شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رد ادعای میرسلیم توسط وزارت دفاع درباره درخواست پرتاب موشک از سوی تیم هسته‌ای  

وزارت دفاع جمهوری اسلامی، ادعای مصطفی میرسلیم، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، در مورد درخواست دیپلمات‌های ایران برای انجام آزمایش‌های موشکی در زمان مذاکرات هسته‌ای را تکذیب  و تایید کرد آزمایشات موشکی جمهوری اسلامی طبق برنامه های مشخص و از پیش تعیین شده انجام می‌شود و ارتباطی به اینگونه امور ندارد.

مصطفی میرسلیم، روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه، در جریان سخنرانی در دانشگاه علم‌وصنعت تهران، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که «چرا در جریان مذاکرات موشک پرتاب می‌کنند»، ادعا کرده بود: «این خواست مذاکره‌کنندگان بود، اگر باور ندارید از وزیر دفاع بپرسید.  آقای میرسلیم گفته بود: دیپلمات‌های ما وقتی در مذاکرات هسته‌ای «کم آوردند» خواستار «پرتاب موشک» شدند.

ساعاتی بعد از این سخنرانی، یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای به خبرگزاری دولتی ایرنا، گفت: «بر خلاف ادعای عجیب و جدید یکی از نامزدهای محترم، مذاکره‌کنندگان ایران هیچ وقت کم نیاوردند و هیچ وقت درخواست شلیک موشک نکردند. معلوم نیست حضرات، کجا خواب‌نما شده‌اند که چنین گفته‌اند».

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در دومین مناظره تلویزیونی، جمعه ۱۵ اردیبهشت، سپاه پاسداران را به کارشکنی در گفتگوهای هسته ای متهم کرد و گفت: عده‌ای برای بر هم زدن برجام «شهرهای زیرزمینی نشان دادند و روی موشک شعار نوشتند. بعضی با این کارها بدنبال اثرگذاری بر برجام بودند».

محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، درواکنش به اظهارات حسن روحانی گفت: قدرت موشکی را به مسأله کوچکی مانند برجام ربط ندهید.  پیشتر نیز ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست تا از ورود مناقشه‌آمیز به مسائل نظامی» خودداری کنند.

 

سپاه پاسداران در اسفند ماه ۱۳۹۴ دو موشک بالستیک به سمت اهداف از پیش تعیین شده فرستاد و اعلام کرد که برد آنها دو هزار کیلومتر است و به اسرائیل می‌رسد. موشک‌هایی که بر روی آنها نوشته شده بود"اسرائیل باید از صحنه روزگار محو شود."

 

آزمایش‌های موشکی جمهوری اسلامی همواره  با انتقاد گسترده آمریکا و متحدانش روبرو شده و تحریم هایی از سوی شورای امنیت سازمان ملل و آمریکا نیز بدنبال داشته است. جمهوری اسلامی ایران می‌گوید که آزمایش‌های موشکی این کشور نقض قطعنامه‌های شورای امنیت نیست و ارتباطی با برجام ندارد.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More