شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خاوری؛ از محکومیت تا شایعه مرگ

 

موسی غضنفر‌آبادی، رییس دادگاه انقلاب از صدور حکم پرونده محمودرضا خاوری، مدیرعامل سابق بانک ملی ایران که به کانادا گریخته است خبر داده و گفت: «وی در محاکمه‌ای غیابی به حبس طولانی مدت، جریمه نقدی و بازگرداندن اموال محکوم شد.»

به گزارش ایلنا، حکم این پرونده روز شنبه ۱۸ آذر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب صادر شد.

موسی غضنفر‌آبادی، در تشریح حکم خاوری و سه متهم پرونده موسوم به «فساد سه‌هزار میلیارد تومانی» گفت: «خاوری به دلیل اخلال در نظام اقتصادی کشور به ۲۰سال و به دلیل اخذ رشوه به ۱۰سال حبس و جریمه نقدی ۳ میلیون دلار  محکوم شده است.»

وی افزود:« دستگاه قضایی ایران با فروش اموال وی  بخشی از محکومیتش را اجرا خواهد کرد.»

رییس دادگاه انقلاب تصریح کرد: «در صورت وجود شرایط اجرا، اشد این احکام اجرا می‌شود.»

غلامحسین اسماعیلی، رییس‌کل دادگستری استان تهران نیز اعلام کرد: «خاوری چهار عنوان اتهامی داشت که در کیفرخواست صادره از سوی دادسرا به آنها اشاره شده بود و دادگاه وی را در مورد هر چهار مورد اتهامی، محکوم کرده است.

 

  • شایعه خبر مرگ محمود رضا خاوری

در روزهای گذشته و درست قبل از اعلام حکم خاوری از سوی دستگاه قضایی خبری مبنی بر قتل محمودرضا خاوری در کانادا در شبکه‌های اجتماعی  منتشر شده است، این در حالی است که قوه قضاییه ایران نیز از این خبر اظهار بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش تسنیم، رییس‌کل دادگستری استان تهران دراین باره اظهارکرد: «من هم این خبر را دیدم اما بعید می‌دانم صحت داشته باشد ضمن اینکه مرجع تأیید یا تکذیب این خبر دادگستری نیست و باید مراجع دیگر در این خصوص اظهارنظر کنند.»

 

  • اختلاس سه هزار میلیارد دلاری

در شهریور ۱۳۹۰ مقامات و رسانه‌های ایران از کشف اختلاسی بزرگ در بانک‌های ایران خبر دادند که فردی به نام مه‌آفرید امیرخسروی توانست مبلغی در حدود ۳ هزار میلیارد تومان را از شبکه‌های بانکی ایران به سرقت ببرد. به نوشته رسانه‌های داخلی ایران این بزرگترین اختلاس در کل تاریخ ایران بوده‌است. این اختلاس بازتاب فراوانی داشت.

در این اختلاس ۷ بانک ایرانی نقش عمده داشتند و رقم اختلاس در سال ۸۸ کمتر از ۸۰ میلیارد تومان، در سال ۸۹ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۰ نیز  حدود ۳ هزار میلیارد تومان اعلام شد.

این اختلاس که از طریق بانک صادرات ایران انجام و کشف شده‌است منجر به لغو مجوز بانک آریا و دستگیری رئیس آن امیر منصور آریا و افراد دیگر شد.

بانک ملی، بانک سامان، بانک سپه، بانک صنعت و معدن و بانک پارسیان از جمله بانک‌هایی بودند که در این اختلاس نقش داشتند.

 

  • حذف نام خاوری از وب‌سایت اینترپل

محمودرضا خاوری، یکی از روسای بانک‌های ایران بود که در اختلاس ذکر شده شرکت داشت.

وی در حالی که تحقیقات مربوط به پرونده فساد سه هزار میلیارد تومانی در جریان بود برای شرکت در کنفرانسی بانکی از ایران خارج شد، و در هفته اول مهر ۱۳۹۰ به بهانه «مشکلات عصبی حادث‌شده و بیماری مزمن» از مقام خود استعفا داد و به کشور کانادا که تابعیت آن را دارا بود گریخت.

اگرچه در گذشته، نام خاوری در لیست افراد تحت تعقیب اینترپل وجود داشت، اما از اواسط مهر ۱۳۹۵، نام خاوری به عنوان یک شخص در حال تعقیب در وب‌سایت اینترپل مشاهده نمی‌شود.

اسماعیلی، رییس کل دادگستری استان تهران در مورد دستور جدید دادسرا در ارتباط با استرداد خاوری به پلیس اینترپل گفته است: «همان دستورات قبلی است و دستور جدیدی به اینترپل داده نشده اما قطعا در صورت قطعیت یافتن حکم صادره، دادسرا با جدیت بیشتری، استرداد خاوری را از طریق اینترپل پیگیری خواهد کرد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More