شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تخت روانچی: اگر برجام برای ما منافعی نداشته باشد، از آن خارج می‌شویم

 

مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر حسن روحانی رئیس جمهور ایران، با تاکید دوباره بر این‌که ما اولین کشوری نخواهیم بود که از برجام خارج می شویم، گفته است: «اگر برجام برای ما منافعی نداشته باشد از آن خارج می‌شویم، اما دنیا باید بداند مسئولیت این اقدام با کیست.»

به گزارش خبرگزاری تسنیم، او روز چهارشنبه ۲۰دی‌ماه، افزوده است: « تصمیم ما منوط به این است که از منافع برجام بهره‌مند شویم. اگر آمریکا از برجام بیرون برود در صورتی که اروپایی‌ها پای کار بایستند و ضررهای ناشی از تحریم‌های مجدد ما را جبران کنند، در آن صورت ما وارد فضای جدیدی می‌شویم.»
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری همچنین گفت: «اروپایی‌ها صحبت‌هایی کرده‌اند و مقامات اروپایی از خانم موگرینی تا سران اروپایی به‌صراحت نظرشان را درباره برجام بیان کرده‌اند که آخرین نمونه آن‌را در جلسه اخیر شورای امنیت سازمان ملل مشاهده کردیم، با این حال این را که در عمل چه خواهد شد نمی‌دانیم و هنوز زود است دراین‌باره قضاوت کنیم.»
تخت روانچی که از اعضای گروه مذاکره کننده توافق برجام هم بود، همچنین گفته: «حدود یک سال است ما آمادگی‌های لازم را ایجاد کرده‌ایم، مبنی بر این‌که اگر برجام نباشد چه اتفاقی در کشور رخ می‌دهد و روابط با کشورها به چه‌سمت‌وسویی می‌رود.»
پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ، واشنگتن یک بار پایبندی ایران به برجام را تایید کرد و در تازه‌ترین موعد تصمیم‌گیری در باره آن، برجام را به کنگره واگذار کرد تا نمایندگان کنگره درباره تعلیق یا اعمال مجدد تحریم‌های مرتبط با برجام تصمیم‌گیری کنند. کنگره در موعد مقرر تصمیم‌گیری درباره برجام را مسکوت گذاشت و حال دولت آمریکا گفته که احتمالا تا روز جمعه تصمیم خود در این‌باره را اعلام خواهد کرد. بسیاری احتمال می‌دهند که اعتراضات اخیر و سرکوب معترضان توسط حکومت ایران، می‌تواند بر تصمصم ترامپ اثر بگذارد. ترامپ پیشتر گفته بود: «پول‌هایی که بعد از برجام به دست حکومت ایران رسیده، برای «ماجراجویی‌های رژیم در منطقه» و «تروریسم در جهان» هزینه شده است.»

مجید تخت روانچی گفته: «اگر ترامپ و آمریکا از برجام خارج شود، عکس العمل ما به‌سرعت عملیاتی خواهد شد و آمریکاییها از سرعت عمل ما تعجب خواهند کرد.» او در پاسخ به این سوال که قبل از توافق برجام ایران تحت چندین قطعنامه تحریمی شورای امنیت بود در صورت خروج آمریکا از برجام تکلیف این قطعنامه‌ها چه می‌شود، گفت: «این قطعنامه‌ها با قطعنامه 2231 شورای امنیت لغو شده است؛ اگر آمریکا اعلام کند از برجام خارج می‌شود، دیگر به‌عنوان عضو توافق برجام نخواهد بود.»
وی افزود: «این اقدام آمریکا به‌عنوان نقض فاحش برجام است و با خروج از این توافق دیگر آمریکا در برجام نقشی ندارد که صحبتی از قطعنامه‌های شورای امنیت بکند.»
معاون سیاسی دفتر رئیس جمهوری تأکید کرد: «ما از ابتدا هم گفتیم تا وقتی در برجام خواهیم ماند که برای ما منافعی داشته باشد.»

  • ظریف عازم روسیه شد

هم‌زمان، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای گفت‌و‌گو درباره آینده توافق هسته‌ای برجام عازم روسیه شده است. او قرار است با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه دیدار و مذاکره کند و پس از این دیدار، او برای مذاکره با سه وزیر خارجه اروپایی، به بروکسل سفر خواهد کرد.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More