شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رضا شهابی با وعده مسؤولان به اعتصاب غذای خود پایان داد

 

منابع خبری در ایران، روز پنجشنبه ششم مهرماه، گزارش دادند که رضا شهابی، فعال حقوق کارگران که از پنجاه روز پیش در اعتراض به حکم خود دست به اعتصاب غذا زده بود، با وعده مسئولان برای رسیدگی به مطالباتش، به اعتصاب غذای خود پایان داده است.

به گزارش سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، رضا شهابی در پی قول مقام‌های امنیتی برای رسیدگی به خواسته‌اش و درخواست خانواده و تشکل‌های کارگری در ایران و خارج به طور مشروط به اعتصاب غذایش پایان داده است؛ با این وجود خانواده‌ی این کارگر زندانی گفته‌اند چنانچه به دادخواهی‌اش در بازه زمانی معقول رسیدگی نشود، او مجددا اعتصاب غذا خواهد کرد.

ربابه رضایی، همسر رضا شهابی در ارتباط با آخرین وضعیت او به ایلنا گفت: «در پنجاهمین روز از اعتصاب غذا، حال رضا وخیم شد و او را برای ساعتی به بیمارستان منتقل کردند و دوباره به زندان برگرداندند؛ در همان مدت کوتاه، موفق شدم او را در بیمارستان ببینم؛ علاوه بر درد پشت و گردن، به حدی قوه بینایی و شنوایی‌اش تحلیل رفته که حتی پسرش را از چندمتری نشناخت».

 

رضا شهابی

 

ربابه رضایی خواسته‌های همسرش را لغو حکم نزدیک به سه سال حبس و انتقال به زندان اوینِ تهران دانست و گفت: «نگران سلامتی همسرم هستم و آرزویم این است که به‌زودی سالم به خانه برگردد.»
شرایط نامساعد جسمانی شهابی، باعث شده طیف‌هایی از کارگران از او حمایت کنند. پیشتر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه خبر داده بود که ۱۶۰۰ تن با امضای طوماری خواستار آزادی بی‌قید و شرط این فعال کارگری شدند. برخی اعضای تشکل‌های رسمی صنفی کارگری نیز از وزیر کار خواسته‌اند هر اقدامی می‌تواند برای بهبود وضعیت این کارگر زندانی انجام دهد.
وزیر کار روزهای گذشته پیگیر وضعیت رضا شهابی بوده است. همچنین علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفته است: «درباره آقای شهابی در جریان موضوع هستم و تا حدی مطلع شده‌ام. وظیفه ما به عنوان نمایندگان این است که موضوعات را به نهادهای مربوطه منتقل کرده و از آنها بخواهیم در این‌باره توضیح بدهند و سخت‌گیری نکنند.»

رضا شهابی، از بنیان‌گذاران سندیکای کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران و حومه و عضو هیات مدیره آن است. او برای فعالیت‌هایش در دفاع از حقوق کارگران از کار اخراج و به شش سال حبس محکوم شد. رضا شهابی به‌دلیل مشکلات جسمی با مرخصی پزشکی از زندان آزاد شد؛ اما کمتر از دو ماه پیش مقام‌های قضایی و امنیتی مجددا او را بازداشت و روانه زندان کردند و گفتند که باید نزدیک به سه سال دیگر در زندان بماند. رضا شهابی در اعتراض به این حکم اعتصاب غذا کرد.
روز چهارشنبه ۲۲ شهریور رانندگان اتوبوس‌های تهران در حمایت از رضا شهابی با چراغ‌های روشن حرکت کردند و سرعت خود را به ۲۰ کیلومتر در ساعت کاهش دادند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More