شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دانشجویان بازداشتی؛ اصلاح‌طلبان داخل ایران، در بیانیه‌ای خواستار آزادی دانشجویان شدند

 

۱۶نفر از فعالان اصلاح‌طلب داخل ایران، در بیانیه‌ای، نسبت‌به اعتراضات ۱۰ روز اخیر در تهران و شهرهای دیگر واکنش نشان دادند و خواستار آزادی دانشجویان و افرادی شدند که «در اعتراضات مسالمت‌آمیز دستگیر شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در بخشی از این بیانیه، ضمن تأیید اینکه «نارضایتی در میان مردم همچنان ادامه دارد»، عنوان شده است: «اگر اقدام اساسی در جهت برطرف‌کردن زمینه‌های این اعتراضات به‌عمل نیاید و به اعتراض‌های به‌حق پاسخ مناسب داده نشود، این‌گونه حوادث می‌تواند در آینده، و چه‌بسا با هزینه‌های بیشتر، تکرار شود».

امضاکنندگان این بیانیه، خاطرنشان کرده‌اند: «این اعتراضات و تداوم خشونت‌آمیز آن، چیزی نیست جز بازتاب فقدان و یا ضعف نهادهای حل‌وفصل اختلافات و تعارض‌های اجتماعی و شیوه‌های مسالمت‌آمیز ابراز اعتراض و به‌رسمیت شناختن حق قانونی اعتراض».

آن‌ها در عین حال، تأکید کرده‌اند: «ما از حق اعتراض شهروندان و هرگروهی از مردم دفاع می‌کنیم و طرح مطالبات و حتی اعلام معترضانه‌ی نارضایتی‌ها را به نفع حکومت و جامعه می‌دانیم».

در بیانیه‌ی اصلاح‌طلبان ایران، تأکید شده است: «آن‌چه جامعه، نظام و کشور را درمعرض خطر قرار می‌دهد، نارضایتی و نقد و ابراز رسمی و قانونی آن‌ها نیست. خطر آنجاست که ناامیدی، بی‌اعتمادی، نفرت و خشونت، به‌جای هرگونه اظهارنظر و ارتباط و گفت‌وگو بنشیند».

امضا‌کنندگان این بیانیه، همچنین «ریشه‌ی حل مشکلات اقتصادی» را « در اصلاحات سیاسی و گسترش و تقویت نظارت‌های مردمی و کارآمدشدن و استقلال نهادهای نظارتی رسمی و آزادی‌های مدنی و رسانه‌ای» دانستند و تأکید کردند: «ما معتقدیم بدون پذیرش چنین اصلاحاتی، نمی‌توان به تغییرات اساسی و حل مسائل اقتصادی و کاهش نارضایتی‌ها دست یافت».

در این بیانیه، «اعتراض، حق عمومی مردم» و «پرهیز از خشونت و افراطی‌گری و تبری از آن، لازمه‌ی دفاع از این حق» عنوان شده و اشاره شده است که  «خشونت و ترویج آن، صرفاً بازی باخت – باخت است که راه را بر انسداد سیاسی باز می‌کند».

اصلاح‌طلبان در این بیانیه‌، از حمایت‌های آمریکا از تجمعات اخیر، باعنوان «دخالت‌های آمریکا در امور ایران» یاد کرده و آن را به‌شدت محکوم کرده‌اند.

امضاکنندگان بیانیه، در پایان، از همه‌ی مسؤولان ایران درخواست کرده‌اند که «درجهت گشایش فضای گفت‌وگو، اظهار انتقاد و ابراز اعتراضات و رعایت حرمت و کرامت همه‌ی شهروندان، اقدامات عملی صورت دهند و در گام اول، همه‌ی دانشجویان و افرادی را که در اعتراضات مسالمت‌آمیز دستگیر شده‌اند، آزاد نمایند».

امضاکنندگان این بیانیه  عبارت‌اند از: «محسن آرمین، محسن امین‌زاده، مصطفی تاج‌زاده، رضا تهرانی، حمید جلایی‌پور، سعید حجاریان، محمدرضا خاتمی، هادی خانیکی، عبدالله رمضان‌زاده، محسن صفایی فراهانی، عباس عبدی، فیض‌الله عرب‌‌سرخی، علی‌رضا علوی‌تبار، آذر منصوری، محسن میردامادی و محمد نعیمی پور» هستند.

 

  • وعده‌ آزادی دانشجویان تا هفته‌ آینده

 

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، وعده‌ی آزادی دانشجویان را تا هفته‌ی آینده داد و گفت: «براساس تفاهم‌های صورت‌گرفته با نهادهای مربوطه، بخش عمده‌ای از دانشجویان بازداشتی در وقایع اخیر، تا هفته‌ی آینده آزاد خواهند شد».

او ضمن اشاره به این‌که طی یک هفته‌ی گذشته نیز بخش قابل‌توجهی از دانشجویان بازداشتی وقایع اخیر، آزاد شده‌اند، تصریح کرد: «آمارهای پراکنده‌ای از آزادی دانشجویان بازداشتی وجود دارد؛ اما در دانشگاه تهران، ۸ نفر و در دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۵ نفر طی هفته‌ی گذشته، آزاد شده‌اند».

 

  • محمود صادقی از وضعیت نامعلوم ۱۰نفر خبر داد

 

محمود صادقی، نماینده‌‌ی تهران در مجلس شورای اسلامی، ضمن تأیید بازداشت حدود ۹۰ دانشجو در سراسر کشور در جریان اعتراضات ده روز گذشته، اعلام کرد: «وضعیت حدود ۱۰ نفر از دانشجویان نامشخص بوده و در چند روز گذشته، اطلاعی از آن‌ها نیست».

به عقیده‌ی صادقی، «نمی‌توان با قطعیت درباره‌ی نهاد بازداشت‌کننده‌ی دانشجویان صحبت کرد».

این نماینده‌ی مجلس، با اشاره به آمار دیگر دانشجویان بازداشت‌شده، گفت: «بنابر این آمار، یک دانشجو در کرمان، ۲نفر در دزفول، یک نفر در تبریز، یک نفر در رشت، یک نفر در بندرعباس و  ۸ نفر در شیراز بازداشت شده‌اند که متأسفانه اطلاعات یکی از دانشجویان بازداشت‌شده در شیراز، در دست نیست».

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: «همچنین ۴ دانشجو در همدان، یک دانشجو در خرم‌آباد، ۴نفر در کرمانشاه، ۲نفر در قزوین، یک نفر در شهرکرد، یک نفر در بهبهان و یک نفر نیز در اراک بازداشت شده‌اند».

به گزارش خبرگزاری ایلنا، صادقی همچنین گفت:‌ «شاید تصور شود که این بازداشت‌ها، جنبه‌ی پیش‌گیرانه دارد؛ اما به‌نظر می‌رسد این رویه، بیش از آن‌که به آرام‌تر شدن اوضاع کمک کند، عملاً منجربه التهاب بیشتر فضا خواهد شد».

او افزود: «نکته‌ی نگران‌کننده‌ی دیگر این است که برخی از دانشجویانی که آزاد شده‌اند، با اخذ قرار تأمین کیفری آزاد شده‌اند و با این حساب، افرادی که به‌نظر می‌رسد، مرتکب تخلف خاصی نیز نشده باشند، با سابقه‌ی کیفری روبرو می‌شوند».

صادقی همچنین با اشاره به این‌که عمده موارد بازداشت‌شدگان خارج از محیط‌های دانشگاهی صورت گرفته است، تأکید کرد: « مسؤولان  وزارت علوم و رؤسای دانشگاه‌ها نیز اطلاعات دقیقی از این آمار ندارند».

فاطمه سعیدی، عضو هیأت‌رئیسه‌ی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی نیز جمعه پانزدهم دی‌ماه، از بازداشت ۹۰ دانشجو خبر داده و گفته بود: «اخبار بازداشت دانشجویان درپی ناآرامی‌های اخیر، با توجه به این‌که مراجع رسمی هنوز موضع‌گیری خاصی نداشته‌اند، نگران‌کننده است».

 

  • معاون وزیر علوم: دانشجویانی که بیرون از دانشگاه بازداشت شده‌اند، تحت پی‌گرد کمیته‌انضباطی قرار نمی‌گیرند

 

غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روز شنبه ۱۶ دی، اعلام کرد: «دانشجویانی که روزهای اخیر در بیرون از مراکز علمی کشور بازداشت شده‌اند، تحت پی‌گرد کمیته‌انضباطی دانشگاه‌ها قرار نخواهند گرفت».

به گزارش خبرگزاری ایرنا، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، در عین حال، ضمن اشاره به اینکه «انتشار اسامی اعلام‌شده‌ی دانشجویان بازداشت‌شده از جانب وزارت علوم صحت ندارد»، گفت:« اغلب گمانه‌زنی‌هایی است که خود دانشجویان به آن می‌پردازند».

پیش از این، روز چهاردهم دی‌ماه، شوراهای صنفی دانشجویان ۳۰ دانشگاه کشور، در نامه‌ای به منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، خواستار آزادی بی‌قیدوشرط دانشجویان شدند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More