شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تذکر یک نماینده ؛ ادامه حصر هزینه سنگینی برای نظام دارد

 

با بالا گرفتن واکنش‌ها به رفع حصرٍ رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸، پس از علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز سه‌شنبه ۳۱مرداد، یک نماینده‌ی دیگر مجلس شورای اسلامی درباره موضوع حصر در صحن علنی مجلس تذکر داد.
به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت، پروانه سلحشوری، نماینده مردم تهران، با تذکر به وزرای اطلاعات و کشور در جهت رسیدگی به وضعیت محصوران، گفت: «بیش از ۶ سال و نیم از حصر محصورین می‌گذرد، آقای کروبی این روزها از نظر سلامتی در وضعیت بغرنجی به سر می‌برد. وضعیت سلامت میرحسین موسوی و خانم دکتر زهرا رهنورد هم بسیار نگران کننده است.»
این عضو فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی افزود: «متاسفانه کار تا آنجا پیش رفته است که شیخ مهدی کروبی برای اینکه دادگاه عادلانه ای برای وی برگزار شود مجبور به اعتصاب غذا شده است.»
این نماینده مجلس افزوده: «خوشبختانه با توجه مسئولین نظام و برآورده شدن شرط ایشان مبنی بر بیرون رفتن زندان‌بانان از داخل منزل ایشان اعتصاب غذای خود را شکسته است اما وضعیت سلامتی ایشان بسیار خطرناک است.»
این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح شرایط محصوران و بالا گرفتن نگرانی‌ها از وضعیت سلامت آنها گفت: «محصوران از نظر سنی مسن هستند و هر لحظه ممکن است اتفاق ناگواری برای آنها پیش بیاید، سن بالا و درگیر بودن و انواع بیماری به اضافه منع ارتباطات باعث شده است روز به روز حال آن‌ها بدتر شود و سلامت آن‌ها تهدید شود.» او هشدار داد ادامه حصر هزینه سنگینی برای نظام خواهد داشت.

روز گذشته نیز علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، درنامه‌ای سرگشاده به غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، از سخنگوی قوه‌ی قضائیه پرسیده که چرا با درخواست مهدی کروبی برای محاکمه‌ی علنی کسانی که حصر خانگی شده‌اند، مخالفت می‌شود؟ آیا این امر شائبه‌ی هراس از روشن‌شدن حقایق را ایجاد نمی‌کند؟ او خواستار تمکین به قانون شد بود و گفته بود بهتر است سنت غلط حصر خانگی در جمهوری اسلامی برچیده شود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، روز یکشنبه ۲۹مرداد، خروج نیروهای وزارت اطلاعات از منزل کروبی را دروغ محض خواند و درباره خواسته مهدی کروبی درخصوص برگزاری دادگاه علنی گفت: «تا زمانی که مصوبه شورای عالی امنیت ملی درباره حصر وجود دارد، نمی‌توان از دادگاه علنی حرف زد».
 

مهدی کروبی، از رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، پس از سپری کردن بیش از شش سال ونیم درحصر خانگی و پشت سرگذاشتن دو عمل جراحی قلب،  روز چهارشنبه ۲۵ مرداد، دست به اعتصاب غذای خشک زد. او شروط شکستن اعتصاب غذایش را خروج مأموران امنیتی از منزل و برگزاری دادگاه علنی اعلام کرد. مهدی کروبی  پس از ملاقات با معاون وزیر اطلاعات و وزیر بهداشت و وعده‌ی آنها مبنی بر اجرای مطالبه‌ی اول برای بر خروج ماموران امنیتی از خانه‌ و تلاش برای تحقق خواسته‌ی دوم، برای برگزاری دادگاه علنی، اعتصاب غذای خود را شکست.

مهدی کروبی به همراه میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، از رهبران معترض به نتایج انتخابات ۸۸، از بهمن ماه ۸۹ بدون تشکیل دادگاه و حکم قضائی در حصر خانگی هستند. در این سال‌ها بسیاری از چهره‌های سیاسی و مدنی خواستار توقف حصر از این افراد شده‌اند. رفع حصر همچنین به‌عنوان یکی از مطالبه‌های اصلی بخشی از رأی‌دهندگان به حسن روحانی در دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ بود. با این حال مقام‌های قوه قضاییه با این استدلال که تصمیم به حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸، مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی است، از رفع حصر خودداری کرده‌اند. حسن روحانی به‌عنوان رئیس شورای امنیت ملی صدور چنین مصوبه‌ای را رد کرده و علیرغم وعده برای رفع حصر تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نداده است.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More