شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

حسن روحانی: دولت به‌دنبال افزایش نرخ ارز برای جبران کسری بودجه نیست

 

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، دوشنبه‌شب، دوم بهمن‌ماه، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه‌ی اول سیمای جمهوری اسلامی، به موضوعات مختلفی پرداخت.

رئیس‌‌جمهوری در ابتدای این گفت‌وگو که مجری آن رضا رشیدپور، مجری شناخته‌شده‌ی تلویزیونی بود، با اشاره به حادثه‌ی نفت‌کش سانچی، ضمن تلخ خواندن این حادثه، گفت که علی‌رغم کاهش امیدها به موفقیت عملیات نجات، همه‌ی تلاش‌ها برای نجات کارکنان این نفت‌کش، ادامه پیدا کرد. او گفت که برای روشن‌شدن علت این حادثه، باید منتظر نتیجه‌ی بررسی جعبه‌سیاه سانچی ماند.

 روحانی در بخشی از سخنان خود، با اشاره به اعتراض‌های اخیر در ایران، ضمن تأکید بر حق قانونی مردم برای اعتراض، گفت که موضوع امنیت جامعه، نباید با این اعتراض‌ها خدشه‌دار شود.

او در مورد فیلتر شدن بعضی شبکه‌های اجتماعی، گفت که گاهی اوقات، این کار لازم است، اما دولتش  نگذاشته فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی دائمی شود.

روحانی همچنین تأکید کرد: «برای این‌که فضا باز بماند، دولت خیلی زجر کشید ».

رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر این‌که چرا با اتومبیل ضدگلوله به محل زلزله‌ی کرمانشاه سفر کرده، به‌طور غیرمستقیم به بی‌نظمی و ناامنی ناشی از وقوع زلزله  اشاره کرد.

روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در ارتباط با زلزله و بافت‌های فرسوده، به طرح دولت برای بازسازی بافت‌های فرسوده در تهران و دیگر شهرها اشاره کرد و گفت که اولین قدم‌ این طرح، در تهران و سال آینده، در دیگر شهرها اجرا خواهد شد. او هدف ازاین طرح را مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر زلزله‌های با قدرت حدود ۷ ریشتر، عنوان کرد.

رئیس‌جمهوری همچنین با انتقاد از طرح مسکن مهر و بیان این‌که دولت نسبت‌به اجرای مسکن مهر متعهد است و این کار را به پایان خواهد برد، افزود: «درست‌کردن یک قوطی به نام مسکن مهر، مسکن نیست».

او درخصوص بالا‌رفتن قیمت ارز، تأکید کرد که «دولت به‌دنبال افزایش نرخ ارز برای جبران کسری بودجه نیست»و با دادن وعده‌ی «تامین ارز کافی» ازسوی دولت، گفت که در زمینه‌ی ارز کمبود نداریم و در آینده نیز وضع بهتر خواهد شد.  

روحانی در پاسخ به سؤالی در رابطه با سپرده‌های مردم به بعضی مؤسسات اعتباری و مشکلاتی که برای عده‌ی زیادی از سپرده‌گذاران ایجاد شده است، ضمن وعده‌دادن برای پی‌گیری این مشکل ازسوی دولت، گفت که مردم نباید به سود بالا، حتی ازطرف بانک‌ها اعتماد کنند. او تأکید کرد که دولت دستور داده تا از صدور هرگونه مجوز برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری جدید از این دست، خودداری شود. 

رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به مشکل زیست‌محیطی ریزگردها، گفت که این معضل عوامل داخلی و خارجی دارد که در رابطه با منشأ خارجی آن، دولت باید با دولت‌های منطقه همکاری کند. 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More