شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
اندیشکده خاورمیانه:

تسلط سپاه بر اقتصاد ایران با تحریم‌های جدید بیشتر می‌شود

 

اندیشکده آمریکایی انستیتوی خاورمیانه (Middle East Institute) در گزارشی می‌نویسد که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، به تسلط بیشتر سپاه پاسداران بر اقتصاد این کشور منجر خواهد شد.

در این گزارش آمده است:

در آغاز سال جاری، امیر حاتمی، وزیر دفاع ایران، گفته بود آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر مذهبی کشور، به سپاه پاسداران دستور داده است که فعالیت‌های اقتصادی خود را کاهش دهند و این امیدواری را دامن زده بود که رژیم ایران تصمیم گرفته است تسلط سپاه بر اقتصاد را کاهش دهد تا اقتصاد آسیب‌دیده کشور ترمیم شود.

با این حال، در همان زمان هم فرماندهان سپاه بلافاصله هرگونه تصوری مبنی‌بر این‌که آن‌ها دخالت اقتصادی خود در بخش‌های نفت و گاز را پایان خواهند داد و منافع مالی خویش را نادیده خواهند گرفت را باطل اعلام کردند.

بیانیه اخیر عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه خانم‌الانبیا که بازوی اصلی فعالیت‌های اقتصادی سپاه است، نشان می‌دهد که کاملاً برخلاف نظر امیر حاتمی، سپاه پاسداران اکنون با توجه به خروج سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی از ایران به‌خاطر تحریم‌های جدید آمریکا، قصد دارد دامنه فعالیت‌های اقتصادی خود به‌ویژه در بخش انرژی را حتی بیش از پیش گسترده‌تر کند.

عبداللهی ۲۲ خردادماه، اعلام کرد که سپاه قرار است در سال جاری شمسی، «۴۰ پروژه عظیم اقتصادی» را در راستای طرح اقتصاد مقاومتی، به‌پیش ببرد.

اما با وجود این‌که به گفته عبداللهی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اقتصادی موردنظر قرارگاه خاتم‌الانبیا، رسیدگی به وضعیت بحرانی کمبود آب در ایران است، خود سپاه با دست‌داشتن در طرح سد سازی‌های بی‌رویه، از مسؤولان اصلی به‌وجود آوردن بحران آبی در ایران به‌شمار می‌آید.

گزارش انستیتوی خاورمیانه در نهایت می‌افزاید: «همان‌طور که وزیر خزانه‌داری آمریکا متذکر شده است، سپاه پاسداران با استفاده از سودهای کلان خود در فعالیت‌های اقتصادی قرارگاه خاتم‌الانبیا، آن‌ها را خرج فعالیت مخفیانه نظامی در منطقه، دست‌یابی به بمب هسته‌ای و حمایت از تروریسم بین‌المللی می‌کند».

 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More