شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رئیس‌جمهوری در مراسم تحلیف خود، میزبان چه کسانی خواهد بود؟

 

دوازدهم  و چهاردهم مردادماه سال جاری، برای حسن روحانی، منتخب دوازدهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری، دو روز مهم خواهد بود. او برای دومین‌بار، از دست آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، حکم ریاست‌جمهوری خود را دریافت می‌کند؛ مراسمی که به آن «تنفیذ» می‌گویند.

در روز «تنفیذ"»، همانند هر مراسم‌ رسمی دیگر،  پس از نواخته‌شدن سرود ملی، وزیر کشور گزارش کوتاهی را درخصوص برگزاری انتخابات ارائه می‌کند. سپس رئیس دفتر رهبر جمهوری اسلامی ایران، متن حکم ریاست‌جمهوری را قرائت و حکم با امضای رهبری که به خط نستعلیق نوشته شده، به بالاترین مقام اجرایی کشور، به رئیس‌جمهوری تحویل داده می‌شود.

میزبان این مراسم، رهبر جمهوری اسلامی است. معمولاً رؤسای مجلس و قوه‌ی قضائیه، رئیس‌جمهوری پیشین و رئیس‌جمهوری منتخب، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رئیس مجلس خبرگان رهبری و دبیر شورای نگهبان در این مراسم حضور دارند. حال باید دید که در مراسم تنفیذ امسال قرار است چه کسانی حسن روحانی را مشایعت کنند.

 

 

جای خالی آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی و حضور نداشتن هیچ‌یک از رؤسای جمهوری قبلی در این مراسم، از نکات برجسته‌ی مراسم تنفیذ این دوره است.

دو روز پس از «تنفیذ»، مراسم «تحلیف» برگزار می‌شود. روزی که رئیس‌جمهوری در پیشگاه قرآن کریم و در مجلس شورای اسلامی، برابر ملت ایران سوگند یاد می‌کند.

چهار سال پیش، در ۱۳ مرداد ۱۳۹۲، در تحلیف حسن روحانی برای یازدهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری نیز از برخی مقامات کشورهای خارجی برای شرکت در مراسم، دعوت شده بودند.

در آن مراسم، بیش از ۵۵ هیأت خارجی که ۱۱ هیأت آن در سطح سران و بقیه از وزرا و یا رؤسای مجالس بودند، شرکت کردند.

حال بار دیگر حسن روحانی در روز شنبه، چهاردهم مرداد ۱۳۹۶، برای مراسم تحلیف خود،  میزبان مهمانان خارجی و داخلی می‌شود و همانند چهار سال پیش باید سوگند یاد کند.

هنوز آمار قطعی و نهایی از مهمانان خارجی شرکت‌کننده در این مراسم منتشر نشده، ولی در چند روز اخیر، رسانه‌های برخی از کشورها، با انتشار اخباری اعلام کرده‌اند که نمایندگانی از آن کشورها در مراسم تحلیف رئیسجمهوری حضور پیدا خواهند کرد.

علاءالدین بروجردی،‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در سفری که به عمان و قطر داشت، پیام کتبی دعوت رئیس مجلس شورای اسلامی از مقامات قطر را برای حضور در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری، به مقامات رسمی آن کشور تقدیم کرد.
«دیمیتری راگوزین»، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز اعلام کرده است که برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ایران، به تهران سفر می‌کند.
«فدریکا موگرینی»،  مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا و «هی لیفنگ»، نماینده‌ی ویژه‌ی رئیس‌جمهوری چین نیز برای شرکت در مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران سفر می‌کند.
هارون نجم‌پور، معاون سفیر افغانستان در تهران نیز از ورود هیأتی از افغانستان، برای شرکت در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ایران خبر داد.
سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهوری ارمنستان هم به‌منظور شرکت در مراسم تحلیف همتای ایرانی خود به تهران سفر می‌کند.
رئیس مجلس سنای پاکستان نیز برای شرکت در این مراسم، ازسوی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران دعوت شده است. نام‌های فؤاد معصوم (رئیس‌جمهوری عراق) و همچنین رئیس مجلس این کشور نیز در لیست مدعوین قرار دارد. «سلیم زعنون»، رئیس مجلس ملی فلسطین نیز به این مراسم دعوت شده است.

«کیم یونگ نام»، رئیس مجلس خلق کره‌ی شمالی، ازطریق روسیه به ایران سفر خواهد کرد تا در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کند .
پیش‌بینی می‌شود در این مراسم، هیأت‌هایی از برخی از کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه،آلمان و بریتانیا و همچنین نمایندگانی از برخی از سازمان‌های بین‌المللی نیز حضور داشته باشند.

به گفته‌ی علیرضا رحیمی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، تاکنون حضور هفت رئیس‌جمهوری و ۱۸ رئیس مجلس در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری قطعی شده است.
به نظر می‌رسد طی روزهای آتی، ترکیب نهایی مهمانان خارجی شرکت‌کننده در مراسم تحلیف، به‌صورت رسمی ازسوی وزارت امور خارجه اعلام شود.

در همین چارچوب، به‌منظور برگزاری مراسم مذکور، تمامی دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی( غیر از اورژانس و نهادهای امدادی)، در روز شنبه، چهاردهم مرداد ۱۳۹۶ در شهر تهران تعطیل خواهند بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More