شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت فعالان سیاسی خارج از کشور و کانون نویسندگان ایران از اعتراضات

 

یک هفته پس از اعتراضات گسترده در ایران، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی خارج از کشور، روز پنجشنبه ۱۴دی، در بیانیه‌ای از این اعتراضات حمایت کرده، اتصال آن به بیگانگان را عوام‌فریبی خوانده و خشونت علیه معترضان را محکوم کردند.

 

در این بیانیه که وبسایت زیتون آن را بازتاب داده، آمده است: «مردم جان به لب رسیده زیر فشارهای طاقت فرسای زندگی، در ده ها شهر ایران به خیابان ها آمده اند تا خود صدای اعتراض خویش باشند. این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی که بخش عمده قدرت را در دست دارد و حاضر نیست که تن به رای و خواست اکثریت ملت دهد.»
امضاءکنندگان این بیانیه، با گرایش های مختلف فکری و سیاسی از اعتراضات گسترده مردمی، از حق محروم ترین اقشار اجتماعی و جوانان بیکار و ناامیدی که اعتراض شان را به گوش همه می رسانند، حمایت کرده و نوشتند که هرگونه بهره برداری از اعتراضات مردمی برای رقابت‌ها و تصفیه حساب های سیاسی داخل حکومت را محکوم می‌کنند.  
نویسندگان این بیانیه مردم را به پرهیز از خشونت دعوت کرده و خطاب به آنان نوشتند که نگذارید برنامه سرکوب وسیع و خونین شما اتفاق بیفتد.

به گفته‌ی نویسندگان این بیانیه حکومت ایران دو راه بیشتر ندارد: «تن دادن به خواست های مردم به جای تیغ کشیدن به روی آنان، و یا  سرکوب این جریان وسیع که جز از راه‌های خونین میسر نیست.»

این بیانیه خطاب به حاکمان جمهوری اسلامی می‌افزاید: «حتی اگر در کوتاه‌مدت نیز این جریان وسیع و گسترده مردمی در سراسر کشور را سرکوب کنید، شعله‌های کینه ای را بر می‌افروزید که پس از مدتی دوباره به صورت وسیع‌تر و خشن‌تری برخواهد خاست. آگاه باشید که در پیش‌گرفتن سرکوب مهم‌ترین عامل به خطر افتادن امنیت ملی و به طمع افتادن قدرت های سلطه جوی جهانی و منطقه ای است.»

محسن کدیور ، رضا علیجانی ،  جواد اکبرین، فرخ نگهدار، بابک امیر‌خسروی، حسن یوسفی اشکوری‌، مهدی فتاپور، جمشید اسدی، و شمار دیگری از فعالان سیاسی و مدنی از جمله امضاءکنندگان این نامه هستند.

هم‌زمان کانون نویسندگان ایران نیز در بیانیه‌ای با اعلام حمایت از اعتراضات مردمی در ایران،  هر‌گونه اقدام سرکوب‌گرانه و تهدید و کشتار مردم بی‌دفاع، و هرگونه برخورد ضد‌انسانی با تجمع‌های اعتراضی را محکوم کرده و گفتند که در کنار مردم ایستاده‌اند.

 

در همین ارتباط ۵۹هنرمند ایرانی خارج از ایران نیز در بیانیه‌ای از تظاهرات و اعتراضات مردمی حمایت کرده‌ و ضرب و شتم، بازداشت و کشتن ده‌ها نفر در این اعتراض‌ها را محکوم کرده و اعلام کردند که در کنار مردم ایستاده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More