شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست ولیعهد عربستان از بغداد برای میانجیگری میان تهران و ریاض

 

قاسم الاعرجی وزیر کشور عراق، که در ایران به سر می‌برد، روز یکشنبه بیست ودوم مردادماه، اعلام کرد که شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، رسما از وی درخواست کرده که بغداد میان تهران و ریاض برای کاهش تنش، میانجیگری کند.

الاعرجی روز سه‌شنبه بیست وهفتم تیرماه گذشته به عربستان سفر کرده بود و با شاهزاده محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان دیدار و گفت وگو کرد. مقام عراقی پس از این دیدار، هیچ اظهار نظری درباره‌ی درخواست ولیعهد عربستان از عراق برای میانجیگری میان تهران و ریاض، نکرده است.

اما الاعرجی امروز در یک کنفرانس خبری با عبدالرضا رحمانی‌فضلی همتای ایرانی خود، اعلام کرد که ولیعهد عربستان در آن دیدار، رسما درخواست کرده که عراق برای کاهش تنش موجود میان تهران و ریاض، میانجیگری کند.

روابط عربستان و ایران، در پی اعدام نمر النمر روحانی شیعه‌ی عربستان، و به دنبال آن، حوادث حمله به سفارت و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد، تیره شد. این دو کشور همچنین همدیگر را به حمایت از گروه‌های تندرو در سوریه، عراق و یمن متهم می‌کنند.   

خبرگزاری ایسنا، گزارش داد که وزرای کشور ایران و عراق در نشست مشترکی بر فراهم کردن تسهیلات بیشتر برای زائران مراسم اربعین حسینی و گسترش همکاری‌ها در جهت حل موضوعات و مشکلات مشترک تاکید کردند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور ایران ابراز امیدواری کرده که روابط ایران و عراق عمیق‌تر و بیشتر شود. وی گفته که روابط میان این دو کشور همواره «عمیق و راهبردی و مبتنی بر قلب‌های دو ملت» بوده است.

رحمانی‌فضلی با اشاره به تصمیم مقامات کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی «استقلال» از این کشور گفت: «انسجام و وحدت عراق برای ما اهمیت زیادی دارد. اکنون صداهایی می‌رسد که در برخی مناطق عراق اقداماتی انجام شود تا یکپارچگی عراق دچار خدشه شود در حالیکه یکپارچگی عراق موجب قدرتمندی این کشور می‌شود».

از سوی دیگر قاسم الارجی وزیر کشور عراق با اشاره به اینکه روابط دو کشور ایران و عراق استراتژیک است گفت:« ملت ایران همیشه در کنار ملت عراق بوده و مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به گروهک‌های تروریستی و داعش را ما هیچگاه فراموش نمی‌کنیم».

وی با بیان اینکه مرزهای مشترک و طولانی آبی و زمینی میان دو کشور وجود دارد اظهار داشت:« برای حل مشکلات مرزی نیازمند برگزاری جلسات سه ماهه و شش ماهه هستیم. بعلاوه با تشکیل کارگروه ایران و عراق می‌توانیم مشکلات مختلف دو کشور را بررسی و حل کنیم».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More