت‌وگو با شیرین هانتر، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه جورج تاون
سفر حسن روحانی به سوئیس و اتریش
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More