شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

توقف فعالیت خط هفت مترو به دلیل نواقص متعدد

 

برابر اعلام مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، خط هفت متروی تهران به علت نواقص متعدد در جنبه‌های عمرانی، تجهیزاتی و سامانه‌های ایمنی و کنترلی، از روز دوشنبه هشتم آبان ماه ۱۳۹۶ تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌شود.
به گزارش شرکت بهره‌برداری متروی تهران ، این تصمیم پس از بررسی‌های دقیق کارشناسی و با توجه به ضرورت حفظ ایمنی و سلامت شهروندان اتخاذ شده است. در نتیجه این بررسی‌ها مشخص شده است که راه‌اندازی خط ۷ مترو از ابتدا مغایر با استانداردهای ضروری و ناقض اصول ایمنی بهره‌برداری بوده است.
موضوع اشکالات خط هفت متروی تهران پیش از این هم از سوی برخی اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران در دوره چهارم و دوره اخیر مورد انتقاد قرار گرفته بود.

متروی خط ۷ از شهرک امیرالمؤمنین (قصر فیروزه) و در کنار ورزشگاه تختی در جنوب شرقی تهران آغاز شده و در نهایت  پس از طی کردن  مسیر شرقی- غربی و تقاطع با خط یک در ایستگاه مولوی و چند تقاطع دیگر، وارد میدان صنعت در شهرک غرب می شود که در انتها به میدان کتاب در سعادت آباد می‌رسد.

هشدارهای امنیتی برای نخستین بار از سوی اعضای شورای چهارم، بخصوص رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران متوجه این خط مترو شد.

حافظی، سه‌شنبه ۱۳ تیرماه  پس از شنیدن گزارش معاون حمل و نقل شهرداری تهران در خصوص وضعیت متروی خط ۷  گفت: «بر اساس برنامه باید ۸۷ درصد هواکش‌های این خط  فعال باشد اما تنها ۱۴ درصد آنها فعال است». او همچنین استاندارد واگن‌های این خط را ۱۰ درصد اعلام کرد و به مسؤولان حمل و نقل شهرداری هشدار داد که در مسیر ۲۲ کیلومتری از خط ۷ متروی تهران سیستم هواکش و راه‌های خروج و فرار به تعداد لازم وجود ندارد و با توجه به این‌که در مقطعی فاصله یک ایستگاه تا ایستگاه بعدی ۶ کیلومتر است، این جای نگرانی دارد.»

انتقادها و اخطارهای حافظی موثر واقع نشد و خط هفت، تیر ماه امسال و در آخرین روزهای کار محمد باقر قالیباف، شهردار وقت تهران افتتاح شد.

با گذشت حدود سه ماه از افتتاحیه این خط، ۲۶مهرماه  شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران، بار‌دیگر نسبت به عدم رفع نواقص و تشریح دلایل ایمنی  این خط مترو پرداخت و از مسؤولان خواست که در این رابطه فکر اساسی کنند.

این انتقادها و گزارش‌های موجود در بدنه کارشناسی شرکت موجب شد که تصمیم در این‌باره به نظر نهایی یک تیم کارشناسی محول شود که اکنون این گروه نظر نهایی خود را اعلام کرده‌اند.
بر اساس اعلام کارشناسان، متخصصان و بازرسان فنی که بازدیدهای مکرری از این خط داشته‌اند، مشخص شده است که خط ۷ مترو به لحاظ مواردی همچون:
۱. عدم وجود سامانه علامت‌دهی (سیگنالینگ) و سامانه کنترل حفاظت خودکار ATP
۲. عدم نصب حتی یک هواکش در تونل‌ها که در تعارض با استانداردهای موجود است،
۳. نواقص سیستم برق‌رسانی و عدم راه‌اندازی سیستم کنترلی برق (اسکادا) و موارد دیگر این خط از روز دوشنبه ۸آبان تا زمان برطرف شدن اشکالات موجود و تضمین ایمنی سفرهای شهروندان، متوقف می شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More