شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: تنها راه برای زندگی مسالمت آمیز در خاورمیانه، سیاست برد - برد است

 

حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران، امروز دوشنبه ۱۲ تیر، در کنفرانس بین‌المللی مقابله با گرد و غبار از لزوم مشارکت کشورهای منطقه برای حل مشکلات زیست‌محیطی گفت و تاکید کرد: «نمی‌توانیم  بدون همکاری با کشورهای همسایه، منطقه و جهان در این معضل پیروز شویم.»

به گزارش ایسنا وی تصریح کرد: «امروز دوران دیوارکشی پایان یافته و رهبران کشورهای تازه به دوران رسیده که به فکر دیوار کشیدن افتاده اند باید بدانند دوران این اقدامات خاتمه یافته است. باید دست به دست هم دهیم نه اینکه دست ها را قطع کنیم. باید با احترام به دیگران،‌حقوق ملت خود را حفظ کنیم. اگر عربستان و آمریکا در فکر تامین منافع خود هستند،‌ اشتباه می‌کنند. از اسرائیل نام نمی‌برم که همه زندگی سیاسی‌اش اشغال،‌ تجاوز و خطا بوده است. تنها راه برای زندگی مسالمت آمیز در منطقه خاورمیانه، سیاست برد - برد در مساله محیط زیست است و کشورهای منطقه باید در کنار هم قرار گیرند و به همدیگر کمک کنند.»
حسن روحانی در ادامه سخنرانی خود از لزوم منطقه‌ای قوی سخن گفت و تصریح کرد:« بحث در مورد اینکه کدام کشور باید در منطقه قوی‌تر باشد را کنار بگذاریم. قوی‌ترین کشور در منطقه نباید به‌عنوان هدف اول دنبال شود،‌ بلکه منطقه قوی‌تر باید مدنظر باشد. نه اینکه یک کشور بخواهد در برابر سایر کشورها قد علم کرده و تفرقه و اختلاف را بیشتر کند. ما همه یک خانواده در خاورمیانه هستیم و نمی‌توانیم از هم فاصله بگیریم. باید به فکر منطقه قوی‌تر باشیم.»
روحانی با اشاره به اینکه باید رقابت‌های مخرب نابجا را کنار گذاشته و جنگ‌های منطقه‌ای را خاموش کنیم، ‌تصریح کرد: «تروریسم یک میکروب مسری است و همه منطقه را فرامی‌گیرد و اگر کشوری فکر کند با ابزار قرار دادن تروریسم اهدافش را به پیش ببرد در اشتباه است. تروریست دامن همه را فرا می‌گیرد مگر آنکه دست به دست هم دهیم و این معضل بزرگ را از بین ببریم. سیاست برد – برد موفق خواهد بود. اگر کسی فکر کند به تنهایی می تواند منافع خود را به قیمت از بین بردن منافع دیگران تامین کند اشتباه کرده، ولو آمریکا باشد. اگر هر قدرت یا ابرقدرتی زندگی دیگری را تهدید کند، اول زندگی خود را تهدید کرده است.»
رئیس جمهور با بیان اینکه معضل زیست محیطی یک معضل فراملی و فرامنطقه‌ای است، گفت: برای حل این معضل کشورهای منطقه باید همکاری گسترده‌تری داشته باشند و سازمان ملل هم باید بار سنگینی بر دوش خود حس کند.
وی در ادامه با تشریح اقدامات دولت در مبارزه با مشکل ریزگردها و بهبود شرایط زیست‌محیطی در چهارسال گذشته، افزود: « اگر اقدام دولت نبود،‌ امروز در غرب کشور با طوفان گرد و غبار و طوفان نمک مواجه بودیم و حدود ۱۴ میلیون نفر از مردم غرب ایران ناچار به مهاجرت می‌شدند. تثبیت دریاچه ارومیه یکی از افتخارات دولت یازدهم و یک الگوی مهم زیست محیطی برای منطقه و جهان است.»
روحانی همچنین یادآور شد: «علاوه بر احیای دریاچه ارومیه اقدامات دیگری مثل احیای تالاب هورالعظیم و هامون و سایر تالاب‌ها انجام شد،‌ به گونه ای که امروز بیش از ۸۰ درصد تالاب هورالعظیم را آب فراگرفته است، البته این بدان معنا نیست که اقدامات ما کافی بوده ولی در حد توان و اعتبارات خود اقدامات ارزشمندی در این چهار سال انجام گرفته است.

حسن روحانی با بیان اینکه ۷/۵ میلیون هکتار از بیابان‌های ایران کنترل و مهار شده،‌ اما بیش از ۲میلیون هکتار از بیابان‌های کشور منشاء گرد و غبار است، خاطر نشان کرد: «دولت ایران اقدامات لازم را در درون سرزمین خود ضروری می داند. احیای دریاچه‌ها و تالاب‌ها،‌ مهار بیابان‌ها و جلوگیری از بیابان زایی دنبال می‌شود اما در عین حال کشورهای همسایه باید به هم کمک کنند. در این راستا اقداماتی با کشور عراق و افغانستان آغاز و مذاکراتی با ترکمنستان شروع شده، کشورهای منطقه در سایه مذاکره و مفاهمه به طرح‌های مشترک و قراردادهایی برسند که به نفع کل منطقه باشد.»

 

گردوخاک دراهواز

 

در سالهای اخیر مردم ایران بخصوص در استانهای غربی و جنوب غربی کشور با مشکل گردوغبار و ریزگردها روبرو هستند که زندگی ساکنان این منطقه را با معضلی جدی مواجه کرده است. بحران ریزگردها چندین بار قطعی آب، برق و اینترنت و تعطیلی ادارات و مدارس اهواز را به‌دنبال داشته است. علاوه بر این استانها، استان سیستان و بلوچستان در شرق ایران نیز با این مشکل مواجه است که در فصول گرم سال نیز با افزایش دمای هوا شرایط را برای ساکنان این منطقه بسیار دشوار کرده است.

در چند سال اخیر تعدادی از تالاب‌ها و دریاچه‌های ایران مانند هامون و ارومیه خشک شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ه‌اند، هرچند که با تدابیری که اندیشیده شده، وضعیت دریاچه ارومیه درحال حاضر تثبیت شده است. به باور کارشناسان محیط زیست، رویکردها و سیاست‌های حکومت در دهه‌‌های گذشته از دلایل کم‌آبی و بروز مشکلات زیست‌محیطی متعدد در ایران است. موضوعی که اکنون به عمده‌ترین چالش امنیتی- انسانی در ایران تبدیل شده است.

۹ تیرماه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، هشدار داد که «بحران آب عملا وارد مقوله امنیتی شده است و ما ناگزیر شدیم در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کمیته امنیت آب را تشکیل دهیم.»
همایش بین المللی «مقابله با گرد و غبار؛ چالش ها و راه حل ها» صبح امروز، دوشنبه، با حضور نمایندگان سازمان ملل متحد و نمایندگان ۳۴ کشور، در تهران آغاز شد. در این کنفرانس سه روزه، وزیران و نمایندگانی از کشورهای مختلف از جمله آمریکا،عراق، اردن، کویت، قطر،ایتالیا، فرانسه، آلمان و چین، حضور دارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More