شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حضور احمدی‌نژاد در ابوموسی، رشته‌های لاریجانی را پنبه کرد

 

علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران معتقد است هنگامی‌که علی لاریجانی و ولیعهد امارات سعی داشتند که با تفاهم‌نامه‌ای به دعوای تملک برسر ۳ جزیره ایرانی خاتمه دهند، حضور ناگهانی احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی همه‌چیز را برهم زد و به تعبیری رشته‌های لاریجانی را پنبه کرد.

صالحی در گفت‌وگو با روزنامه همشهری، دراین رابطه این گونه توضیح داد که: « یک پرونده قدیمی درباره سه جزیره ایرانی (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) وجود داشت و ما توافق كرده بوديم كه اين مساله را طبق پيشنهاد ايران براساس تفاهم علی لاريجانی و وليعهد امارات جلو ببريم. در يك مقطعی آنها برای مدتی سكوت كرده بودند و برخلاف رويه معمول موضوع جزاير را در نشست‌های شورای همكاری خليج‌فارس مطرح نمی‌كردند. بله بيش از يك سال سكوت كردند، به اين اعتبار كه هر دو طرف برای مذاكرات دوجانبه اعلام آمادگی كرده بوديم.»

معاون رئیس جمهور درباره عدم هماهنگی سفر احمدی‌نژاد با وزارت امورخارجه گفت: «من از اخبار صداو سيما متوجه شدم آقای احمدی‌نژاد به ابوموسی رفته است. وزير امور خارجه امارات فكر كرد من مطلع هستم اما من از اخبار فهمیده بودم و این کار را تا حدودی خراب کرد.»

به گفته‌ی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی و ایراد سخنرانی در آنجا از سوی این مقام رسمی جمهوری اسلامی باعث بازتاب‌های فراوانی بود. به‌گونه‌ای که وزیرامورخارجه امارات واکنش نشان داد. صالحی همان زمان در پاسخ به واکنش‌های مقامات عربی به آن‌ها گفته‌ بود: «ابوموسي سرزمين ماست و آقاي رئيس‌جمهور بنا به تشخيص خود اقدام به بازديد از آن منطقه كردند.»

چهارشنبه ۲۳ فروردین سال ۹۱، محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری وقت، در چارچوب سفرهای استانی خود به استان هرمزگان رفت و از جزیره ابوموسی دیدار کرد. او در سخنرانی خود در این شهر درباره نام خلیج فارس گفت: «برخی حقايق هم‌چون خورشيد می‌‌درخشند و نيازی به تكرار و تاكيد بر آن‌ها نيست از جمله نام خليج فارس كه همه اسناد تاريخی گواه بر اين است كه نام اين پديده طبيعی در طول تاريخ همواره خليج فارس بوده است.»
این سخنان و هم‌چنین سفر احمدی‌نژاد به ابوموسی با واکنش تند مقامات کشور امارات متحده عربی، اتحادیه عرب، اتحادیه بین‌المجالس و شورای همکاری خلیج فارس همراه شد.

وزیر خارجه امارات، اتحادیه عرب، اتحادیه بین‌المجالس و شورای همکاری خلیج فارس، سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی را "تحریک‌آمیز" دانسته‌اند اما مقامات ایرانی در مقابل، این سفر را یک امر داخلی عنوان کردند.

سه جزیره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک تا سال ۱۹۷۱ میلادی تحت الحمایه بریتانیا بود. پس از عقب نشینی نیروهای نظامی بریتانیا از خلیج فارس، این جزایر مجددا به کنترل ایران درآمد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More