شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس کل دادگستری خراسان رضوی: مجازات جایگزینی برای قطع دست نداریم


علی مظفری، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی، درباره‌ی انتقاد مردم ازعملکرد قوه قضائیه نسبت به اجرای حکم قطع دست یک سارق متهم به جرم «سرقت گوسفند» که ۲۰ روز پیش اجرا شد، گفت که مجازات جایگزینی برای حد قطع دست و اعدام نداریم.

او همچنین افزود که فقط رهبر ایران و نهادهای نظارتی دستگاه قضایی می‌توانند در رابطه با عملکرد آن ایراد بگیرند.

غلامعلی صادقی، دادستان مشهد، روز چهارشنبه ۲۷ دی، از اجرای حکم قطع دست یک سارق متهم به جرم «سرقت گوسفند» با گیوتین در مشهد خبر داد.

اجرای این حکم بازتاب‌های زیادی به همراه داشت. یحیی کمال پور، عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس در این رابطه گفت: «بهتر بود که دستگاه قضایی استان به جای این حکم از مجازات جایگزین استفاده می‌کرد».

به گزارش ایسنا، روز یک‌شنبه ۱۵ بهمن، رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با بیان این مطلب که تنها رهبر و نهادهای نظارتی دستگاه قضایی حق انتقاد دارند، نسبت به هجمه‌های وارد شده واکنش نشان داد.

مظفری با اشاره به اجرای برخی احکام از جمله قطع دست و اعدام، گفت که اجرای این احکام  از جمله حدود و قصاص است و ما دستور اسلام را اجرا می کنیم و حد، مجازات جایگزین ندارد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی همچنین بدون آنکه نامی از نماینده منتقدمجلس  به اجرای این حکم به میان آورد گفت که جای تعجب است که مجلس از ما می‌خواهد ازمجازات جایگزین استفاده کنیم، در حالی که خود هیچ قانونی  برای احکام جایگزین وضع نکرده است.

به گفته‌ی مظفری، عدم رسیدگی به یک یا دو پرونده اختلاس، مجوزی برای رسیدگی به سایر پرونده‌ها نیست و هیچ مقام و نهادی در کشور حق ندارد در رابطه با صدور احکام و نحوه اجرای آن دخالت کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More