شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خرید ۷میلیارد دلار بمب‌ هدایت‌شونده آمریکایی ازسوی عربستان‌سعودی

 

به گفته‌ی منابع آگاه، عربستان توافق کرده است تا از پیمانکاران دفاعی ایالات متحده‌ی آمریکا، حدود ۷میلیارد دلار بمب هدایت‌شونده خریداری کند.

معامله‌ای که ممکن است به‌دلیل نقش سلاح‌های آمریکایی در کشتار غیرنظامیان یمنی ازسوی ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی، با مخالفت بعضی‌از قانون‌گذاران کنگره‌ی آمریکا روبرو شود.

خبرگزاری رویترز، چهارشنبه اول آذرماه، به‌نقل از منابع آگاه، گزارش داد که عربستان سعودی، در قالب قراردادی که بخشی از توافق ۱۱۰میلیارد دلاری خرید اسلحه از آمریکاست، از دو شرکت ریتون (Raytheon) و بوئینگ (Boeing)، در حدود ۷ میلیارد دلار بمب هدایت‌شونده خریداری خواهد کرد.

توافق ۱۱۰ میلیارد دلاری خرید اسلحه از آمریکا، اواخر اردی‌بهشت ماه سال جاری، همزمان با سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی، میان آن کشور و آمریکا امضا شد.  

البته هنوز وزارت امور خارجه‌ی آمریکا، کنگره‌ی آن کشور را به‌طور رسمی در جریان قرارداد فروش بمب‌های هدایت‌شونده نگذاشته است؛ اما بیش از یک سال است که فروش اسلحه به عربستان سعودی و دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، در کنگره‌ی آمریکا که باید چنین معاملاتی را تأیید کند، به‌شکل فزاینده‌ای مناقشه‌برانگیز شده است.

جنگ داخلی در یمن، با دخالت ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، از سال ۲۰۱۵ شدت گرفت. در این جنگ، ائتلاف عربی، از نیروهای دولتی آن کشور در برابر شبه‌نظامیان حوثی و هواداران علی عبدالله صالح، رئیس‌ جمهوری پیشین یمن که متحد ایران‌اند، حمایت می‌کند. سازمان ملل متحد در ماه مارس (اسفندماه) گذشته اعلام کرد که از زمان مشابه در سال ۲۰۱۵ تا آن زمان، حدود ۴۸۰۰ شهروند غیرنظامی در جنگ داخلی یمن کشته شده‌اند.

پیش از این، یک قرارداد ۱/۲۹ میلیارد دلاری فروش بمب‌های هدایت‌شونده ازسوی آمریکا به عربستان نیز، در سال ۲۰۱۶، ازسوی دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، به‌دلیل نگرانی‌ها درمورد کشتار غیرنظامیان در یمن، متوقف شده بود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More