شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تجمع خانواده‌های ایثارگران مقابل مجلس در اعتراض به سازمان سنجش

 

صبح روز یکشنبه دوم مهرماه جمعی از معترضان به سازمان سنجش در مقابل مجلس تجمع کردند و عنوان داشتند که سازمان سنجش در کنکور، امتیازی برای فرزندان رزمندگان قائل نشده است.
معترضین همچنین در واکنش به برخی اعتراضات به سهمیه ایثارگران در کنکور تاکید داشتند که سازمان سنجش نباید داوطلبان کنکور را علیه رزمندگان و ایثارگران تحریک کند.

 

تجمع خانواده‌های ایثارگران مقابل مجلس در اعتراض به سازمان سنجش

 

ماجرای حذف سهمیه دائمی فرزندان رزمندگان و ایثارگران به سال ۹۵ باز می‌گردد. زمانی‌که مجتبی رحماندوست مشاور رئیس جمهور در امور ایثاگران، به پرویز داودی معاون رئیس جمهور وقت پیشنهاد کرد دولت با ارائه لایحه‌ای ، اصلاح قانون "ایجاد تسهیلات برای ورود رزمندگان و جهادگران داوطلب بسیجی به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۶۷/۱۱/۳۰ و اصلاحات بعدی آن  را از مجلس شورای اسلامی خواستار شود.

براساس این طرح، قرار بود فرزندان و همسران رزمندگان با بیش از یک سال سابقه حضور داوطلبانه در جبهه و تمامی جانبازان زیر ۲۵ درصد و فرزندان و همسران جانبازان بالای ۲۵ درصد مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری مشمول این طرح شوند.
طرح به صحن علنی مجلس رفت و پس از ارسال به شورای نگهبان ایراداتی متوجه آن شد.  بالاخره نمایندگان مجلس شورای اسلامی  پس از فراز و نشیب‌های فراوان در تاریخ ۲۸ آذر ۹۵  و در جریان رفع ایرادات شورای نگهبان از لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور «بند ب » ماده ۳ این لایحه و تبصره‌های آن را که مقرر کرده بود تمامی، دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی باید ۲۵ درصد سهمیه ورود به دانشگاه و بورسیه دانشگاه را به همسر و فرزند ایثارگران و جانبازان بالای ۲۵ درصد اختصاص دهند، حذف کردند.
در جریان بررسی حذف این بند، برخی نمایندگان از جمله نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه و حسینعلی شهریاری نماینده مردم زاهدان مخالفت خود را اعلام و بر لزوم باقی ماندن این بندها و تعیین و تکلیف مشکلات جامعه ایثارگری و امتیازات آنان تأکید کردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در پاسخ به مخالفت این نمایندگان گفت: «ایرادی که شورای نگهبان به این سه بند گرفته، این است که چون دولت لایحه داده، اگر مجلس چیزی به آن اضافه کند، بار مالی دارد و مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است.»
لاریجانی تصریح کرد: این تنها نظر نمایندگان مجلس نبوده است نظر آیت‌الله خامنه‌ای نیز این بوده که تمام مواردی که برای ایثارگران لازم است، در قالب لایحه برنامه ششم توسعه حل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به کمیسیون تلفیق برنامه هم گفته‌اند همه امور مربوط به ایثارگران در برنامه ششم لحاظ شود و جز این هم راهکاری نداریم و تا یک ماه دیگر نیز لایحه برنامه ششم در مجلس تصویب خواهد شد.

۲۵ دی ماه ۹۵ مجلس برنامه ششم توسعه کل کشورتصویب و منتشر کرد. درماده ۱۰۳ که به شرایط و ضوابط خدمت‌رسانی به جانبازان، ‌آزادگان، ‌ایثارگران و خانواده شهدا مربوط می‌شد، هیچ بندی که بر سهمیه فرزندان و خانواده‌ایثارگران مبنی بر استفاده آنان از سهمیه دانشگاهی باشد، وجود نداشت و به طور کلی سهمیه ۲۵ درصدی کنکور این قشر برای مدتی نامعلوم نیز حذف شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More