شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار موگرینی با مقامات ایران؛ اتحادیه‌ی اروپا به‌دنبال برنامه‌ای جامع جهت تضمین اجرای برجام

 

فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، که به‌منظور شرکت در مراسم تحلیف دوره‌ی دوازدهم ریاست‌جمهوری اسلامی ایران، در ساعات پایانی شامگاه جمعه، ۱۳ مردادماه، وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران شده است، امروز با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، کمال خرازی، رئیس «شورای راهبردی روابط خارجی» و علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل دیدار کرد. در این دیدارها مقامات ایرانی ضمن گلایه از عدم‌ پای‌بندی آمریکا به تعهداتش براساس برجام، خواستار همکاری‌های بیشتر میان ایران و اتحادیه‌ اروپا در زمینه‌های مختلف شدند. موگرینی نیز ضمن اعلام حمایت اتحادیه‌ی اروپا از برجام و ابراز تمایل برای روابط بیشتر آن اتحادیه‌ با ایران، بار دیگر بر تمایل اتحادیه‌ی اروپا به تأسیس نمایندگی در تهران، تأکید کرد و اعلام کرد که «اتحادیه‌ی اروپا به‌دنبال برنامه‌ای جامع، جهت تضمین اجرای برجام است».

موضوع گشایش دفتر نمایندگی اتحادیه‌ی اروپا در تهران، پائیز سال گذشته نیز مطرح شده بود که با برخی واکنش‌های منفی روبرو شد؛ از جمله بعضی رسانه‌های تندرو  مانند روزنامه‌ی کیهان، آن را «لانه‌ی جاسوسی جدید» خواندند. در پی این واکنش‌ها، مسأله‌ی گشایش دفتر نمایندگی اتحادیه‌ی اروپا از آن زمان مسکوت ماند و دیگر پی‌گیری نشد.

 

  • گلایه‌ی روحانی از نقض مکرر تعهدات دولت آمریکا در زمینه‌ی برجام

 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی، روز شنبه ۱۴ مردادماه، در دیدار با فدریکا موگرینی، که به‌منظور شرکت در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره‌ی ریاست‌جمهوری به تهران آمده است، حضور نمایندگانی از اتحادیه‌ی اروپا را در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ایران، به‌معنای اراده مستحکم ایران و اروپا برای توسعه‌ی مناسبات همه‌جانبه دانست و گفت: «ایران و اتحادیه‌ی اروپا، طی چهار سال گذشته، گام‌های مثبت و مهمی را در راستای توسعه‌ی روابط و همکاری‌ها برداشته‌اند که این مناسبات، در شرایطی که نقاط مختلف جهان، به‌ویژه منطقه‌ی خاورمیانه با نگرانی‌ها، تنش‌ها و مشکلات فراوان و پیچیده‌ای مواجه است، بسیار حائز اهمیت خواهد بود». او افزود که البته با وجود پیشرفت مناسبات ایران و اتحادیه‌ی اروپا، در ۴سال اخیر، «هنوز به نقطه‌ی مورد انتظاری که در برجام بر آن تأکید شده، نرسیده است و لذا باید تحرک بیشتری در روابط ایجاد شود».

رئیس‌جمهوری توافق هسته‌ای میان ایران و ۱+۵ را کلیدی مهم برای ثبات منطقه و توسعه‌ی مناسبات ایران و سایر کشورهای جهان دانست و با اشاره به نقش اتحادیه‌ی اروپا در به ثمر رسیدن برجام، تأکید کرد که امروز، همه‌ی طرف‌ها، برای حراست از این توافق که با زحمت فراوان به دست آمده، وظیفه‌ی سنگینی برعهده دارند. او اظهار امیدواری کرد با تلاش و همکاری ایران و اتحادیه‌ی اروپا ، گام‌های مهمی در راستای ثبات و امنیت بین‌المللی برداشته شود.

روحانی با اشاره به اینکه «جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت‌به اجرای برجام متعهد و پایبند است و تا زمانی که طرف مقابل آن را نقض نکند، به تعهدات خود عمل خواهد کرد»، از عدم پای‌بندی برخی طرف‌ها بر تعهداتشان گلایه کرد و گفت: «بخش مهمی از اجرای برجام، مربوط‌به گشایش در روابط اقتصادی، بانکی و فعالیت‌های تجاری است که باید هرچه سریع‌تر  و به‌طور کامل، عملیاتی شود».

روحانی در صحبت‌های خود با موگرینی، نحوه‌ی عمل آمریکا نسبت‌به تعهداتش در برجام را موجب نگرانی همه‌ی طرف‌ها دانست و گفت: «نقض مکرر تعهدات ازسوی دولت آمریکا و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، تأثیر منفی در افکار عمومی ملت ایران داشته و می‌تواند در مسیر اجرای برجام مخرب باشد که البته مجلس شورای اسلامی، مطمئناً قانونی را در راستای مقابله‌به‌مثل با اقدام جدید آمریکا تصویب خواهد کرد».

رئیس‌جمهوری با تأکید بر لزوم تلاش برای استحکام هرچه بیشتر برجام، آن را مقدمه‌ای برای «گام‌های بعدی درجهت توسعه‌ی همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای میان ایران و اتحادیه‌ی اروپا» دانست و گفت: «امروز در ایران، زمینه‌های بسیار مناسب سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف، ازجمله انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی وجود دارد و ما می‌توانیم در همه‌ی زمینه‌ها، همکاری‌های خوبی در راستای توسعه‌ی روابط و مناسبات با اروپا داشته باشیم».

موگرینی نیز در این دیدار، انتخاب مجدد روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری و حضور پررنگ مردم در انتخابات را  بیانگر امید و اراده‌ی ملت ایران برای تقویت و ادامه‌ی فعالیت‌ها و برنامه‌های دولت در داخل و خارج از ایران دانست و گفت: «این صدا به‌خوبی در اروپا شنیده شده است».

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا نیز با اشاره به دستاوردهای بسیار بزرگ و خوب برجام برای ایران و اتحادیه‌ی اروپا، بر ضرورت توسعه‌ی همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف تجاری، اقتصادی و گفت‌وگوهای سیاسی میان ایران و اتحادیه‌ی اروپا تأکید کرد و گفت: «حضور هیأتی از اتحادیه‌ی اروپا در مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری ایران، یک تصمیم مهم سیاسی بوده و نشان‌دهنده‌ی اراده‌ی کشورهای اروپایی برای گسترش روابط با ایران و حراست از برجام است».

موگرینی ضمن موظف دانستن تمام طرفین برجام به اجرای صحیح و کامل آن، گفت: «برجام تنها مختص‌به یک طرف نیست و همه‌ی طرف‌های مذاکره‌کننده و جامعه‌ی بین‌المللی، باید برای حفظ و حراست از آن تلاش کنند».

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در صحبت‌های خود با روحانی، اعلام کرد که اتحادیه‌ی اروپا، به‌دنبال برنامه‌ای جامع برای تضمین اجرای کامل برجام است و افزود: «برجام برای اروپا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و با امضای برجام، بیش از ۸۰ درصد فعالیت‌های تجاری میان ایران و اتحادیه‌ی اروپا، به‌طور موفقیت‌آمیز به انجام رسیده است».

موگرینی توافق برجام را مبنایی برای توسعه‌‌ی همکاری‌های دو جانبه‌ی ایران و اتحادیه‌ی اروپا دانست و با تصدیق پای‌بندی ایران به برجام، گفت: «آژانس بین المللی انرژی اتمی، برای بار ششم در گزارش خود تأکید کرده که جمهوری اسلامی ایران، نسبت‌به تمامی تعهدات خود در برجام، پای‌بندی کامل داشته است».

 

  • ظریف: اروپا نسبت‌به تلاش ترامپ برای ازبین‌بردن برجام، هوشیار باشد

 

فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا و هیأت همراهش، صبح روز شنبه ۱۴ مردادماه، با محمد جواد ظریف، وزیر امور امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران دیدار و در زمینه‌ی مسائل مربوط به اجرای برجام، روابط دوجانبه‌ی ایران و اتحادیه‌ی اروپا و اوضاع  منطقه، گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

ظریف در این دیدار، با اشاره به آنچه که «مشکلات ایجادشده ازسوی آمریکا در راه اجرای برجام» خواند، گفت: «دولت جدید آمریکا، به‌دنبال آن است تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام استفاده کند و این نقض متن برجام به‌شمار می‌رود. آقای ترامپ تلاش می‌کند به هزینه‌ی ایران، برجام را از بین ببرد و اروپا لازم است در این خصوص، هوشیار باشد».

وزیر امور خارجه‌ی ایران، همچنین با اشاره به آزمایش‌های موشکی پرتاب ماهواره‌ی علمی سیمرغ ازسوی ایران، بر عدم مغایرت این اقدامات با قطع‌نامه‌ی ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل تأکید و از بیانیه‌ی اخیر سه کشور اروپایی که به‌طور مشترک با آمریکا صادر شد، انتقاد کرد و آن را حرکتی در مسیر اشتباه دانست.

موگرینی نیز در این دیدار، با اشاره به منافع مشترک جامعه‌ی بین‌الملل با ایران، درخصوص اجرای برجام، گفت: «اتحادیه‌ی اروپا قاطعانه از برجام حمایت می‌کند و این موضع مشترک تمامی کشورهای اروپایی است. مواضع اتحادیه‌ی اروپا در این زمینه، روشن است و ما تلاش داریم تا آمریکا را هم در برجام کنار خود داشته باشیم».

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا در این ملاقات، همچنین بر گسترش همکاری‌های ایران با مجموعه‌ی اتحادیه‌ی اروپا، در حوزه‌های مختلف و به‌ویژه حوزه‌های اقتصادی تأکید کرد و گفت: «همه‌ی ما نیازمند اقدامات خردمندانه و متناسب هستیم».

 

  • ولایتی: ایران در مبارزه با تروریسم، آماده‌ی همکاری با اتحادیه‌ی اروپاست

دیدار علی‌اکبر ولایتی و فدریکا موگرینی

 

علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در دیدار با موگرینی، با تأکید بر عملکرد شفاف جمهوری اسلامی ایران در خصوص توافق‌نامه‌ی هسته‌ای و برجام، گلایه کرد که با این وجود، «شاهد هستیم رئیس‌جمهوری آمریکا، هر روز با یک شیوه‌ی جدید سخن می‌گوید». او افزود: «انتظار این است که اتحادیه‌ی اروپا و کشورهای اروپایی، سیاست مستقل‌تری را مانند گذشته اتخاذ کنند».

ولایتی با تأکید بر لزوم حساسیت بیشتر کشورهای اروپایی در زمینه‌ی بحران سوریه و مشکلات عراق و منطقه، تأکید کرد: «ما همچنان متعهد به مبارزه با تروریسم در منطقه و سوریه هستیم و ایران برای ایجاد صلح و ثبات جهانی ایستادگی کرده است؛ وگرنه شاهد رشد این پدیده‌ی شوم در اروپا و دیگر کشورهای جهان خواهیم بود و در این جهت، آمادگی همکاری با اتحادیه اروپا را داریم».

مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، افزود: «هر دو طرف، درخصوص مبازره با تروریسم و جریانات افراطی و تکفیری، اتفاق نظر داریم و باید عزم و اراده‌ی جدی در این زمینه ایجاد گردد و با هر نوع مظاهر تروریسم مقابله شود».

ولایتی در این دیدار بر لزوم توجه به بحران یمن و حمایت جهانی از مردم آن کشور نیز تأکید کرد.

 

  • موگرینی: در پی تأسیس دفتر اتحادیه‌ی اروپا در ایران هستیم

 

کمال خرازی، «رئیس شورای راهبردی روابط خارجی» جمهوری اسلامی ایران، شنبه ۱۴ مردادماه، در دیدار با فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، با اشاره به بحران‌های خاورمیانه به‌ویژه در سوریه و نقش کشورهای مختلف در آن، گفت: «از اروپایی‌ها انتظار داریم واقع گرایانه‌تر به موضوع نگاه کنند و به صلح و ثبات منطقه کمک کنند. خوشحالیم که مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه هم سیاست این کشور را تغییر داده و پی‌گیر براندازی نظام اسد نیست؛ بلکه هدف خود را برقراری صلح، امنیت و ثبات در سوریه قرار داده است».

خرازی، ریشه‌ی بحران جاری را ترویج وهابیت و اقدام عربستان در این جهت در طول ۳۰ سال گذشته و آن را عاملی برای جذب نسل جوان به داعش دانست و افزود: «پدیده‌ی تروریسم تکفیری و افراطی‌گری، امنیت اروپا را هم به خطر انداخته است و این خطر افزایش خواهد یافت؛ زیرا داعش پس از شکست در عراق و سوریه، راهبرد خود را تغییر می‌دهد و به نقاط مختلف جهان خواهد رفت».

موگرینی هم در این ملاقات، با اشاره به منافع مشترک ایران و اروپا،گفت: «ما نگران منطقه و به‌ویژه تداوم درگیری در سوریه هستیم؛ لذا اولویت ما نیز مبارزه با گروه‌های تروریستی است».

موگرینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برجام، گفت: «ما خواهان تداوم برجام هستیم و این توافق به ما امکان تعامل بیشتری را بین ایران و اروپا می‌دهد».

مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین با اشاره به رشد بیش از ۷۰درصدی روابط تجاری ایران و اتحادیه‌ی اروپا در سال گذشته‌ی میلادی، از تمایل این اتحادیه به تأسیس نمایندگی در تهران گفت و افزود: «احساس ما این است که همکاری‌ها باید ساختارمندتر باشد».

خرازی در پاسخ به این پیشنهاد گفت: «در مسأله‌ی روابط دوجانبه، از گسترش روابط میان ایران و اتحادیه‌ی اروپا، متناسب با تقویت اعتماد متقابل استقبال می‌کنیم؛ اما هنوز حمایتی که برای سرمایه‌گذاری و تقویت همکاری‌های اقتصادی توقع داشتیم، دریافت نکرده‌ایم». او یکی از موانع همکاری دو طرف را وضعیت روابط بانکی دانست و خواستار یافتن راه حلی برای این مشکل شد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین با انتقاد از بیانیه‌ی اخیر آمریکا و سه کشور اروپایی درباره‌ی پرتاب موشک ماهواره‌بر سیمرغ گفت: «از آنجا که این موشک برای حمل ماهواره و نه کلاهک متعارف یا کلاهک هسته‌ای طراحی شده است، لذا مغایرتی با قطع‌نامه‌ی ۲۲۳۱ شورای امنیت ندارد و برای ما قابل درک نیست که چرا سه کشور اروپایی مزبور، به فشار آمریکا در امضای چنین بیانیه‌ای تن داده‌اند».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More