شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جلوگیری از درمان در زندان، به سرطان و تخلیه چشم علیرضا رجایی انجامید

 

علیرضا رجایی، روزنامه‌نگار و فعال ملی-مذهبی، که به‌علت بیماری سرطان سینوس تحت عمل جراحی قرار گرفت ، چشم راست و بخشی از سمت راست صورتش را از دست داده است.

علیرضا رجایی طی سال‌های ۹۰ تا ۹۴ در زندان دچارعفونت شدید دندان شد، اما به‌ دلیل خودداری مسئولان بند ۳۵۰ سپاه پاسداران از اعزام او برای معالجه به بیرون از زندان ، به سرطان سینوس مبتلا شد. پیشتر نیز مادرعلیرضا رجایی به وبسایت کلمه گفته بود با تشدید عفونت دندان او، پزشکان زندان، پزشکی قانونی و بیمارستان بقیه الله به جد توصیه کرده بودند که درمان او باید در مراکز درمانی و تخصصی خارج از زندان پیگیری شود، اما مقام‌های قضایی اجازه درمان نداند.

به گفته‌ی نزدیکان این روزنامه‌نگار، او با پشت‌سر گذاشتن چهار دوره شیمی درمانی و۳۵ جلسه رادیوتراپی، روز یک‌شنبه ۵ شهریور، پزشکان ناگزیر شدند یک جراحی سنگین بر روی صورت او انجام دهند. در این جراحی ۱۴ ساعته، پزشکان مجبور شدند تا بخشی از فک و گونه راست علیرضا رجایی را برداشته و نیز چشم راست او را تخلیه کنند.
علیرضا رجبیان، از اعضای تیم پزشکی علیرضا رجایی در خصوص آخرین وضعیت او به روزنامه «ایران» گفته است: «در حال حاضر خطر اولیه رفع شده اما با توجه به درد شدید ایشان همچنان در وضعیت نیمه بیهوشی نگهداری می‌شود که امیدواریم بتوانیم با بهبود شرایط ، روز سه‌شنبه این وضعیت را پایان دهیم.» به گفته این پزشک متخصص، علیرضا رجایی هم اکنون در بخش آی.سی.یو بیمارستان امیر‌اعلم بستری است و تا چند روز آینده نیز ممنوع‌الملاقات خواهد بود.»  دکتر رجبیان افزوده: «تومور ایشان به طور کامل خارج شده و متخصصین پاتولوژیست‌ نیز بعد از معاینه معتقدند که اطراف این تومور نیز سلول سرطانی وجود ندارد.»

علیرضا رجایی، از اعضای جریان ملی - مذهبی، مدیر انتشارات گام‌نو و از اعضای سابق هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران بود. او در دوره‌‌های مختلف، دبیر گروه سیاسی روزنامه‌های اصلاح‌طلب جامعه، توس، نشاط، خرداد و عصر آزادگان بود. روزنامه‌هایی که بعدها جملگی به دستور سعید مرتضوی توقیف شدند.

 

روزنامه‌های اصلاح‌طلب

 

علیرضا رجایی بعد از انتخابات مناقشه برانگیز سال ۱۳۸۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و پس از مدتی آزاد شد، اما مجددا در اردیبهشت‌ ۱۳۹۰ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، چهار سال را در زندان گذراند و در همان زندان بود که به بیماری سرطان سینوس مبتلا شد. او پیشتر و در سال  ۷۹ نیز به ۳ سال زندان و ۵ سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده بود.

علیرضا رجایی در انتخابات مجلس ششم کاندیدای شهر تهران و جزو ۳۰ نماینده منتخب مردم بود، اما شورای نگهبان با ابطال بیش از ۷۰۰ هزار رأی، او را از فهرست نامزدهای پیروز خارج و به‌جای او، غلامعلی حداد عادل، از چهره‌های اصولگرا را روانه مجلس کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More