شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حمایت دانشجویان مریوانی از اعتصاب بازاریان کردستان؛ اولین واکنش وزارت کشور به اعتصاب‌ها

 

درحالی‌که دانشجویان دانشگاه مریوان طی یک اقدام اعتراضی از اعتصاب بازاریان کردستان  حمایت کردند، وزارت کشور، پس از گذشت یک هفته به اعتصاب‌ها واکنش نشان داده و گفت، که مرزنشیان در این اعتصاب‌ها دخالتی ندارند.

با وجود اظهارات مدیرکل امور مرزی وزارت کشور مبنی بر عدم شرکت مردم در این اعتصاب، بازاریان در شهر بانه و چند شهر دیگر روز یکشنبه ۲ اردیبهشت نیز با خودداری از بازکردن مغازه‌ها به اعتصاب ادامه دادند.

 

اعتصاب بازاریان در شهر بانه

 

به گزارش رسانه‌های محلی،‌ همزمان، در شهر مریوان، علاوه بر بازاریان، دانشجویان دانشگاه پیام نور نیز با در دست‌گرفتن پلاکاردهایی حاوی شعارهایی حمایت خود را از اعتصاب‌کنندگان کردستان اعلام کردند.

دانشجویان شعارنوشته‌هایی به هر دو زبان فارسی و کردی از جمله «نان و کار»، «نه به بستن مرزها»، «مردم کرد در آستانه گرسنگی‌اند» و «مقاومت تا پیروزی» بر حمایت خود از بازاریان تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، روز یکشنبه ۲ اردیبهشت‌ماه، شهریار حیدری، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تجمعات اعتراضی مردم چند شهر مناطق مرزی گفت که در برخی از شهرهای کردستان تعدادی تاجر و مغازه‌دار پشت قضیه بودند.

مدیرکل امور مرزی کشور ضمن تاکید بر تغییر چرخه ورود کالا و تجارت در این مناطق گفت:« ما امتیازاتی را برای مرزنشینان قائل هستیم و به دنبال این موضوع هستیم که در این چرخه یک عده‌ای دلال که حق مرزنشینان را می‌خورند از چرخه حذف شوند و امتیازاتی که دولت در نظر گرفته به مردم مرزنشین داده شود.»

 

 

 

او با رد شرکت مردم و یا به گفته او «مرزنشینان» در این اعتراض‌ها گفت که  «این تجمعات غیرقانونی بوده و مردم مرزنشین هیچ گونه دخالتی در آن نداشتند».

حیدری با اشاره به اینکه «مغازه‌دار باید از طریق مسیرهای قانونی کالای مورد نیاز خود را تامین کند»، گفت که «همه چیز که نباید از کوله‌بری تأمین شود».

بازاریان کُرد در استان‌های آذربایجان‌غربی، کرمانشاه و کردستان، از روز یکشنبه ۲۶ فروردین، در اعتراض به بسته‌ماندن مرزها، بالارفتن گمرک، دست به اعتصاب زدند و این اعتصاب در برخی از این شهرها همچنان ادامه دارد.

به‌دنبال گسترده شدن اعتصاب بازاریان شامگاه روز چهارشنبه ۲۹ فروردین، سعید جلیلی، عضو ارشد شورای عالی امینت ملی در مسجد جامع شهر بانه حضور یافت. این نشست با اعتراض مردم به دلیل عدم گرفتن «پاسخی قانع‌کننده»، نیمه‌کاره رها شد.

عبدالله رمضان‌زاده، دبیر و سخنگوی دولت محمد خاتمی، در واکنش به فرستادن سعید جلیلی به شهر بانه ، گفته که «به جای اعزام آقای جلیلی، وزیر بازرگانی را بفرستید.»

 

حمایت دانشجویان مریوان از اعتصاب بازاریان
ادامه اعتصاب بازاریان و کسبه در بانه
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More