شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم : با کسی معامله نکردیم

 

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۷ آبان در صحن علنی مجلس در دفاع از منصور غلامی،‌ وزیر پیشنهادی علوم گفت که «بر سر دانشگاه ، آزادی، امنیت دانشجویان و خطی که دولت از ابتدا اعلام کرده با هیچ کس معامله نخواهد کرد.»

رییس جمهور تاکید کرد: «صبر کردیم، حوصله کردیم، تعامل کردیم اما با هیچ کس معامله نکردیم.»

وی ضمن تاکید بر تاخیر در  معرفی وزیر علوم به حساسیت در این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: « این تاخیر نشان داد فضای جامعه و به ویژه دانشگاهیان نسبت به سرنوشت دانشگاه و علم تا چه حد حساس است.»

روحانی افزود: «دولت از راه خود در زمینه احترام به علم و دانشگاه، غیر امنیتی بودن دانشگاه، احترام به دانشجویان، احترام به آزادی اندیشه و بیان ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.»

رییس دولت دوازدهم ضمن بیان اینکه «به عهد خود در مورد «امن بودن » و «نه امنیتی» بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و اساتید وفادار خواهد بود»، گفت: « اولین شرط من با وزیر علوم این بود که محیط دانشگاه از آن همه دانشجویان، احزاب، جناح‌ها و تفکرهای مختلف باشد.»

حسن روحانی با اشاره به  اینکه وی به وزیر علوم تاکید کرده « هیچ کس در دانشگاه و هیچ انجمن،‌ جمع و جناحی در داخل دانشگاه نباید احساس بی پشتوانگی کند.» خاطر نشان کرد:« هیچ جمعی نباید احساس کند برای بقیه امنیت هست و برای او نیست و نباید احساس کند که نظر وزارتخانه نسبت به جناح‌های مختلف متفاوت است.»

روحانی تاکید کرد: «دانشجو وقتی فضا ندارد سخن بگوید معنایش این است که امید به فردا هم نیست.»

رییس قوه مجریه ایران با تاکید بر اینکه «مبنای من در سلوک با وزیران پیوست حکم است»، تصریح کرد: «تمام وزرا در دولت دوازدهم در کنار حکم وزیری، یک پیوست حکم هم دارند و در آن پیوست حکم دقیقا مشخص شده که قدم به قدم اولویت دولت دوازدهم در اجرای ماموریت آن‌ها چیست و به‌طور منظم دولت این پیوست را پایش خواهد کرد و سه ماه به سه ماه آن را ارزیابی می‌کند. »

رئیس جمهور  تاکید  کرد: وزیر علوم باید شرایط را برای فعال‌تر شدن دانشگاه‌ها،‌ اساتید و دانشجویان و سیر مراحل علمی در سطح جهان و رقابت با کشورهای پیشرفته فراهم کند.

 

  • روحانی در دفاع از وزیر نیرو، موشک ساخته و خواهیم ساخت

رییس دولت دوازدهم در ادامه اظهاراتش در دفاع از وزیر پیشنهادی نیرو،‌ رضا اردکانیان ، ضمن تاکید بر اینکه موشک ساخته، می سازیم و خواهیم ساخت» اعلام کرد: «ما هر سلاحی از هر نوعی که نیاز داشته باشیم می‌سازیم و انبار می‌کنیم و هر زمان که لازم باشد برای دفاع از خود از آن استفاده کرده و تردیدی نمی کنیم.»

حسن روحانی تاکید کرد:‌«راه دفاع از منافع و امنیت ملی خود را با قدرت ادامه می‌دهیم و آمریکا هر نقض عهدی که کند به ضرر خودش است و جمهوری اسلامی پاسخ قاطعی به آن می‌دهد.»

رییس جمهور ایران در  دفاع از وزیر نیرو به موضوع بحران آب پرداخت و هشدار داد:« در برخی سدهایی که ساخته‌ایم اکنون به اندازه کافی آب نداریم که در آنجا ذخیره کنیم. تا آنجایی که می‌شد ما سد ساخته‌ایم و اکنون دیگر دست ما خیلی باز نیست.»

روحانی ادامه داد: «دولت و مجلس باید دست به دست هم دهند و این موضوع حل شود زیرا بیشترین آب کشور در زمینه کشاورزی مصرف می شود و باید دید آیا محصولاتی که نیازمند به آب زیاد است باید همه در داخل کشور کشت شود و آیا نباید از کشت فراسرزمینی استفاده کرد و محصولاتی که نیازمند آب زیاد است کشت آن را به کشورهای دیگر ببریم. »

حسن روحانی با اشاره به اینکه «وزارت نیرو، وزارت تدبیر »است بیان کرد: وزارت نیرو باید برای اقلیم و حیات ایران در بلند مدت فکر کند. آمار،‌ ارقام و اطلاعات ما کاملا باید به روز باشد که چه مقدار آب با اضافه شدن جمعیت و نیاز به مواد غذایی، توسعه شهرها، صنعت و گردشگری که با آب ارتباط دارد  باید تامین شود.»

  • مخالفان و موافقان وزاری پیشنهادی علوم و نیرو

هیات رییسه مجلس اسامی مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی علوم،‌(منصور غلامی) و وزیر نیرو، (رضا اردکانیان) را معرفی کرد.

عباس گودرزی نماینده بروجرد و نبی هزارجریبی نماینده گرگان به عنوان نمایندگان موافق وزیر علوم و حمیده زرآبادی نماینده قزوین و جهانبخش محبی‌نیا نماینده میاندواب به عنوان مخالفان غلامی معرفی شدند.

همچنین رضی نوری نماینده شوش و همایون یوسفی نماینده اهواز از مخالفان وزیر نیرو و عبدالله رضیان نماینده قائم‌شهر و عبدالرضا هاشم‌زایی نماینده تهران از موافقان اردکانیان برای تصدی وزارت نیرو هستند.

 

 

  • غلامی: هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام

وزیر پیشنهادی علوم سادگی،‌ صراحت و صداقت را سرمایه خود دانست و تاکید کرد: هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام.

به گزارش ایسنا، منصور غلامی صبح روز یکشنبه 7 آبان در دفاع از خود در جلسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر امروز با رای شما نمایندگان توفیق خدمت به نهاد علم را بیابم، در معرض آزمون دشواری قرار می‌گیرم که هدایت شما نمایندگان، حمایت دانشگاهیان و پشتیبانی همه نهادها می‌تواند عبور از آن را آسان کند.

وی ادامه داد: با آگاهی از سنگینی این بار و انتظاراتی که وجود دارد وظیفه دانستم که اعتبار و داشته‌های خود را در اختیار دولت تدبیر و امید و جامعه دانشگاهی قرار دهم. پیش از من بزرگانی بوده‌اند که میراث آنها رساندن جایگاه علمی کشور به جای فعلی است و حافظه دانشگاهیان نام نیک این عزیزان را بویژه آنها که در دولت یازدهم این مسئولیت سخت را بر عهده داشتند، به یاد دارند.

غلامی با بیان اینکه خود را متعهد به قانون، اتخاذ رویکردها و راهکارهای تحول آفرین به تناسب مسائل پیش روی دانشگاه می‌داند، تاکید کرد: سرمایه جز سادگی، صراحت و صداقت ندارم و هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده‌ام. من فرزند جهاد سازندگی،‌ جهاد دانشگاهی و نهادها و تشکل‌های علمی هستم و خدمت را از پایین‌ترین سطوح آغاز کرده ام و اکنون با ۱۲ سال مدیریت در یکی از دانشگاه‌های کشور در خدمت شما هستم.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More