شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خسروپناه از وضعیت کرسی‌های آزاداندیشی انتقاد کرد

 

عبدالحسین خسروپناه، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، مسؤول کرسی‌های آزاداندیشی و رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران از بی رونقی کرسی های آزاداندیشی انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، خسروپناه در سخنانی در نشست «آزاداندیشی، ضرورت‌ها، راهبردها و آسیب‌شناسی» در روز یکشنبه ۱۵ بهمن گفت در سه سال اخیر ۲ هزار «کرسی ترویجی» در کشور داشته‌ایم، اما تعداد «کرسی‌های نظریه‌پردازی» کمتر است.

او در مورد دانشگاه آزاد یادآور شد، مدیران سابق این دانشگاه از جمله میرزاده چندان پیگیر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی نبودند، «اما تیم جدید آقایان ولایتی و رهبر بر لزوم برگزاری این کرسی‌ها تاکید دارند». او افزود که در حال حاضر ۳۶ نظریه درباره آزاداندیشی در ایران ثبت شده است.

مسؤول کرسی‌های آزاداندیشی همچنین مدعی شد که برای «کرسی‌های نظریه‌پردازی» با وزیر اطلاعات، مسؤولان امنیتی سپاه و دادستانی کل کشور جلسه گذاشته و گفته اگر کاری درچارچوب قوانین است، ایشان حق دخالت ندارند و اگر اشکالاتی هست باید از چارچوب وزارت علوم برطرف شود.

خسروپناه که ۴ سال است مسؤولیت برگزاری کرسی های آزاداندیشی را بر عهده دارد، مدعی شد در این مدت «حتی یک مورد» دخالت از نهادهای فوق ندیده است. وی همچنین افزود: «جریانات مدعی اصلاح‌طلبی حاضر به مناظره نیستند و سخت می‌شود آنها را پای میز مناظره آورد. البته غیر از آقای صادق زیباکلام که اینگونه نیست».

«هیأت حمایت از کرسی های آزاد اندیشی» در سال ۱۳۸۱ و در پی فرمان رهبر ایران در مورد «نهضت تولید علم» از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد. این هیأت ۵ عضو دارد و وظیفه آن حمایت از نظریه پردازی و آزاداندیشی به سبک مطلوب حکومت ایران است.

خسروپناه از مهم‌ترین شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی و از نظریه پردازان قرائت رسمی از دین در ایران محسوب می‌شود. یکی از دغدغه های اصلی خسروپناه پاسخ دادن به اصطلاحا شبهاتی است که از طرف روشنفکران دینی در مورد قرائت رسمی از اسلام ایجاد می شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More