شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رای اعضای شورای نگهبان به نامشروع بودن عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد

 

محمد یزدی،  عضو فقهای شورای نگهبان در مورد فعالیت «سپنتا نیکنام» از اعضای زرتشتی شورای شهر یزد، با تاکید بر اینکه ادامه فعالیت وی اشکال شرعی دارد، گفت: « اعضای فقهای این شورا بر اشکال شرعی فعالیت وی به اتفاق آراء رای داده اند.»

چندی پیش موضوع لغو عضویت و فعالیت «سپنتا نیکنام» عضو شورای شهر یزد در دوره چهارم و منتخب پنجمین دوره شورای شهرخبر ساز شد.

۲۶ مهر ماه،  عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به انتقاد برخی  نمایندگان مجلس از تعلیق حکم سپنتا نیکنام و تفسیرشورای نگهبان در این زمینه در گفت‌وگو با روزنامه شهروند تاکید کرده بود: « تنها شورای نگهبان قادر است خلاف شرع‌ بودن یا نبودن مصوبه‌ای از مجلس را تشخیص دهد.»

وی همچنین خاطر نشان کرده بود: «آنها به درستی از قوانین آگاهی ندارند».

آیت‌الله یزدی در این زمینه با تاکید بر اینکه « تصمیم شورای نگهبان یک تصمیم قانونی، شرعی، قطعی و غیرقابل برگشت است و هیچ‌کس این قانون را نمی‌تواند برگرداند.» صراحتا اعلام کرد: «مجلس اصلاً حق ورود به این مساله را ندارد، چون جنبه شرعی مصوبات مجلس هم باید طبق نظر فقهای شورای نگهبان باشد و این فقها باید مصوبات را از جنبه شرعی تأیید کنند. »

این در حالیست که علی لاریجانی، رییس مجلس در دیدار با اعضای شورای شهر تهران روز ۲۶ مهرماه با مخالفت از اخراج عضو غیرمسلمان شورای شهر و روستا و نظر شورای نگهبان گفته بود : «از ابتدا گفتم که این روش مورد قبول ما نیست.»

رییس مجلس شورای اسلامی برخلاف آنچه سخنگوی شورای نگهبان معتقد است که نظرات این شورا باید «لازم الاجرا» باشد، گفته بود: «اگر این موضوع حل نشود ناچار به ارجاع آن به شورای حل اختلاف قوا برای حل موضوع هستیم.»

از سوی دیگر یزدی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم، تایید کرده: « شورای نگهبان غیر قانونی و غیر شرعی بودن فعالیت منتخب شورای شهر یزد را ابلاغ و درباره آن اقدام کرده است، اما طرفدارانش شکایت کرده‌اند و این شکایت متوقف شده است.»

وی تصریح کرد: « طبق اصلی از قانون هر کسی از مقامات اداری مسئله‌ای داشته باشد می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند که قاضی دیوان عدالت اداری هم عضویت و انتخاب وی را لغو کرده است، به‌طوری که در حال حاضر هم عضویت ایشان در شورای شهر یزد طبق حکم قاضی دیوان عدالت اداری ملغی است.»

از سوی دیگر علی یونسی، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، پیشتر در این زمینه گفته بود : «ثبت‌نام اقلیت‌های مذهبی بر اساس قانون بلامانع است.» او گفته بود دولت فقط موظف به اجرای قانونی است که به تصویب رسیده است.

سپنتا نیکنام، شهروند زرتشتی ساکن شهر یزد برای اولین بار در چهارمین دوره انتخابات شهر و روستای ایران سال ۹۲ در حوزه شهر یزد کاندید شد و با بیش از ۲۰ هزار رای منتخب چهارم این شورا شد. او مجددا در پنجمین دوره (سال ۹۶) کاندیدا شد. او هر دو بار در پیام‌های تبلیغاتی‌اش مذهب خود را ذکر کرده بود که زرتشتی‌زاده است با این حال در دوره اول با مشکلی روبه‌رو نشد اما در دوره دوم با ابلاغیه احمد جنتی مواجه شد.

به گزارش کمپین حقوق بشر ایران، سپنتا نیکنام به رغم ابلاغیه مذکور از سوی مردم یزد مجددا به عنوان عضو شورای شهر یزد انتخاب شد. اما مدتی بعد علی اصغر باقری، کاندیدا شورای شهر یزد که نتوانست در انتخابات رای بیاورد به استناد ابلاغیه احمد جنتی و این‌که یک غیرمسلمان صندلی شورای شهر یزد را اشغال کرده به دیوان عدالت اداری شکایت کرد.

در تاریخ ۱۳ شهریور ۹۶ از سوی شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری حکم تعلیق موقت سپنتا نیکنام از عضویت در شورای شهر یزد صادر شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More