شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رهبر جمهوری اسلامی: نباید در حوادث دهه ۶۰ جای جلاد و شهید عوض شود

 

رهبر جمهوری اسلامی ایران، امروز، یکشنبه ۱۴ خرداد، در سخنرانی که در مقبره آیت‌الله خمینی برگزار شد، با اشاره به اتفاقات دهه ۶۰ شمسی گفت که نباید اجازه داد جای جلاد و شهید عوض شود.

آیت‌الله علی خامنه‌ای گفت: «دهه اول پیروزی انقلاب، یعنی دهه ۶۰، دهه مظلوم است؛ دهه تعیین‌کننده در سرنوشت ایرانی و حساس و ناشناخته است و اخیراً توسط برخی از صاحبان بلندگوها مورد تهاجم قرار گرفته است».

او افزود : «دهه ۶۰، دهه تجزیه طلبی است که حوادث بزرگی در کشور اتفاق افتاد».

رهبر جمهوری اسلامی گفت: «توصیه می‌کنم به همه کسانی که اهل فکر و تأمل هستند، جای شهید و جلاد عوض نشود . سالها گذشت، عده‌ای در خارج و عواملی در داخل نشستند تا انقلاب از مسیرش منحرف شود، اما نتوانستند».

به نظر می‌رسد اشاره رهبر جمهوری اسلامی به اعدام جمعی زندانیان سیاسی ایران در دهه ۶۰ است که انتشار نوار صوتی جلسه آیت‌الله حسینعلی منتظری با اعضای هیأت اجرای احکام، در ماه‌های گذشته ابعاد تازه‌ای از آن را آشکار کرده است.

آیت‌الله خامنه‌ای همچنین گفت : «می‌شنوم گاهی اوقات برخی در مقابل شعارهای انقلاب مفهوم عقلانیت را عنوان می‌کنند؛ انگار که عقلانیت مقابل انقلابی‌گری است. نگاه انقلابی‌گری است که می‌تواند حقایق را به ما نشان دهد. عقلانیت تکیه به مردم و نیروی داخلی و توکل به خداست».

آیت‌الله خامنه‌ای افزود : «برخی عقلانیت را در این می‌دانند و اشتباه می‌کنند و می‌گویند چالش هزینه دارد، بله! اما سازش هم هزینه دارد. چالش اگر عقلانی و منطبق با منطق باشد، هزینه‌اش کمتر از سازش است. وقتی عقب‌نشینی کردید، تازه مطالبه جدید مطرح می‌کنند تا مطالبه جدید را به آنها بدهید و سلسله ادامه می‌یابد».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در رابطه‌با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: «رأی ۴۱ میلیونی مردم نشانه اعتماد به جمهوری اسلامی است. البته برخی از روی کج فهمی انکار می‌کنند و می‌گویند رأی مردم ربطی به تأیید نظام اسلامی ندارد! چرا؟ وقتی در چارچوب نظام رأی می‌دهد، یعنی این چارچوب را قبول می‌کند و اعتماد می‌کند و آن را کارآمد می‌داند. این رای اعتماد به نظام اسلامی بود».

او ادامه داد : «خوشبختانه شورای نگهبان صحت انتخابات را تأیید کرد؛ البته گفتند تخلفاتی انجام شده است و باید دنبال کنند. هر چند در نتیجه تأثیری نداشت، ولی تخلفات به‌طور جدی پی‌گیری شود تا در انتخابات دیگر تخلف اتفاق نیفتد. باید از تخلف جلوگیری شود و چشم‌ها را نبست، چون اگر جلوی تخلف را نگیریم، تکرار می‌شود.»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت: «در تبلیغات و مناظرات، بداخلاقی‌هایی شد و برخی دستگاه‌های کشور مورد اتهام واقع شدند. گذشته‌ها گذشته است و نباید ادامه یابد. ملت چه گروهی که نامزد آنها رأی آورده، چه رأی نیاورده است، از خود بی‌جنبگی نشان ندهند؛ برخی اگر برنده هم شوند، اگر بازنده هم شوند، بی‌ظرفیتی نشان می‌دهند».

آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به حوادث و اعتراضات پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸، افزود : «خوشبختانه در این انتخابات بر خلاف سال ۸۸، از خود ظرفیت نشان دادند؛ دیدیم که سال ۸۸ چه مشکلاتی را برای کشور پدید آوردند.»

اشاره رهبر جمهوری اسلامی به حوادثی است که از آن با عنوان «جنبش سبز» یاد می‌شود و پس از انتخابات سال ۸۸ با اعتراض میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو تن از کاندیداهای آن دوره به نتایج انتخابات شکل گرفت.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More