شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی در جلسه بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی: تحت فشار نبودم

 

جلسه بررسی رأی اعتماد به ۱۷ وزیر پیشنهادی حسن روحانی امروز ۲۴مرداد، با سخنرانی حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، آغاز شد. روحانی در این جلسه از جمله گفت: «دلم می‌خواست سه وزیر زن در کابینه داشته باشم اما نشد.» او همچنین روند گزینش وزرای پیشنهادی و برنامه‌های مختلف دولت از جمله سیاست‌های هسته‌ای را تشریح کرد.

حسن روحانی گفت که شایعاتی که این روزها در مورد کابینه مطرح شده درست نیست و اعضای کابینه را  با مشورت‌های فراوان، ارزیابی رویکردها و برنامه‌های مطرح شده و محدودیت‌ها موجود انتخاب کرده است. او همچنین تصریح کرد که در معرفی وزرا تحت فشار هیچ جناح و حزبی نبوده اما همه جریان‌ها پیشنهادات خود را مطرح کردند.

روحانی در این سخنرانی درباره هماهنگی لیست کابینه با نظر و مشاوره رهبری هم گفت: «شایعات دیگری هم در مورد تهیه لیست با نظر رهبری مطرح شد که درست نبود. من در چینش کابینه دوازدهم مانند کابینه یازدهم عمل کردم. با رهبر انقلاب من سابقه رفاقت ۵۰ ساله و ارادت به ایشان داشته و در همه مسائل مهم با ایشان مشورت می کنم ایشان هم با کمال محبت آنچه که مصلحت کشور است را تذکر می‌دهند.»

طی هفته‌های گذشته و پس از دیدار حسن روحانی با آیت‌الله خامنه‌ای با هدف هماهنگی اعضای کابینه، نگرانی‌هایی را در میان اصلاح طلبان و حامیان او به‌وجود آورد. اصلاح طلبان از چرخش به راست حسن روحانی در چینش کابینه و عدم هماهنگی ترکیب کابینه با وعده‌های انتخاباتی او ناخشنودند. فعالان مدنی و سیاسی هم نقش تعیین کننده  رهبر جمهوری اسلامی در تعیین وزرای پیشنهادی و تحمیل بسیاری از وزرای پیشنهادی ابراز نارضایتی کردند. از جمله عبدالله نوری، وزیرکشور دولت اصلاحات که با صراحت از حسن روحانی خواست زنان و اهل سنت را نادیده نگیرد و گفت نگران ترکیب کابینه است.

 

روحانی در ادامه سخنان خود در مجلس به محدودیت‌ها برای حضور زنان در عرصه‌های کلان مدیریتی اشاره کرد و گفت: «به‌شدت علاقه‌مند بودم که در دولت دوازدهم سه وزیر زن معرفی کنم، اما نشد.»

پس از معرفی وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم، انتقادهای بسیاری به نبود حتی یک وزیر زن در فهرست کابینه شده بود؛ حال حسن روحانی مانند وعده‌های انتخاباتی‌اش درحالی مدعی است که باید از حضور زنان در سطوح بالا استفاده کرد که در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به محدودیت‌هایی که وی به آنها اشاره کرد، نمی کند.

او گفت: «ما تاکنون زمینه را برای رشد زنان آماده نکرده‌ایم گرچه یکسری گیرهای کوچک فرهنگی نیز در این زمینه وجود دارد که آن‌ها خود به خود برطرف خواهند شد اما باید از زنان و جوانان در همه عرصه‌های مدیریت کلان استفاده کرد.»

 

 جلسه بررسی رأی اعتماد

 

او درباره عدم معرفی وزیر پیشنهادی علوم نیز گفت: « امروز من ۱۷ وزیر را به شما معرفی می کنم و وزیر علوم را نیز در فرصت باقیمانده معرفی خواهم کرد. دلیل آن‌که وزیر علوم معرفی نشد این است که در ساعات پایانی تهیه لیست وزرا، وزیر پیشنهادی علوم اعلام انصراف کرد و دیگر فرصت نبود فرد جدیدی را معرفی کنیم.»

براساس گزارش‌های منتشر شده، حسن روحانی درنظر داشته علی خاکی‌صدیق، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را برای وزیر پیشنهادی علوم معرفی کند،اما او در آخرین لحظات انصراف داد.
او در ادامه سخنان خود، باردیگر خود را متعهد به تحقق برنامه‌هایش دانست و گفت دولت دوازدهم بر رعایت کامل منشور حقوق شهروندی پای خواهد فشرد. او افزود: «برای استیفای حقوق ملت در قانون اساسی حرکت خواهیم کرد.»

منشور حقوق شهروندی در روزهای پایانی دولت یازدهم پس از چهار سال بررسی، به تأیید دولت رسید. تأخیر در تصویب و اجرای آن مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.

روحانی تاکید کرد: ««من خود را به تحقق برنامه‌ها متعهد می‌دانم و از حقوق همه مردم چه آن‌هایی که به من رأی دادند و چه آن‌ها که به دیگران رأی دادند صیانت و دفاع می‌کنم.»
او در بخش دیگری از سخنانش خارج کردن ایران از انزوای جهانی، مهار آشفتگی در اقتصاد و تورم ۴۰ درصد، افزایش تولید ملی و اشتغال‌زایی را از جمله دستاوردهای دولت یازدهم خواند و گفت: دولت دوازدهم با همکاری مجلس می‌تواند سرمایه اجتماعی را به پشتوانه‌ای برای حرکت اقتصادی و فرهنگی تبدیل کند؛ «گرچه راه درازی در پیش است». روحانی در معرفی برنامه‌های دولت دوازدهم از «اصلاح ساختارها، چابک‌سازی و شفاف‌سازی دستگاه‌های دولتی، اصلاحات اقتصادی، مقابله ریشه‌ای و همه‌جانبه با فساد» و توجه به «بودجه دولت، نظام بانکی، صندوق‌های بازنشستگی، آب و محیط‌ زیست» سخن گفت. او همچنین در این جلسه بخشی از سخنانش را به مبارزه با فساد اختصاص داد و گفت: «مقابله ریشه‌ای و همه جانبه با فساد» را برای تحقق پیشرفت و عدالت اجتماعی لازم است و همه دستگاه‌های دولتی موظف به تدوین برنامه‌های مشخص برای مقابله با فساد هستند.

حسن روحانی در خصوص تشریح برنامه‌های اقتصادی دولت دوازدهم از کاهش وابستگی به درآمد نفت گفت و تصریح کرد: «ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم در حوزه‌هایی مانند امنیت، آموزش، بهداشت و درمان و تامین اجتماعی را که باید بیش از هرچیز از ثبات بهبود مستمر برخوردار باشند به بازار پرتلاطم جهانی نفت و نوسانات قیمت آن گره بزنیم.» به‌گفته‌ی او «درآمدهای کلان تا چند سال دیگر در دسترس نخواهد بود و درآمد نفتی حداقل تا چند سال پیش رو به میزانی نخواهد بود که بتواند نقش قبلی خود را به خوبی ایفا کند، در نتیجه اولین نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهیم این است که باید فضای جامعه را و توقعات جامعه را متناسب با درآمدهای کمتر از ۵۰ میلیارد دلار نفت باز تنظیم کنیم.»

او در زمینه «اصلاحات اقتصادی» بر تحقق پیشبرد «برنامه اقتصاد مقاومتی» مورد تاکید رهبری پای‌فشرد و با انتقاد از نرخ بالای سودهای بانکی گفت: نظام بانکی کشور باید اصلاح شود.

بخش دیگری از سخنان حسن روحانی در جلسه بررسی رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی به برجام اختصاص یافت. رئیس جمهوری بطور تلویحی از بدعهدی آمریکا انتقاد کرد و گفت: «علت بهانه‌جویی‌ها و عهدشکنی‌های دولت جديد آمريکا، توفيق ايران در انجام تعهدات و احقاق حقوق خود، و شکست آمريکا، در زياده‌خواهی‌هاست. ايران به تعهدات خود پا‌ی‌بند است و هر تخلفی را از جانب ديگران به جد پيگيری خواهد کرد و به تناسب پاسخ خواهد گفت. آنها که تلاش مي­‌کنند دوباره به زبان تحريم و تهديد باز گردند، زندانی اوهام گذشته خود هستند و با دشمن تراشی و هراس افکنی، خود را از مزايای صلح محروم می‌کنند.» او در عین حال هشدار داد: «دولتمردان جدید آمریکا باید بدانند که تجربه‌ی شکست خورده تحریم و تحمیل، دولت‌های گذشته‌شان را به پای میز مذاکره کشاند و اگر مایل باشند به آن تجربه بازگردند، یقینا در مدت زمان کوتاهی ـ نه در مقیاس هفته و ماه، بلکه در مقیاس ساعت و روز ـ به شرایطی بسیار پیشرفته‌تر از زمان شروع مذاکرات بازخواهیم گشت.»

روحانی در ادامه به بی ثباتی‌های منطقه نیز اشاره کرد و گفت این بی‌ثباتی دو نتیجه دارد: «گسترش افراطی‌گری و تشديد وابستگی. ايران خشونت گروه‌های تکفيری و تلاش برای کسب امنيت از طريق وابستگی به قدرت‌های خارجی را چالش اصلی امنيت منطقه می‌داند و با حسن نيت و عزم قاطع به دنبال ثبات و صلح در منطقه است. مشکلات منطقه فقط راه حل منطقه‌ای دارد و ايران به عنوان لنگرگاه ثبات و امنيت، دست دوستی خود را به سوی کشورهای همسايه دراز مي‌کند و خواستار ايجاد صلح و آرامش است. بر همين اساس، اولويت بنيادی سياست خارجی در دولت دوازدهم گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه منطقه‌ای است.

رئیس جمهوری ایران پس از ایراد سخنرانی و  در ادامه جلسه، به معرفی وزرای خود به مجلس پرداخت و از آن‌ها دفاع کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More