شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دیدار اعضای کمیته حصر فراکسیون امید با آملی لاریجانی

 

اعضای «کمیته حصر» فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ایران، ظهر روز سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه، با  صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه‌قضائیه، دیدار کردند.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از رهبران معترضان به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۸ بودند، که اکنون بیش‌از ۶ سال است در حبس خانگی به‌سر می‌برند.

غلام‌رضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، ۱۷ مردادماه، از تشکیل «کمیته حصر» با دستور محمدرضا عارف، رئیس آن فراکسیون، به‌منظور پی‌گیری مطالبه‌ی رفع حصر خبر داده بود. این کمیته درپی بستری‌شدن مهدی کروبی در بیمارستان، افزایش نگرانی‌ها درمورد شرایط جسمانی محصوران و تشدید درخواست‌ها برای رفع حصر،‌ تشکیل شد و اعضای آن، تاکنون دیدارهایی با مقامات کشور داشته‌اند.

حیدری، روز سه‌شنبه ۱۶ آبان‌ماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، ضمن خوب و امیدوارکننده دانستن دیدار آن کمیته با رئیس قوه‌قضائیه، نتیجه آن را در زمینه کاهش محدودیت‌ها برای محصوران، امیدوارکننده دانست.

با وجود تلاش‌های فراوان برای رفع حصر یا بهبود وضعیت محصوران، تنها پس‌از اعتصاب غذای کروبی و وخامت حال او طی عمل جراحی قلبش، برای نخستین‌بار پس‌از هفت سال، اسماعیل دوستی، عضو حزب اعتماد ملی و شورای شهر چهارم تهران، موفق‌به دیدار مهدی کروبی در حصر خانگی شد و همچنین روزجمعه ۱۲ آبان‌ماه، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز توانستند ملاقاتی با دو خواهر موسوی داشته باشند.

با این وجود، علی شمخانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، ۹ آبان‌ماه، در یک نشست خبری در حاشیه بیست‌‌وسومین نمایشگاه مطبوعات، به موضوع ملاقات آقای کروبی با افرادی غیر از خانواده‌اش که پس‌از ۷ سال حصر خانگی و به‌تازگی فراهم شده است، اشاره کرد و گفت: "اخیراً آقای کروبی درخواست کرد که آقای دوستی را ببیند و این کار، انجام شد".

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی، با انکار حصر کروبی، موسوی و زهرا رهنورد، گفت: "واژه حصر واژه درستی نیست؛ این افراد در حصر نیستند و هر کس را که اراده کنند، می‌توانند آنها را ببینند".

حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، در واکنش به این سخنان، گفت: "فرد دیدارکننده با آقای کروبی را نهادهای امنیتی انتخاب می‌کنند؛ نه محصوران".

حسین کروبی افزود: "برای آقای روحانی متأسفم که دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایشان، این‌چنین در مورد حصر توضیح می‌دهد".

همچنین نرگس موسوی، دختر زهرا رهنورد و میرحسین موسوی نیز در واکنش به سخنان شمخانی، در حساب توئیتر خود نوشت: "ظاهراً مسؤولان به این نتيجه رسيده‌اند كه به‌جای حل مسأله، صورت مسأله را پاک كنند".

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More