شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت کامل سخنگوی دولت ایران از سپاه در برابر آمریکا

 

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت ایران، در جلسه هفتگی خود با اصحاب رسانه، روز چهارشنبه ۱۸مهر، درباره موضع اخیر آمریکا درباره سپاه پاسداران گفت: «هر کشوری از سپاه انتقاد می‌کند باید در صف تروریست‌ها قرار بگیرد.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نوبخت تاکید کرد: «مواضع دولت در خصوص سپاه روشن است، سپاه یک ارگان ارزشی و از ارکان قدرت است. سپاه مدافع ملت و مهاجم به تروریسم است. جهان باید از سپاه برای مبارزه با تروریسم قدردانی کند.»

نوبخت درباره افزایش بودجه سپاه پاسداران به ۲۰ هزار میلیارد تومان برای توسعه طرح‌های این نهاد نظامی گفت: «این افزایش بودجه، مصوبه مجلس شورای اسلامی است و شورای نگهبان هم آن را تایید کرده است.»

روز گذشته و یک روز پس از هشدار شدید سردار سرلشگر محمد علی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران به آمریکا برای قرار دادن احتمالی نام سپاه درفهرست سازمان‌‌‌های تروریستی و احتمال افزایش تحریم‌های تازه علیه ایران، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز گفت: پاسخ ایران به تروریستی معرفی کردن سپاه پاسداران از سوی ایالات متحده آمریکا، «سخت، قاطع و کوبنده» خواهد بود و آمریکا باید تبعات و پیامدهای آن را بپذیرد.

برخی از منابع خبری در آمریکا گزارش دادند که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، در حال بررسی این موضوع است که به زودی سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. دونالد ترامپ همچنین قرار است تا روز ۱۵اکتبر-پنج روز دیگر- نظر خود را درمورد پایبندی یا عدم پایبندی ایران به برجام اعلام کند.

ترامپ تاکنون دوبار پایبندی ایران به برجام را اعلام کرده اما برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که دونالد ترامپ قصد دارد این‌ بار از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کند و همزمان برای اعمال فشار بیشتر بر ایران، سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد.
 

  • برخی دنبال کشاندن تشنج حرف‌های ترامپ به داخل هستند

نوبخت با بیان این که برخی به دنبال کشاندن تشنج حرف‌های ترامپ به کشورهستند، گفت: «بر کسی پوشیده نیست که دولت آمریکا چگونه است. ممکن است پایان هفته ترامپ حرف‌هایی بزند، این نباید باعث آشفتگی کشور ما شود، ما باثبات هستیم و در سخت‌ترین شرایط اقتصاد خود را کنترل می‌کنیم.»
وی افزود: «امروز ایران به عنوان یک کشور پایبند به تعهدات بین‌المللی قابل احترام است و آمریکا مورد احترام نیست. اگر شرایط به قبل از برجام بازگردد ما هم به سرعت می‌توانیم به شرایط قبل بازگردیم.»

 

  • راضی نمی‌شویم سیاست‌های ما موجب آسیب مردم اقلیم کردستان شود

سخنگوی دولت درباره نشست سه جانیه ایران و ترکیه و عراق در خصوص اقلیم کردستان گفت: «موضع جمهوری اسلامی ایران یک‌پارچگی کشور همسایه ما عراق است. دولت عراق از ما کمک خواست و معتقدیم باید به این کشور کمک کنیم و یک هماهنگی بین ایران ترکیه وجود دارد.»
وی افزود: «ما هیچگاه راضی نمی‌شویم که سیاست‌های ما موجب آسیب مردم اقلیم کردستان شود.»

 

  • باید منتظر گزارش وزارت اطلاعات درباره دری اصفهانی باشیم

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره محکومیت عبدالرسول دری‌اصفهانی، از اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای گفت: «با عنایت به این‌که مباحث جاسوسی و شناسایی بر عهده وزارت اطلاعات است، این نهاد باید گزارش دهد.» وی ادامه داد: «همانگونه که گزارش‌های این وزارتخانه در خصوص رد اتهام جاسوسی فرزندان یکی از سران قوا را تایید می‌کنیم باید منتظر گزارش وزارت اطلاعات در این خصوص هم باشیم.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران، روز یکشنبه ۱۶مهر از تایید حکم پنج سال زندان برای عبدالرسول دری اصفهانی خبر داد و اتهام او را جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان عنوان کرد. وی افزود که محکومیت او به پنج سال زندان در دادگاه تجدیدنظر تأیید و قطعی شده است. به گفته‌ی محسنی اژه‌ای، عبدالرسول دری اصفهانی دارای تابعیت دوگانه ایرانی و کانادایی است وبا دو سرویس- اطلاعاتی خارجی- مرتبط بوده است.

روز گذشته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، از اظهارنظر درباره محکومیت دری‌اصفهانی خودداری کرد.

 

  • محدودیت‌های تازه درباره خاتمی مصوبه شورای عالی‌امنیت‌ملی نیست

نوبخت در در پاسخ به سوالی درباره محدودیت تازه برای محمد خاتمی نیز گفت: «موضع رسمی دولت مشخص است و حتی رئیس‌جمهوراین موضع را تکرار کرد.  در مورد این‌که آیا این اعمال محدودیت مصوبه شورای عالی امنیت ملی است، باید بگویم که به هیچ وجه در این دولت و دولت قبلی در این خصوص مصوبه‌ای نداشته‌ایم و حتی سخنگوی قوه قضائیه هم گفت که این مساله جدید نیست.»

بحث ایجاد محدودیت های تازه برای محمد خاتمی به تازگی خبرساز شده است. محمد انجام، وکیل محمد خاتمی اعلام کرده که رئیس جمهوری پیشین ایران از اول مهرماه براساس حکم دادگاه ویژه روحانیت به ریاست ابراهیم رئیسی، به مدت سه ماه از حضور «در مراسم عمومی سیاسی، فرهنگی و تبلیغی» منع شده‌ است. حسن روحانی در سخنرانی اخیر خود در جمع دانشجویان بدون نام بردن از آقای خاتمی محدودیت های اعمال شده بر او را تنبیه خواند و از آن انتقاد کرد. او محمدخاتمی را فردی «تأثیرگذار» خواند که «تَکرار» کرد مردم پای صندوق بیایند.

 

  • پرونده برادر جهانگیری ارتباطی به این دولت ندارد

سخنگوی دولت درباره بازداشت برادر معاون اول رئیس‌جمهور گفت: «آقای جهانگیری با صراحت در این مورد موضع خود را اعلام کرده‌اند و این پیگیری‌ها از دولت قبل بوده است و هیچ ارتباطی به این دولت ندارد.»

وب‌سایت تابناک، ۱۴مهر، از بازداشت مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری و برادر معاون اول رئیس‌جمهور ایران خبر داد. اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی، بازداشت برادرش «مهدی جهانگیری» را تایید کرد و در اولین واکنش، پس از انتشار خبر دستگیری او، در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «اطلاع دقیقی از دلیل، چگونگی دستگیری، اتهام، ضابط و شاکی برادرم ندارم، البته وی هیچ‌گونه مسؤولیت و فعالیت دولتی ندارد.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More