شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

جزایری: زرادخانه‌های اسرائیل در آینده، متعلق به فلسطینی‌هاست

 

مسعود جزایری، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران، روز پنجشنبه ۱۶آذر، در واکنش به اظهارات ترامپ در خصوص تغییر پایتخت اسراییل از تل‌آویو به بیت‌المقدس و انتقال سفارت آمریکا به این شهر هشدار داد: «زرادخانه تسلیحاتی رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک متعلق به فلسطینی‌هاست و مردم آمریکا باید بدانند مشکلات آن ایام ریشه در سیاست‌های امروز حاکمان شرور کاخ سفید دارد.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با انتقاد از این تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «اسرائیل، غاصب سرزمین فلسطین است و تداوم مبارزات مردم فلسطین علیه این غده سرطانی، حاکی از آن است که اشغالگران هرگز روی آرامش را نخواهند دید و راهی جز ترک این سرزمین و یا زوال و نابودی ندارند.»
وی افزود: «تحلیل غلط حاکمان آمریکا و غاصبان اسرائیلی مبنی بر اینکه در شرایط ویژه منطقه و وضعیت ناهنجار ارتجاع عرب خواهند توانست اهداف درازمدت خود درباره سرزمین فلسطین را محقق سازند، همچون دیگر برآوردهای آن‌ها درباره عراق، سوریه، یمن و سایر جاهای دیگر جز ناکامی در پی نخواهند داشت.»
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، روز چهارشنبه ۱۵آذر، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس را تایید کرد و رسما بیت المقدس را پایتخت اسرائیل خواند.

این تصمیم آمریکا موجی از نارضایتی و مخالفت را از سوی رهبران کشورهای جهان به دنبال داشت. از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، که گفت که این تصمیم به این معنی است که آمریکا نقش خود به عنوان میانجی‌گر صلح را رها کرده است.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، گفته است: «من نمی‌توانم نگرانی عمیق خودم را در مورد اتفاقاتی که در روزهای اخیر رخ داده است، پنهان کنم. در عین حال من قویاً از همه طرف‌های درگیر در این مسأله خواهش می‌کنم که به وضعیت کنونی این شهر مقدس احترام بگذارند و بر مبنای قطع‌نامه‌های سازمان ملل متحد در مورد آن عمل کنند.»

مولود چاوش اغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت که این تصمیم غیرمسئولانه و برخلاف قوانین بین المللی و قطعنامه های مرتبط سازمان ملل است.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه گفت که تصمیم دونالد ترامپ برای شناسایی بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل تاسف‌بار است.

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز تصمیم دونالد ترامپ به انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس و پایتختی این شهر را تصمیمی از سر ناتوانی خواند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More