شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دادستان تهران: خانه کاووس سیدامامی محل استقرار افسر اطلاعاتی آمریکا بود

 

عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران، در توضیحات تازه‌ای درباره پرونده متهمان فعالان محیط زیست می‌گوید که یکی از افسران اطلاعاتی وابسته به آمریکا در سفرهای خود به ایران در منزل کاووس سیدامامی به سر می‌برده است.

جعفری دولت آبادی، روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن‌ماه در نشست خبری خود، به ارتباط کاووس سیدامامی، مدیر مؤسسه حیات وحش میراث پارسیان، با موساد اشاره کرد و گفت که این فرد با داشتن تابعیت دوگانه کانادا با افسر اطلاعاتی آمریکا به طور مستقیم در ارتباط بوده است. او افزود که این افسر اطلاعاتی در سفر به ایران در منزل کاووس سیدامامی به سر می‌برده و به‌ وسیله این شبکه و در پوشش اجرای پروژه‌های علمی و زیست محیطی، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری می‌کرده است.

بنا به برخی گزارش‌ها، افسر اطلاعاتی مورد نظر دادستان تهران «دیوید لیلین» (David Laylin) است که رسانه‌هایی در داخل ایران از او تحت عنوان «مشاور بلندمرتبه دولت آمریکا و رابط سیا» نام برده‌اند. برخی از رسانه‌ها نیز ادعا کرده‌اند که لیلین مسلط به زبان فارسی بوده و با حدود ۵۰ سال سابقه فعالیت در حوزه اکوسیستم ایران «مشاور مسائل تالاب‌ها و مدیریت منابع آب» دولت آمریکاست. 

 

دیوید لیلین

 

وی همچنین به متهم دیگری با مشخصات اختصاری (م.ط) اشاره کرد که او نیز دارای تابعیت سه گانه ایرانی، آمریکایی و انگلیسی بوده و عضو و پشتیبان مالی مؤسسه حیات وحش است. به نظر می‌رسد منظور از «م.ط» مراد طاهباز است که به گزارش ایران اینترنشنال در ۴ بهمن به همراه شماری دیگر از فعالان محیط زیست وابسته به موسسه حیات وحش میراث پارسیان از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شد. 

دولت آبادی در ادامه افزود که براساس گزارش‌های کتبی ارسالی از سوی یکی از نهادهای امنیتی به دادسرای «شهید مقدس» در روز ۱۹ دی‌ماه سال جاری مشخص شد که متهمان پرونده با هدایت افسران اطلاعاتی «سیا و موساد»، ماموریت‌های سه گانه‌ای را شامل «موضوعات زیست محیطی، نفوذ در جامعه علمی ایران و جمع آوری اطلاعات» از اماکن حساس و حیاتی کشور، از جمله پایگاه‌های موشکی کشور، دنبال می‌کرده‌اند.

بنا به گفته دادستان تهران، برخی از متهمان این پرونده به منظور شرکت در کنفرانس «منارید»، سفرهای متعددی را به «سرزمین‌های اشغالی» داشته‌اند که در کنفرانس مذکور افسر اطلاعاتی موساد اسرائیل نیز حضور داشته است.

دولت آبادی همچنین گفت که براساس اعترافات متهمان، اهدف کلی پروژه مشترک سازمان سیا و موساد، ایجاد بحران در برخی از حوزه‌های زیست محیطی ایران بوده است.

وی همچنین اذعان کرد که دو نفر از افسران سازمان اطلاعات آمریکا با هویت معلوم در پوشش‌های مختلف به ایران و برخی از استان‌های کشور سفر و اطلاعات جمع آوری شده را به آمریکا منتقل می‌کردند.

آن‌گونه که دادستان تهران ادعا کرد، طبق اسناد موجود، مؤسسه‌ حیات وحش در حدود یک دهه قبل در ایران با طراحی آمریکایی‌ها و به منظور تحقق اهداف مدنظر سرویس‌های اطلاعاتی سازمان سیا و موساد و جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده در حوزه‌های دفاعی و موشکی کشور ایجاد شده است.

دادستان تهران همچنین درباره کشفیات تازه در این پرونده گفت: « طبق تحقیقات انجام شده، اعضای این شبکه در برخی از مناطق استراتژیک کشور تعدادی دوربین در ظاهر برای رصد امور زیست‌محیطی نصب کرده بودند، که در واقع پوششی برای رصد فعالیت‌های موشکی کشور بوده و تصاویر و اطلاعات ثبت شده را برای بیگانگان ارسال می‌کرده‌اند».

جعفری دولت آبادی درباره چگونگی مرگ کاووس سیدامامی گفت که این متهم  پس از بازداشت و ارائه اسناد در فرایند تحقیقات از بازجوی خود برای پاسخ به سؤالات، فرصتی درخواست کرده بود که مورد پذیرش قرار گرفت، اما پس از مراجعه متهم به محل نگهداری خود در بازداشتگاه، با تدارک مقدمات، در سرویس بهداشتی اقدام به خودکشی کرد.

دولت آبادی تاکید کرد که دادستانی خواهان انجام کالبدشکافی بوده است ولی به دلیل عدم درخواست خانواده متوفی برای این اقدام، جسد جهت تدفین در اختیار خانواده متوفی قرار گرفت.

کاووس سید امامی به همراه چند تن از فعالان محیط زیست روز ۴ بهمن‌ماه به اتهام جاسوسی دستگیر شد. همسر سیدامامی روز جمعه ۱۹ بهمن پس از احضار به زندان، خبر مرگ همسرش را دریافت کرد.

همزمان با انتشار خبر درگذشت این فعال محیط زیست، دادستان تهران روز شنبه ۲۱ بهمن‌ماه از «شناسایی و دستگیری چند نفر به اتهام ارتباط با یک پرونده جاسوسی در ایران» خبر داد و گفت: «این افراد در قالب اجرای پروژه‌های علمی و محیط زیستی، اطلاعات طبقه‌بندی کشور در حوزه‌های استراتژیک را جمع آوری می کردند».

خودکشی سیدامامی در زندان با واکنش های زیادی همراه بود.

احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیات رئیسه مجلس، در خصوص جزئیات فیلم خودکشی کاووس سیدامامی، گفته است که او  پیراهن خود را از تن درآورد و آن را به شکل حلقه درآورد و سپس وارد سرویس بهداشتی سلول‌اش شد.

این در حالی‌ست که پیام درفشان، وکیل خانواده‌ی سیدامامی، روایتی متفاوت از فیلم خودکشی مطرح کرده است. درفشان روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، تصریح کرد که فیلم خودکشی سیدامامی مشخص نیست، اما آشکار است که او با پیراهنی بر تن به دستشویی می‌رود.

در پی درگذشت مشابه چند نفر از زندانیان در یکی، دو ماه اخیر در زندان‌های مختلف کشور، روز دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه ، ۴۳ نماینده از وزرای دادگستری و اطلاعات، خواستار توضیح درباره مرگ  زندانیان شدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More