شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست فعالان ملی‌ـمذهبی از روحانی برای اقدام فوری در زمینه‌ی «رفع حصر»

 

جمعی از فعالان ملی‌ـمذهبی در ایران، با ارسال نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، به‌عنوان ریاست‌جمهوری و رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، از او خواستند تا به حرمت سوگندی که در مقام منتخب مردم خورده است، به‌منظور «رفع حصر» رهبران «جنبش سبز»، اقدام عاجلی انجام دهد.

«جنبش سبز»، به حرکت مردمی سال ۱۳۸۸ در ایران گفته می‌شود که درپی انتخابات جنجال‌برانگیز ریاست‌جمهوری آن سال و اعتراضات به نتایج آن شکل گرفت. مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از رهبران این جنبش محسوب می‌شوند که از بهمن‌ماه سال ۱۳۸۹ در «حصر خانگی» به‌سر می‌برند.

به گزارش وب‌سایت «ملی-مذهبی»، در این نامه‌ی سرگشاده که یک‌شنبه ۱۹ شهریورماه، هم‌زمان با سی و نهمین سالگرد درگذشت آیت‌الله محمود طالقانی منتشر شده، خطاب به روحانی آمده است: «در سالروز وفات مفسر کبیر قرآن و منادی اسلام رحمانی که نقش بی‌بدیلی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت، از جناب‌عالی می‌خواهیم تا در هفتمین سال از حصر خانگی سرکار خانم زهرا رهنورد و آقایان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، امکان آزادی نام‌بردگان را فراهم سازید».

آیت‌الله محمود طالقانی یکی از افرادی بود که در سال ۱۳۴۰، با همراهی مهدی بازرگان و یدالله سحابی، حزب «نهضت آزادی ایران» را براساس عقاید ملی-مذهبی تشکیل داد.

فعالان ملی-مذهبی در ادامه‌ی این نامه، با اشاره به تقاضاهای مکرر جامعه‌ی مدنی ایران، اعم‌از سازمان‌ها، احزاب و فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، ازجمله در تجمعات انتخاباتی برای خاتمه یافتن «حصر»، این مسأله را به‌گونه‌ای در ردیف «مطالبات ملی» دانسته‌اند و از روحانی خواسته‌اند «باتوجه به این‌که ادامه‌ی وضع موجود، بنابر نظر قریب‌به اتفاق حقوق‌دانان خبره و مستقل کشور، نقض اصول متعدد قانون اساسی (ازجمله اصول ۹، ۲۲، ۳۲، ۳۳، ۳۴ و ۳۷) است»، اقدام عاجلی را به‌منظور «رفع حصر» انجام دهد.

در پایان این نامه، براساس ۱۷۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، روحانی را در مقام رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، دارای اختیارات کافی برای «مداخله‌ی آن شورا و تلاش برای متقاعدسازی مقام‌های عالی نظام» به‌منظور تجدیدنظر در این موضوع، دانسته‌اند.

ازجمله امضاکنندگان این نامه، می‌توان به محمد بسته‌نگار، حبیب‌الله پیمان، علیرضا رجایی، حسین رفیعی، احمد زیدآبادی، احسان شریعتی، فیروزه صابر، کیوان صمیمی، اعظم طالقانی و سعید مدنی اشاره کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More