شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: توان موشکی‌ خود را تقویت می‌کنیم

 

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، روز جمعه ۳۱ شهریور، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس، اعلام کرد که با وجود مخالفت کشورهای غربی، موشک‌های جمهوری اسلامی «تقویت» خواهند شد.
به گزارش خبرگزاری ایلنا، حسن روحانی تاکید کرد: «نیروهای مسلح و قدرت دفاعی ما همواره برای تحکیم عزت و صلح در این سرزمین بوده است. قدرت نظامی ما همواره خود را برای دفاع و بازدارندگی در برابر متجاوزین آماده کرده است.»

رئیس جمهور ایران که هم‌زمان با نمایش یک موشک دوربرد موسوم به «خرمشهر» در مراسم رژه نیروهای مسلح در تهران، سخن می‌گفت هدف از برنامه‌های نظامی جمهوری اسلامی، «دفاع از کشور و ملت‌های منطقه در برابر تجاوز قدرت‌های بزرگ و تروریسم» خواند و تاکید کرد که «ایران نه تنها موشک‌ها، بلکه نیروهای زمینی و هوایی و دریایی خود را نیز تقویت خواهد کرد و در این زمینه از کسی اجازه نخواهیم گرفت.» روحانی افزود: «چه شما بخواهید و چه نخواهید ما قدرت نظامی خودمان را آن مقدار که لازم بدانیم و برای بازدارندگی ضروری بدانیم تقویت خواهیم کرد».
دولت آمریکا فعالیت‌های موشکی ایران را نقض روح برجام و برخلاف قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل می‌داند. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که پس از توافق برجام صادر شد، از ایران می‌خواهد که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، خودداری کند. ت‍هران می‌‌گوید موشک‌های تولیدی‌اش قابلیت حمل سلاح هسته‌ای را نداشته و فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل نیست. رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، ۲۶ شهریور گفت: اگرچه ایران به لحاظ فنی به برجام پایبند بوده، اما از زمان حصول توافق هسته‌ای، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌اش را شدت بخشیده است. او همچنین از نفوذ ایران در یمن و سوریه،  و حمایت این کشور از گروه‌های تروریستی و نیز توسعه برنامه موشکی ایران را به شدت مورد انتقاد قرارداد.

با این حال جمهوری اسلامی ایران همواره بر تقویت قدرت نظامی و موشکی خود تأکید کرده‌ است. علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، روز جمعه ۲۴ شهریور، تاکید کرد که تمامی فعالیت‌های موشکی ایران، درچارچوب برنامه‌های دفاعی و بازدارندگی است و با قدرت ادامه خواهد یافت. پیش از این نیز امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، از برنامه‌ی‌ جمهوری اسلامی برای افزایش توان موشکی کشور خبر داده بود و گفته بود که دولت دوازدهم این رویکرد را پیگیری خواهد کرد.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، از فروش میلیاردها تسلیحات مدرن به کشورهای دیگر از سوی آمریکا اشاره کرد و گفت: «نتیجه فروش این سلاح‌ها به کشورهای منطقه آوارگی و ویرانی در یمن و وضعیت فعلی سوریه و عراق است.» او بار دیگر تأکید کرد که جمهوری اسلامی همچنان از مردم مظلوم یمن، سوریه، فلسطین دفاع خواهد کرد.
دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «حکومت ایران پول‌های این کشور را خرج گروه‌هایی مانند حزب الله و حماس می کند، درحالیکه این ثروت متعلق به مردم ایران است که در سوریه و یمن هزینه می شود.» او از جامعه بین‌المللی  خواست تا با اقدامات بی‌ثبات‌کننده حکومت ایران مقابله کند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More