شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
روزنامه آمریکایی:

دوجنسیتی‌ها در ایران همچنان گرفتار تبعیض

 

روزنامه ریپورتر در تگزاس به نقل از گزارشی از خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد علیرغم فتوای رهبران مذهبی در ایران، تبعیضات اجتماعی بر علیه دوجنسیتی (تراجنسیتی) (Transgender) در کشور همچنان ادامه دارد.

در گزارش آسوشیتدپرس به زندگی 'نهال' یک دختر دوجنسیتی ‍۱۹ ساله اشاره شده است که دوگانگی در هویت جنسی او، در جوانی از وی فردی گوشه‌گیر و افسرده ساخته است که 'نهال' را از آمیزش با جامعه بزرگتر خود به دور نگه می‌دارد.

در این گزارش آمده است: «نهال یادش می‌آید که چگونه ناچار شد به‌خاطر اینکه همکلاسی‌های دختر او از او خواسته بودند باید مثل مردها لباس بپوشد تحصیلات خود را ترک کند و خانه‌نشین شود.»

نهال به خبرنگار آسوشیتدپرس می‌گوید: «من دیگر حتی اقوام و خویشاوندان خودم را هم نمی‌بینم. شاید من در چشم آنها این وحشت را می آفرینم که مبادا فرزندان آنها هم مانند من بشوند».

به گفته این گزارش، شاید بسیاری در کشورهای خارجی تعجب کنند که ایران با داشتن یک «حکومت جمهوری اسلامی» در میان کشورهای خاورمیانه پذیراترین طرز تفکر را در مورد دگرباشان جنسی و دوجنسیتی‌ها دارد.

روح‌الله خمینی ۳۰ سال پیش با صدور فتوایی خواهان احترام به شخصیت دوجنسیتی‌ها شده بود و این فتوا اجازه عمل جراحی برای تغییر جنسیت آنها را فراهم کرده بود.

در ادامه گزارش آمده است: «با این حال، آزار و اذیت روانی این دوجنسیتی‌ها هنوز ادامه دارد و بسیاری از آنها از سوی خانواده‌های خود طرد شده‌اند.»

'نهال' می‌گوید: «مردم در خیابان مرا مسخره می‌کنند و می‌پرسند که من زن هستم یا مرد. بعضی از آنها هم می‌گویند خدا او را شفا بدهد».

به گفته این گزارش، «در میان جمعیت ۸۰ میلیونی ایرانیان نزدیک به ۵۰ هزار نفر افراد دوجنسیتی وجود دارد. اما قبول این واقعیت از سوی رهبران مذهبی کشور به معنای قبول حق و حقوق آنها و جلوگیری از تبعیضات و آزارهای اجتماعی آنها نیست.

هیچکس یادش نمی‌رود که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور حکومت اسلامی در سال ۲۰۱۰ حتی گفته بود در ایران یک همجنس‌گرا هم وجود ندارد».

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More