شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تأکید مجدد شورای نگهبان بر تعلیق عضو زرتشتی شورای شهر یزد

 

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که صحبت‌های محمد یزدی نظر نهایی شورای نگهبان است، عنوان کرد: «بله، چون مرجع دیگری برای قانون‌گذار در نظر گرفته نشده است.» وی افزود: «فقهای شورای نگهبان قبل از انتخابات امسال نظر خود را اعلام و ابلاغ کردند، ولی هیات نظارت بر انتخابات شوراها توجهی به آن نکرد.» کدخدایی همچنین درباره اظهارنظر محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان، مبنی بر اینکه بازگرداندن مصوبه قانونی شورای نگهبان مقابله با اصل نظام است، گفت: «نظر شرعی فقها همین است.»

«سپنتا نیکنام» عضو زرتشتی شورای شهر یزد است که به تازگی و پس از چهار سال عضویت در این شورا، به دستور شورای نگهبان و بر اساس حکمی از سوی دیوان عدالت اداری عضویتش معلق شده است.

پیشتر نیز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با روزنامه شهروند اعلام کرده بود که حکم تعلیق «سپنتا نیکنام» از شورای شهر یزد، لازم الاجرا است.

کدخدایی در واکنش به سخنان علی لاریجانی مبنی بر این‌که این موضوع در حیطه اختیارات مجلس است و شورای نگهبان نمی‌تواند به آن ورود کند، گفت: «شورای نگهبان نسبت به انتخابات شوراهای شهر و روستا اظهارنظر نکرده، بلکه نسبت به تبصره‌ای از قانون تشکیلات شورای اسلامی شهر و روستا نظر داده است. طبق تبصره موجود، مساله مورد بحث خلاف شرع است.»
سخنگوی شورای نگهبان درباره احتمال ارجاع این موضوع به شورای حل اختلاف قوا ودر پاسخ به این سوال که درصورتی‌که این شورا تصمیم به ورود سپنتا نیکنام به شورای شهربگیرد، چه پیش خواهد آمد، گفت: «نمی‌دانم، شورای نگهبان فارغ از رسیدگی، هیچ ورودی نخواهد داشت و همان نظری که داده لازم‌الاجرا است و اگر مراجع دیگری نظر دادند، ربطی به این شورا نخواهد داشت.»
تعلیق حکم «سپنتا نیکنام» عضو شورای شهر یزد با واکنش‌های بسیاری در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مواجه شد. علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی آن را مغایر با قانون خواند و برخی از نمایندگان مجلس و محمد خاتمی رییس جمهور سابق ایران از آن انتقاد کردند. محمدخاتمی، ۲۲مهر در جمع فعالان دانشجویی گفت: «آیا شورای شهر از مجلس شورای اسلامی مهم تر است که آنجا هموطنان عزیز ما از غیر مسلمانان حق دارند در مهم ترین مسایل مملکت رای بدهند اما در شورای شهر نباید باشند؟... ما کجا داریم می رویم؟» پیشتر نیز علی مطهری، نایب رییس مجلس شورای اسلامی، نیز حکم دیوان عدالت اداری را«خلاف قانون» توصیف کرده بود.  علیرضا رحیمی، رئیس هیأت‌عالی‌ نظارت، سوم مهرماه تعلیق سپنتا نیکنام را خلاف قانون اساسی خواند.

غلامعلی سفید، رییس شورای شهر یزد در مخالفت با این تعلیق اعلام کرد که زیر بار اجرای این حکم نخواهد رفت و حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر برکناری سپنتا نیکنام را اجرا نخواهد کرد. او این حکم را خلاف آزادی و دین‌داری خواند و گفت: مسوولان همان‌طور كه شعار می‌دهند به رای مردم احترام بگذارند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More