شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

درخواست آزادی بازداشت‌‌‌شدگان عرب‌ خوزستان

 

جمعی از خانواده‌ها و بستگان بازداشت‌شدگان اخیر عرب استان خوزستان در نامه‌ای به استانداری این استان، خواستار آزادی فوری و رسیدگی قانونی به پرونده‌ دستگیرشدگان شدند.

خانواده‌‌های بازداشت‌شدگان در نامه خود، افرادی که در روزهای اخیر دستگیر شده‌اند را در گروه‌های مختلف دسته‌بندی کرده و تصریح کرده‌اند که «برخی از  افراد دستگیر شده گروهی از کسانی هستند که در روزهای تجمعات عرب‌ها در دفاع از هویت عربی دستگیر و بازداشت شده‌اند. برخی دیگر نیز از فعالان مدنی هستند که از دو سال پیش کمپین و جنبش مردمی به نام «حراک‌الهویه» را به راه انداخته‌اند».

نویسندگان نامه اشاره کرده‌اند که «کمپین حراک‌الهویه کمپینی است که در چارچوب قانون برای مطالب بازگرداندن اسامی شهرها و مناطق عربی به اصل خود و لغو این مصوبه فعال بودند و برخی از فعالان این کمپین در روزهای اخیر دستگیر شده‌اند».

آن‌ها همچنین در نامه خود یاد‌آور شده‌اند که «برخی از افراد نیز در روزهای اخیر و بدون هیچ دلیلی در خانه و یا محل کار خود دستگیر شده‌اند».

به گفته خانواده‌های بازداشت‌شدگان، همه پرونده‌ها در شعبه ۱۲ بازپرسی دادگاه انقلاب و تحت نظر یک قاضی بررسی می‌شود و در این زمینه تاکنون هیچگونه پاسخگویی و اطلاع‌رسانی نشده است.

امضا کنندگان این نامه همچنین خواهان پاسخگویی مقامات قضایی و توزیع پرونده‌ها در شعب مختلف، جهت تسریع در رسیدگی قانونی به پرونده بازداشت‌شدگان شده‌اند.

شامگاه روز جمعه دهم فروردین ماه، بسیاری از شهروندان شهرهای خوزستان از جمله حمیدیه، ماهشهر، شادگان و شیبان در نزدیکی اهواز  در اعتراض علیه آنچه که «توهین صدا و سیما به عرب‌های ایران»نامیدند، اقدام به تجمع اعتراضی کردند که منجر به دستگیر شدن برخی از فعالان مدنی عرب شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More