شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: از این لحظه توافق بین ۵ کشور است

 

حسن روحانی رییس جمهور ایران با بیان اینکه « ترامپ به توافقات بین‌المللی پایبند نبوده است»، گفت: «از این لحظه توافق  بین ۵ کشور است».

روحانی سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه بعد از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اعلام کرد: «امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم و  همانطور که از ۴۰ سال پیش می‌گفتیم و تکرار می‌کردیم، ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند بوده و آمریکا پایبند نبوده است».

او افزود: «آمریکایی‌های نسبت به ملت ایران و منطقه همواره رفتار خصمانه‌ای داشته‌اند،  از رفتارشان در کودتا در ایران در دولت قانونی مصدق تا مداخلاتشان و کشته شدن مسافران هواپیمای ایرانی توسط ناو آمریکایی و رفتارهایی که علیه ملت افغانستان روا داشته اند، نمونه ای از آن است».

روحانی افزود: آمریکایی ها اعلام کردند که از توافق خارج شده‌اند، این تصریحی بود که در ماه‌های گذشته هم به شکلی انجام داده بود».

رئیس جمهوری اسلامی ایران ضمن طرح این پرسش گفت: « آمریکا بگوید از زمان توافق تا امروز، چه زمانی  به توافق خود عمل کرده است جز چند امضا و بیانیه ، آیا هرگز به نفع مردم ایران در چارچوب برجام عمل کرده بودند یا خیر ؟‌»

روحانی افزود،‌«ملت ایران طبق اذعان آژانس بین المللی به تعهد خود وفادار بوده است».

روحانی گفت: «ملت ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است اما کشوری که به تعهدات بین المللی احترام نمی‌گذارد کیست»؟

او افزود: آمریکا رسما امشب اعلام کرد که به تعهدات بین المللی توجهی ندارد و قبل از برجام هم آقای ترامپ اعلام کرده بود که  تعهدات خود به تغییرات اقلیمی پاریس را هم بهم خواهد زد  و از این توافق خارج شد و توافقات دیگری هم بود که از آن خارج شد.  بنابراین او در این امر سابقه دار است».

رییس جمهور ایران گفت: «به وزارت خارجه دستور دادم که رایزنی و مذاکرات لازم را انجام دهد و اگر در پایان این زمان کوتاه به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام  بوده را به دست آوریم ، برجام پایدار خواهد ماند».

غنی سازی صنعتی در صورت لزوم

او با بیان اینکه ما با برجام بدون آمریکا روبرو هستیم، اضافه کرد:  ما به آژانس اعلام کردیم تا اگر صلاح دانستیم، غنی‌سازی صنعتی را آغاز کنیم و تا این تصمیم چند هفته صبر می‌کنیم».

روحانی افزود: «قبل از این تصمیم با کشورهای اروپایی مذاکره می کنیم اما اگر برجام کاغذی باشد بدون اینکه منافع ملت ایران را تامین کند راه روشنی در پیش داریم».

روحانی گفت:‌«مردم ما مشکلاتی در زندگی خود در ماه‌ها و سال‌های آینده احساس نخواهند کرد اما امروز مردم آمریکا گرفتار زمامدارانی شده‌اند که حیثیت آنها را از بین برده است».

روحانی در پایان دولت ترامپ را «یک موجود مزاحم» ذکر کرد که از برجام خارج شده است.

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More